Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

O warunkach rozwoju intermodalności – na seminarium Belgijskiej Izby Gospodarczej

Belgijski sektor transportowy rozwija się szybko, napędzany postępem technologicznym, inicjatywami na rzecz zrównoważonego rozwoju i rosnącym zapotrzebowaniem na wydajne rozwiązania logistyczne. O tym mówiono podczas Seminarium Transport & Industry, zorganizowanym 12 bm. w Warszawie przez Belgijską Izbę Gospodarczą. 

O warunkach rozwoju intermodalności – na seminarium Belgijskiej Izby Gospodarczej
Źródło: Belgijska Izba Gospodarcza, Fot. Filip Błażejowski

Wśród szczegółowych debat naszą uwagę przykuł panel pt. „Belgia w ruchu: Wspieranie zrównoważonej intermodalności poprzez innowacje i współpracę”, moderowany przez Ewę Kłos.

Doświadczenia portu Antwerpia-Brugia

Ten kompleks portów (połączyły się w 2022 r.) jest drugi co do wielkości portem w Europie. Obsługuje ponad 300 połączeń liniowych. Oba porty są silnie wspierane przez przewozy intermodalne, choć o innej strukturze, niż w większości krajów europejskich. Transport rzeczny ma ok. 45 proc. udziału w odwozach i dowozach ładunków, a kolej – 7 proc. Duży jest też udział transportu rurociągowego (15 proc.).
Ten relatywnie niski udział transportu kolejowego w obsłudze obu portów daje duże pole do jego wzrostu, poprzez przejmowanie większego wolumenu ładunków z transportu drogowego, powiedział Martin Hubenak, przedstawiciel portów. Szczególnie, że Belgia ma dobrze rozwiniętą i gęstą sieć kolejową. 

Uwarunkowania

W debacie wskazano na trzy obszary, które wymuszają lub warunkują to, że klienci będą sięgać częściej po usługi transportu intermodalnego z udziałem kolei.
Po pierwsze, proces przenoszenia do 2030 r. co najmniej 30 proc. ładunków w przewozach dalekiego zasięgu z transportu drogowego na kolej i barki wymuszają założenia polityki klimatycznej i społecznej Unii Europejskiej.
Po drugie, prawnym uwarunkowaniem jest też obowiązek składania przez duże firmy raportów niefinansowych ESG, w którym muszą m.in. wykazywać postępy w dekarbonizacji działalności. Tego samego będą one wymagać od swoich partnerów biznesowych, przeważnie mniejszych firm, nie zobowiązanych do raportowania. 
Po trzecie, branża transportu drogowego cierpi na chroniczny brak kierowców w całej Europie. Młodzi nie są zainteresowani tą ciężką pracą, a jeżeli – to oczekują pracy np. na ostatniej mili transportu intermodalnego, pozwalającego kierowcy na noc wracać do domu. – Te uwarunkowania sprawiają, że zleceniodawcy w sposób naturalny kierują oczy na transport intermodalny – zauważył Łukasz Kacprzak, managing direktor z Katoen Natie.

Polskie uwarunkowania

Uczestnicy debaty podkreślili, że realizowane są w Polsce inwestycje punktowe służące transportowi intermodalnemu, począwszy od Baltic Hubu, po szereg prywatnych terminali lądowych. Gorzej jest z efektami inwestycji liniowych, które nadal nie znajdują dostatecznego przełożenia na poprawę warunków działania transportu intermodalnego – np. w postaci zwiększenia średniej prędkości handlowej pociągów cargo. – To sfera należąca do gestii ministra transportu i szerzej, polityki transportowej – zauważył Daniel Rejman, transport manager w  Smulders Projects Poland.
Ogólnie uczestnicy debaty – w tym Jan Dobiński, managing direktor w ICTS – optymistycznie oceniają uwarunkowania i perspektywy rozwoju transportu intermodalnego w Polsce. Transport drogowy jeszcze przez wiele lat nie będzie „zielony” z braku użytecznej technologii napędu. Natomiast będzie rosła presja na dekarbonizację działalności gestorów ładunków. 
Zarazem także w dalszej przyszłości, np. do połowy stulecia ani nie wyeliminuje się transportu drogowego w całości, ani nie trzeba tego robić, gdyż będzie on m.in. ogniwem transportu intermodalnego na ostatniej mili.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close