Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przemysł morski 5.0 

Sztuczna inteligencja (AI) zmienia funkcjonowanie przemysłu, co w pełni zasługuje na miano piątej rewolucji przemysłowej. Wkracza także do żeglugi morskiej. Jest szansą na zwiększenie bezpieczeństwa jej funkcjonowania i wydajności. Ale na razie napotyka też na szereg wyzwań i problemów.

źródło: iStock

Z raportu McKinsey „Global AI Survey” wynika, że tylko w tym roku wdrożenia różnych rozwiązań AI w standardowych procesach biznesowych wzrosło o 25 proc. r/r. A wcześniejsze międzybranżowe badanie dotyczące wdrażania AI przez firmę McKinsey wykazało, że pierwsi użytkownicy z proaktywną strategią sztucznej inteligencji w sektorze transportu i logistyki cieszyli się wyższymi niż 5 proc. marżami zysku. 
Rrewolucję przemysłową 5.0. w logistyce, w tym w gospodarce morskiej umożliwia też to, że przechodzą transformację kształtowaną przez innowacje technologiczne, w tym zielone i cyfrowe technologie. 

Poniżej prezentujemy dwie wypowiedzi ekspertów branży na temat przyszłości AI w gospodarce morskiej. 

Gotowi na rewolucję

„Przemysł morski 5.0 będzie definiowany przez stale rosnące możliwości sztucznej inteligencji, dzięki czemu nasza złożona branża będzie bezpieczniejsza, bardziej wydajna i bardziej zoptymalizowana” – powiedział Christopher J. Wiernicki, prezes i dyrektor generalny ABS, wygłaszając gościnny wykład w ramach programu Master of Science in Maritime Technology and Management na Narodowym Uniwersytecie Singapuru.
Wyjaśnił, w jaki sposób przemysł ten jest wzajemnie powiązanym „systemem systemów”, jednocześnie podkreślając znaczenie człowieka w tej pętli.
„Przemysł morski to ogromna, wzajemnie połączona sieć, którą łączą złożone relacje. Jeśli choć jeden obszar łańcucha logistycznego napotka wyzwania, sytuacja może się rozciągnąć kaskadowo i wpłynąć na całą sieć. Widzieliśmy to w przypadku pandemii, sytuacji geopolitycznej, zmieniających się przepisów, a nawet nowych technologii” – mówił Wiernicki.
Wyjaśnił, że przyjęcie w pełni cyfrowego modelu operacyjnego zasadniczo zmieni charakter bezpieczeństwa żeglugi. „Bezpieczeństwo to w przyszłości nie będzie definiowane tylko jako brak wypadków, ale jako nowe równanie zdolności usług w stosunku do popytu” – powiedział. 
Według niego, w liczniku tego myślenia systemowego są: dobrze wyszkoleni ludzie, duży odsetek wykorzystania technologii cyfrowej i ich możliwości pojemności statków, a w mianowniku – popyt, uwzględniający też dekarbonizację działalności i szybko zmieniające się środowisko technologiczne.

W podsumowaniu powiedział: „Aby rozwiązać te równania, musimy mieć zbieżny sposób myślenia, który polega na tym, że dwa sposoby myślenia spotykają się ze sobą. Z jednej strony mamy do czynienia z przecięciem wykonalności technicznej, opłacalności ekonomicznej i odpowiedzialności społecznej. Z drugiej strony krzyżują się krajowe strategie gospodarcze, energetyczne i bezpieczeństwa. Dzięki odpowiedniemu nastawieniu i monitorowaniu postępów możemy być gotowi na Maritime 5.0”.

Bariery we wdrażaniu AI 

Obecnie nadal istnieją bariery i wyzwania utrudniające powszechne przyjęcie AI, nie tylko w branży morskiej – twierdzi kapitan Onur Yildirim, globalny kierownik ds. gospodarki morskiej APC. To im należy stawić czoła i je przezwyciężyć, „zanim ruszymy naprzód i wdrożymy sztuczną inteligencję”.
Yildirima wymienia cztery kluczowe przeszkody: braku integracji danych, problemów z zaufaniem do AI, ograniczenia czasowe i energetyczne oraz „niedobór talentów w zakresie konkretnych potrzebnych umiejętności”.
W żegludze występuje „niska jakość danych”, a bez jej poprawy – nie można usprawnić procesu podejmowania decyzji. Do poprawy jakości danych konieczne są też wiarygodne informacje w całym łańcuchu dostaw. 
Nie tylko w branży morskiej występuje inna bariera – strach przed zmianą charakteru pracy. Istnieją obawy, że komputery i technologia będą miały wpływ na rodzaj tworzonych lub zastępowanych miejsc pracy. 
Yildirim podkreśla też, że transformacja wynikająca z digitalizacji to proces. Pojawią się ograniczenia czasowe, ograniczenia i koszty rozwoju. „Ale realizacja tego procesu poprawi sposoby pracy w mądrzejszy, prostszy i bardziej wydajny sposób”. W podsumowaniu podkreśla, że konieczna jest też „jasna strategia z zestawem działań mających na celu stworzenie przewagi nad konkurencją dzięki wykorzystaniu AI.” 

Przypadki wdrożeń

W doniesieniach medialnych wskazuje się, jakie są efekty wdrażania AI w gospodarce morskiej. 

Dzięki niej można zmniejszyć zużycie paliwa i usprawnić operacje żeglugowe. Np.  Hitachi Europe Ltd., spółka zależna Hitachi, Ltd., nawiązała współpracę ze Stena Line. Ich celem jest wdrożenie technologii AI na statkach, aby obniżyć koszty zużycia paliwa, co stanie się niezbędnym narzędziem na rzecz zminimalizowania wpływu na środowisko.

Wykorzystuje się AI do usprawnienia operacji sieci wysyłkowej. Taki jest cel nawiązania współpracy przez spółkę żeglugową Orient Overseas Container Line (OOCL) z działem badawczym firmy Microsoft w Azji. OOCL w pełni wdrożyła infrastrukturę chmury hybrydowej z automatycznym przełączaniem i automatycznym skalowaniem w całej swojej działalności.

Fińska grupa Wärtsilä – światowy lider w dziedzinie inteligentnych technologii dla rynków morskich i energetycznych – rewolucjonizuje branżę, tworząc ekosystem, który jest cyfrowo połączony w całym łańcuchu dostaw za pomocą bezpiecznych i inteligentnych aplikacji opartych na chmurze.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close