Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przewoźnicy towarowi rozbudowują park taborowy

W zeszłym roku, po raz pierwszy od 2018 r., wzrosła liczba wagonów towarowych. Na rynku było 83 761 wagonów (83 429 w 2022 r.). Liczba wszystkich pojazdów wzrosła z 87 472 w 2022 r. do 87 973.

fot. Pixabay

W 2023 r. zwiększyła się liczba wszystkich rodzajów dostępnych lokomotyw, ale największe wzrosty dotyczyły lokomotyw elektrycznych i dwunapędowych. Przewoźnicy chętnie wykorzystują ten drugi rodzaj pojazdów ze względu na ich uniwersalność. Umożliwiają one poruszanie się na sieci zelektryfikowanej, jak i w miejscach, gdzie konieczne jest korzystanie z silnika spalinowego.

Wraz ze wzrostem liczby lokomotyw dwunapędowych i elektrycznych, spadło wykorzystanie tych pojazdów – odpowiednio z 56,8% do 51,4% oraz z 94,8% do 88,9%. Wśród wszystkich pojazdów trakcyjnych wzrost wykorzystania w 2023 r. miał miejsce tylko w przypadku lokomotyw spalinowych (z 62,5% do 71%).

Trend spadkowy zatrzymany

W 2023 r. po raz pierwszy nie spadła liczba wagonów towarowych w stosunku do lat poprzednich. Od 2018 r. trwał bowiem trend sukcesywnego spadku liczby tych pojazdów na rynku. W 2023 r. było ich 83 761 szt. (83 429 szt. w 2022 r.). Na 11 rodzajów wagonów tylko dla czterech (węglarki E i F, wagony z otwieranym dachem T, cysterny Z) zmniejszył się stan posiadania.

Przewoźnicy modernizują własny tabor, ale również inwestują w zakup nowych pojazdów. Zwiększyła się liczba nowych lokomotyw elektrycznych. Dzięki temu spadł średni wiek tych pojazdów z 33,8 lat w 2022 r. do 30,4 w 2023 r. W przypadku niektórych pojazdów doczepnych, takich jak wagony węglarki budowy normalnej, wagony kryte budowy normalnej i specjalnej oraz wagony platformy budowy normalnej na osiach również zmniejszył się ich średni wiek, a w pozostałych przypadkach ten wzrost nie był wysoki.

Na komfort pracy maszynistów w przewozach towarowych wpływa m.in. wyposażenie pojazdów trakcyjnych. W 2023 r. wzrósł udział lokomotyw elektrycznych i spalinowych wyposażonych w kamery czołowe. W przypadku lokomotyw elektrycznych był to wzrost z 20,6% do 29,8%, a w przypadku spalinowych z 32,7% do 36,3%. Wzrósł również z 1,3% do 8,6% udział lokomotyw dwunapędowych wyposażonych w kamery wewnętrzne.

W klimatyzację wyposażonych było 41,3% lokomotyw elektrycznych (4,8 punktu procentowego więcej niż w 2022 r.), 40% spalinowych (1,1 punktu procentowego mniej niż w 2022 r.) i 88,6% dwunapędowych (11,4 punktu procentowego mniej niż w 2022 r.). Toaleta w lokomotywach spalinowych i elektrycznych nadal jest rzadkością – stanowiła ona wyposażenie jedynie 0,2% lokomotyw elektrycznych, a w lokomotywach spalinowych nie występowała w ogóle. Za to w lokomotywach dwunapędowych toalety zainstalowane są w 54,3% pojazdów.

Źródło: UTK

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close