Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Nowe poważne zakłócenia w pracy portu w Montrealu

Dziś o godz. 11.00 czasu lokalnego w porcie w Montrealu rozpocznie się kolejny strajk członków związku zawodowego CUPE 375. Stowarzyszenie Pracodawców Morskich (MEA) oświadczyło, że „Dyskusje w ciągu ostatnich kilku godzin nie doprowadziły do tego, by związek powrócił do stołu z konstruktywnym stanowiskiem”. Osią sporu jest nowa umowa o pracę i harmonogram pracy. Od 31 grudnia 2023 r. pracownicy portowi nie mają nowego układu zbiorowego. 

fot. Cephas  Wikimedia Commons

Pracownicy opowiadają się za „lepszą równowagą między życiem zawodowym a prywatnym’, czyli ograniczeniem pracy ponad 8 godzin. Związek zorganizował kilka strajków w ostatnich miesiącach, w tym trzydniowy strajk w dniach 1-3 października, kiedy pracowali tylko w kodeksowym wymiarze godzin. Pogłębił on problemy logistyczne, wynikające z – także trzydniowego – strajku związkowców ILA w portach wschodniego wybrzeża USA.

Związek poinformował w poniedziałek, że podczas ostatniego 24-godzinnego strajku w obronie pracy w ośmiogodzinnym wymiarze, członkowie związku podczas walnego zebrania ogłosili strajk na 31 bm., a ponadto utworzyli specjalny fundusz, by zapewnić wsparcie finansowe dla 320 pracowników dotkniętych tym częściowym strajkiem.

Zasięg strajku

Port w Montrealu jest drugim co do wielkości w Kanadzie (po Vancouver). Strajk dotyczy pracowników Termont Corporation, która zarządza terminalem Maisonneuve i nowym terminalem Viau. Terminal Maisonneuve obsługuje ponad 500 000 TEU ładunków skonteneryzowanych rocznie, a dzięki nowo otwartemu drugiemu terminalowi Termont – zamierza zwiększyć jego zdolność przewozową do ponad miliona TEU.

CUPE 375 stwierdziło, że Termont „jest to jedyna firma w porcie w Montrealu, która zmienia harmonogramy (prac) w sposób karny. Termont prowokuje pracowników przybrzeżnych i ich lokalnych pracowników, stosując harmonogramy, które mają negatywny wpływ na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym”. Według związkowców, strajk dotknie 15 proc. całkowitego wolumenu obsługiwanego w porcie w Montrealu, co stanowi 40 proc. ruchu kontenerowego. Organizatorzy nie określili terminu zakończenia strajku.

Potencjalne skutki

„Gorąco zachęcamy do odebrania kontenerów importowych przed godziną 22:00 w środę, 30 października” – poinformował zarząd Termont na swojej stronie internetowej. A władze portu w Montrealu poinformowały, że podczas bezterminowego strajku wszystkie terminale pozostaną otwarte, ale ponieważ dokerzy nie będą pracować w nadgodzinach, będzie to skutkować opóźnieniami w przeładunkach i powstawaniu zaległościami w przewozie kontenerów. Port szacuje, że strajk spowolni lub zakłóci obsługę około 50 proc. towarów w tranzycie, zarówno w imporcie, jak i eksporcie.

„Zarząd portu w Montrealu pozostaje zaniepokojony wpływem taktyki nacisku na łańcuch logistyczny oraz na dostawy towarów i towarów dla przedsiębiorstw i społeczeństwa” – poinformował port w swojej najnowszej aktualizacji. A stowarzyszenie MEA ponownie zwróciło się do ministra pracy Stevena MacKinnona z prośbą o wyznaczenie specjalnego mediatora (wcześniejsza propozycja została odrzucona). MEA poinformowało też, że specjalny mediator może zostać wyznaczony do 3 grudnia. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close