KE przedstawiła propozycje TSI Telematyka dla kolei towarowych i intermodalu
Komisja Europejska przedstawiła propozycje technicznych specyfikacji interoperacyjności dla systemów telematyki w transporcie towarowym. W pracach na opracowaniem TSI Telematyka biorą udział przedstawiciele branży transportu intermodalnego.
Celem opracowania specyfikacji jest zapewnienie dostępu do wysokiej jakości, interoperacyjnych danych w transporcie towarowym, zgodnych z unijną Regulacją o danych cyfrowych. Opracowanie TSI Telematyka ma przyspieszyć cyfryzację sektora kolei towarowych w UE. Specyfikacje pozwolą na zniesienie barier w wymianie informacji między przewoźnikami, operatorami terminali i firmami logistycznymi. Jednym z celów jest ujednolicenie standardów danych w różnych krajach członkowskich UE. TSI pozwoli także obniżyć koszty inwestycji w systemy wymiany danych, które są barierą zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw w tym operatorów terminali. Efektywna i niskokosztowa wymiana danych zwiększy konkurencyjność transportu kolejowe i inermodalnego.
W projekcie Edict, który dotyczy interoperacyjności wymiany danych w transporcie kombinowanym uczestniczą m.in. firmy Duisport, Hupac, Kombiverkehr, a także Międzynarodowa Unia Kombinowanych Przewozów Drogowo-Kolejowych (UIRR), która opublikowała stanowisko ws. celów jakie powinny zostać osiągnięte w pracach nad TSI Telematyka. Pierwszym priorytetem powinna być standaryzacja i harmonizacja systemów danych, np. opracowanie jednolitego europejskiego numeru pociągu dla przewozów transgranicznych.
Uproszczenie i ujednolicenie danych
Standaryzacja danych transakcyjnych pozwolić ma na zmniejszenie kosztów wymiany informacji między przedsiębiorstwami kolejowymi, zarządcami infrastruktury, operatorami temrinali, dostawcami usług logistycznych itp. UIRR zwraca uwagę że obecne wymagania jednolitego interfejsu dla terminali intermodalnych są kosztowne i pracochłonne. Konieczne jest zatem opracowanie nowych standardów dla wymiany informacji w łańcuchach transportu kombinowanego.
— Brak międzynarodowego numerowania identyfikacyjnego pociągów towarowych, a także różne bariery regulacyjne, prawne i umowne w dostępie do danych dotyczących przewozów kolejowych, pomimo klauzuli rotterdamskiej, a także pewne luki w danych stanowią istotne przeszkody dla przewozów kolejowych w porównaniu z innymi rodzajami transportu, w których praktyka udostępniania danych jest bardziej zaawansowana. Interesariusze transportu kombinowanego napotykają na nadmiar pracy ręcznej, formalności związane z dostępem do danych i heurystykę w celu zamknięcia luk w danych, aby zapewnić akceptowalną jakość danych klientom końcowym. Ponadto standardowe umowy o poziomie usług jakości danych (SLA) nie są ustanawiane i stosowane w transporcie kolejowym — napisano w stanowisku UIRR.
Konsorcjum projektu Edict pracowało od września ubr. nad rozwiązaniami dla integracji zarządców z terminali z systemami wymiany informacji na kolei, które pozwolą na monitorowanie pociągów, wysyłanie przewoźnikom komunikatu „pociąg gotowy” po zakończeniu procesu rozładunku i załadunku na terminalu, czy wysyłanie operatorom informacji o zakłóceniach w ruchu pociągów. Opracowane w ramach projektu rozwiązania będą podstawą dla sporządzenia specyfikacji TSI.
Czytaj też: Telematyka obniża koszty branży TSL