Słoweński parlament zatwierdził budowę drugiego toru na linii Divača-Koper
Parlament Republiki Słowenii zatwierdził budowę drugiego toru na nowej magistrali kolejowej do Portu Koper. To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Europie Środkowej.
Słoweński parlament zlecił państwowej spółce 2TDK zarządzanie projektem budowy drugiego toru na magistrali Divača-Koper. Szacunkowy koszt tej inwestycji wynosi 354 mln euro, z czego 250 mln pokryje pożyczka z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a reszta zostanie sfinansowana z funduszy UE. Budowa rozpocznie się w 2026 r. i ma być zakończona do 2030 r.
Wcześniej, bo w 2025 r. oddany do użytku zostanie pierwszy to nowej magistrali kolejowej do adriatyckiego portu, której budowa ruszyła w 2021 r. Jest to bardzo skomplikowana inwestycja, gdyż tory wznoszą się z poziomu morza do wysokości 430 m, a 3/4 linii biegnie tunelami. Nowa linia ma kluczowe znaczenie dla rozwoju Portu Koper, który charakteryzuje się wysokim, wynoszącym blisko 60% udziałem transportu kolejowego w obsłudze ładunków od strony lądu. Dotychczasowe połączenie kolejowe osiągnęło już maksimum wykorzystania swej przepustowości i po otwarciu nowej linii kolejowej, stara magistrala zostanie zamieniona w drogę rowerową.
Magistrala Divača-Koper będzie spełniać standardy sieci TEN-T: prędkość maksymalna pociągów wyniesie 160 km/h, maksymalny nacisk na oś 22,5 t i długość składów towarowych do 750 m. Szacuje się, że rocznie nową magistralą będzie transportowane 24 mln ton ładunków, co wzmocni pozycję Portu Koper na mapie logistycznej Europy Środkowej.