Port Gdynia – Stabilnie w niepewnych czasach. Wyniki przeładunków za trzy kwartały 2024 roku
Port Gdynia, jeden z kluczowych węzłów transportowych i największy port zbożowy w regionie, potwierdza swoją silną pozycję na rynku, osiągając w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 roku solidny wynik 20,3 mln ton przeładunków. Elastycznie dostosowując się do zmieniającej się sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej, port konsekwentnie realizuje kluczowe cele związane z rozwojem infrastruktury oraz stworzeniem najlepszych warunków dla prowadzenia biznesów przez interesariuszy portu.
“Port Gdynia po raz kolejny pokazuje co jest jego mocną stroną: stabilizacja w wynikach przeładunkowych w wymagających okolicznościach ekonomicznych i politycznych. Współpraca, którą wypracowaliśmy z terminalami przeładunkowymi oraz długofalowa strategia rozwoju pozwalają nam skutecznie reagować na wyzwania, jakie stawia przed nami rynek. Obserwujemy wyraźny wzrost w przeładunkach drobnicy, największej grupie towarowej pod względem tonażu, która osiągnęła wynik 11,9 mln ton, co stanowi 108,9 % dynamiki w stosunku do 2023 roku. Naszym priorytetem pozostaje dalsze wzmacnianie pozycji Portu Gdynia jako kluczowego ogniwa w łańcuchu dostaw, szczególnie w kontekście zapewniania bezpieczeństwa energetycznego i żywnościowego kraju. Zważywszy na obecną sytuację polityczną, port pełni również ważną rolę w zabezpieczaniu alternatywnych szlaków handlowych, co daje nam przewagę konkurencyjną i umożliwia płynne obsługiwanie coraz większych wolumenów towarów.” – podsumowuje prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., Piotr Gorzeński.
Istotnie- zmiany w grupie drobnicy są znaczące. Największy jej segment stanowią przeładunki kontenerów, które zaliczyły 14,7 % skok w wielkości przeładunków, co przekłada się na dodatkowe 900 tys. ton. Zasadniczym elementem tej grupy są również towary przeładowywane w technologii tocznej (statki typu ro-ro i promy), które mogą pochwalić się 5,5% wzrostem, tj. dodatkowymi 210 tys. ton. Przyczyniło się do tego m.in. otwarcie nowej linii ro-ro do Södertälje, której operatorem jest Lakeway Link.
Z kolei zmiany związane z polityką dekarbonizacyjną gospodarki europejskiej widoczne są w wynikach przeładunków węgla i koksu, które wyniosły 949,3 tys. ton. Jednym słowem: nastąpił powrót do trendów rynkowych obserwowanych przed 2022 rokiem. Zboże utrzymuje wysoki poziom przeładunków, osiągając wynik 4,4 mln ton, co potwierdza znaczenie Portu Gdynia na mapie międzynarodowego handlu.