Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kontenerowy rynek spot – na dwoje babka wróżyła?

Stawki frachtu kontenerowego w notowaniach spot na głównych szlakach prowadzących z portów chińskich nadal spadały w minionym tygodniu, w tym do Europy i USA. Tylko na niektórych trasach poszły w górę, ponieważ nadal występował silny popyt i ograniczenia w przeładunkach w portach.

fot. Pixabay

Dominujący trend spadkowy powinien się zatem utrwalać, szczególnie pod wpływem stabilizacji popytu i rosnącej podaży nowych kontenerowców. Jednak wśród niektórych analityków występują odmienne zdania, czy moce przewozowe już są częściowo wyłączane, czy nie – a to warunkuje m.in. tendencję na rynku spot frachtu kontenerowego.

Według danych Sea-Intelligence, w trzecim kwartale przewoźnicy wykorzystali o 19 proc. więcej zdolności przewozowych niż w II kwartale i o 17 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem ubr. Wskazuje to, że pomimo wchłonięcia dużej części tej mocy z powodu opływania Afryki, w podróżach z Azji do Europy, pogłębia się nierównowaga między podażą usług a popytem na transport. Tak powinno być w tym roku, ale niekoniecznie w przyszłym.

Notowania spot 

Indeks złożony Drewry WCI spadł w minionym tygodniu o 4 proc. – do 3 095 USD za kontener 40-sto stopowy, w tym z Szanghaju do Rotterdamu o ponad 7 proc. – do 3 132 USD/FEU. W podobnym tempie zmalał subindeks SCFI z Szanghaju do portów Morza Północnego – o 6,4 proc., do 1865 USD/TEU, czy z Szanghaju do Nowego Jorku (- 6 proc.). Drewry spodziewa się, że stopy procentowe (ex-China) będą kontynuowane, „z marginalnym spadkiem w nadchodzących tygodniach”.

Ale były wyjątki w notowaniach. Stawki z Rotterdamu do Nowego Jorku wzrosły o 28 proc. (o 580 USD) – do 2663 USD/FEU, a te z Nowego Jorku do Rotterdamu o 4 proc. – do 761 USD/FEU. Takie były skutki wprowadzenia przez przewoźników we wrześniu stawek PSS (dopłaty sezonowe) i za zakłócenia w pracy (D&D). Wpierw w oczekiwaniu na strajki dokerów w portach wschodniego wybrzeża USA i Zatoki Meksykańskiej, a później z powodu realnego strajku (trzydniowego), co wywindowało popyt przy niewystarczającej ładowności statków. Ale jak widać, zatory spowodowane krótkim strajkiem na trasie transatlantyckiej odczuwalne były nadal w minionym tygodniu.

Podaż hamuje… 

W większości sektorów żeglugi, z przewagą kontenerowców i gazowców, stocznie odnotowały w tym roku ogromną liczbę zamówień nowych statków. Zakontraktowany w pierwszych dziewięciu miesiącach tonaż – 93,6 mln GT – jest już większy niż całoroczny w latach 2022 i 2023. Clarksons Research prognozuje, że w całym br. zostanie zakontraktowanych ponad 100 mln GT, co jest wysokim poziomem, choć wciąż dalekim od rekordu 172 mln GT w 2007 r. 

W sektorze kontenerowym w tym roku moce przewozowe wzrosną o ok. 3 mln TEU. Na trasie z Azji do Europy wzrosły one w ciągu pierwszych trzech kwartałów już o 24 proc. r/r. Dlatego do niedawna w opinii analityków dominowała opinia, że pogłębia to nierównowagę rynkową i nieuchronnie będzie skutkować dalszą obniżką stawek frachtu. Od pewnego czasu te opinie są weryfikowane.

Patrz: Drewry: w przyszłym roku stawki frachtu kontenerowego pozostaną wysokie

Najnowsze dane Xeneta pokazują, że choć moce rosną, to przewoźnicy ograniczają potencjał przewozowy. We wrześniu i październiku wykorzystali go o 6 – 7 proc. mniej, niż w poprzednich miesiącach. Xeneta zakłada, że tendencja dużego poziomu pustych rejsów utrzyma się też w listopadzie, schładzając przegrzany rynek.

… czy jednak rośnie

Odmiennego zdania w sprawie mocy przewozowych jest Sea-Intelligence. Według tej firmy analitycznej, w trzecim kwartale przewoźnicy wykorzystali o 19 proc. więcej zdolności przewozowych niż w II kwartale i o 17 proc. więcej w porównaniu r/r. 

Peter Sand tak powiedział The Loadstar: „Zachowanie rynku spot – ze średnimi stawkami frachtu mniejszymi o 10,4 proc. we wrześniu i o kolejne 6,4 proc. w październiku – sugeruje,  że przewoźnicy przestrzelili z podażą usług. (…) Jeśli nie podejmą bardziej zdecydowanych działań, aby dopasować oferowane zdolności przewozowe kontenerów do popytu, poprzez większą liczbę pustych rejsów lub całkowite anulowanie usług w szczycie sezonu, w listopadzie krótkoterminowe stawki prawdopodobnie będą spadać w jeszcze szybszym tempie niż w październiku”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close