Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

We wrześniu zmniejszyły się wyniki przewozów towarowych na kolei

We wrześniu 2024 r. koleją przetransportowano ponad 17,9 mln ton ładunków. W zestawieniu z wrześniem 2023 r. jest to wartość niższa o 1,8 mln ton (-9,2%). Praca przewozowa osiągnęła wartość prawie 4,7 mld tonokilometrów, to o prawie 0,6 mld tonokilometrów mniej (-10,5%) niż rok wcześniej – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.

fot. Pixabay

Wykonana przez pociągi towarowe praca eksploatacyjna osiągnęła wartość prawie 6,7 mln pociągokilometrów, co oznacza wartość niższą o 0,4 mln pociągokilometrów (-5,6%) wobec wyniku uzyskanego rok wcześniej. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku to prawie 261 km – o prawie 4 km mniej niż we wrześniu 2023 r.

Wrzesień, w zestawieniu miesiąc do miesiąca, to mniej o prawie 1 mln ton ładunków obsłużonych koleją (-5,1%), praca przewozowa na poziomie niższym o ponad 0,3 mld tonokilometrów (-6,6%), a praca eksploatacyjna to spadek o 0,3 mln pociągokilometrów (-3,8%). We wrześniu średnia odległość przewozu 1 tony ładunku była niższa o ponad 4 km wobec sierpnia.

Ogółem III kwartał 2024 r. odpowiada za 55,9 mln ton masy przewiezionych koleją towarów, 14,7 mld tonokilometrów pracy przewozowej i ponad 20,7 mln pociągokilometrów pracy eksploatacyjnej. Porównując te dane z III kwartałem 2023 r. pociągi towarowe przewiozły o 1,7 mln ton towarów mniej (-3%), wykonały niższą o prawie 0,7 mld tonokilometrów (-4,5%) pracę przewozową, a eksploatacyjna to 0,4 mln pociągokilometrów mniej (-1,9%) niż w miesiącach lipiec-wrzesień 2023 r. Wartość masy obsłużonej koleją w III kwartale tego roku to najniższy poziom uzyskany w statystykach UTK w tym kwartale od 2012 r.

„Dane dotyczące kolejowych przewozów rzeczy z ostatnich miesięcy tego roku nie napawają optymizmem. Kolej towarowa jest w punkcie zwrotnym, co wymaga podjęcia pilnych działań. Potencjał tego typu przewozów do obsługi różnych grup towarów jest znaczny. Warto powalczyć o te najbardziej efektywne rozwiązania, które nie tylko są ekologiczne, ale również mogą zwiększyć bezpieczeństwo na drogach poprzez zmniejszenie liczby ciężarówek” – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

Od początku 2024 r. koleją przewieziono prawie 166,5 mln ton towarów, to o 6,4 mln mniej (-3,7%) niż rok wcześniej. Praca przewozowa, jaką wykonały pociągi towarowe, wyniosła prawie 43,9 mld tonokilometrów, co jest wynikiem niższym o 2,4 mld pociągokilometrów (-5,2%) wobec miesięcy styczeń-wrzesień 2023 r. W zestawieniu rok do roku poziom wypracowanej pracy eksploatacyjnej był o 2,1 mln pociągokilometrów niższy (-3,3%) niż w miesiącach styczeń-wrzesień 2023r., kiedy praca eksploatacyjna ukształtowała się na poziomie 61,5 mln pociągokilometrów

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close