W Ahlbeck rozmawiano o świnoujskim terminalu kontenerowym
Merytoryczne i konstruktywne spotkanie na temat planowanego Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu odbyło się w sąsiedzkim Ahlbeck w piątek 8 listopada wieczorem. Udział w nim wzięli eksperci, władze oraz mieszkańcy gminy Heringsdorf.
W spotkaniu uczestniczyli też przedstawiciele Portów Szczecin i Świnoujście oraz Konsorcjum odpowiedzialnego za budowę i przyszłą działalność terminalu.
Gospodarzem spotkania była pani burmistrz Laura Isabelle Marisques, która przywitała gości i wprowadziła nas w tematykę spotkania. Głos zabrał też Heiko Miraß, przedstawiciel władz Meklemburgii i Pomorza Przedniego.
Po wprowadzeniu i prezentacjach przedstawionych przez prezesa ZMPSiŚ Jarosława Siergieja oraz przedstawiciela DEME – partnera Konsorcjum – Lutza Droege, swoje prezentacje i przemyślenia przedstawili eurodeputowana Hanna Neumann, Fabian Schwartz – prawnik z berlińskiej kancelarii zaangażowany w proces odwoławczy od decyzji środowiskowej dla polskiej inwestycji, Pauline Damer – biolog morza oraz Rainer Sauerwein ze stowarzyszenia Lebensraum Vorpommern.
Wnioski i dyskusja, która nastąpiła po prezentacjach były merytoryczne, a wymiana zdań pełna szacunku i otwierająca na możliwości porozumienia. Padło wiele pytań, na które prezes Jarosław Siergiej oraz Lutz Droege, a także obecni eksperci, udzielali mieszkańcom odpowiedzi lub prowadzili na ich temat dyskusje.
Podczas spotkania, oprócz odmiennych zdań, dało się słyszeć również pozytywne opinie, m.in. o tym, że gotowość do spotkania i dyskusji ze strony tak licznej delegacji inwestorów – Portu oraz Konsorcjum – to nowa jakość w relacjach i dyskusji o rozwojowej polskiej inwestycji. Wiele miejsca poświęcono też tematowi regulacji i uwarunkowań prawnych – te, jak przyznają zainteresowani, zostały dochowane. – Rozpoczęta inwestycja jest w fazie projektowej, fizycznie budowa rozpocznie się po etapie przedinwestycyjnym – mówił podczas dyskusji prezes Jarosław Siergiej.
Troska o środowisko i wpływ inwestycji na nie są zrozumiale. Z uwagą wysłuchaliśmy stanowisk przedstawicieli administracji, polityków i naukowców oraz pełnych obaw mieszkańców. Tym cenniejsza wydaje się przedstawiona przez DEME koncepcja budowy zielonego, możliwie nieuciążliwego dla środowiska Terminalu Kontenerowego.
W licznej delegacji ZMPSiŚ znaleźli się prezes Jarosław Siergiej, wiceprezes ds. infrastruktury, Krzysztof Sadowski, dyrektor ds. handlowych i marketingu Aneta Szreder-Piernicka, kierownik działu ochrony środowiska i BHP, Beata Płatkowska, a także Rafał Zahorski – pełnomocnik ds. rozwoju portów.