Mniejsze zyski liderów logistyki w 3Q24 w większości segmentów działalności
Dobre wyniki w transporcie morskim były w stanie zrównoważyć słabe wzrosty lub nawet spadki w niektórych innych sektorach usług, wynika z ogłoszonych wyników finansowych za trzeci kwartał tego roku dwóch największych globalnych spedytorów, DSV i Kuehne + Nagel.
Wśród opinii przedstawicieli obu grup należy podkreślić wypowiedzi dwie kwestie.
„Wysoce elastyczne nasze rozwiązania logistyczne po raz kolejny okazały się wyraźną zaletą dla naszych klientów w obliczu rosnących zakłóceń w łańcuchu dostaw na całym świecie” – stwierdził Stefan Paul, dyrektor generalny Kuehne+Nagel International.
A dyrektor generalny DSV – Jens Lund, powiedział analitykom giełdowym, że ceny ich usług – po przejściowej obniżce – pójdą w górę. Powodem jest wyczerpanie mocy produkcyjnych.
Wyniki K + N
Od stycznia do września br, grupa Kuehne+Nagel osiągnęła obroty netto 18 mld CHF, które były mniejsze o 0,5 proc. r/r, EBIT w wysokości 1,2 mld CHF (spadek o 22 proc.) i zysk 915 mln CHF (-23 proc.). Na te wyniki wpłynęły ujemne różnice kursowe w wysokości 2 proc. oraz jednorazowe koszty restrukturyzacji – 17 mln CHF zaksięgowane w drugim kwartale, wyjaśnia zarząd w komunikacie dla inwestorów.
„W samym trzecim kwartale 2024 r. kluczowe wskaźniki kształtowały się w pozytywnym kierunku”, podkreśla zarząd. Obroty wzrosły o 10 proc., a po raz pierwszy od zakończenia pandemii wzrosły zarówno kwartał do kwartału, jak i rok do roku EBIT – do 455 mln CHF (+2 proc.) i zysk netto – do 336 mln CHF (+6 proc.). W III kwartale br. współczynnik konwersji grupy miał wartość 19 proc. (opisuje stosunek EBIT do zysku brutto).
Te wyniki w III kwartale podbiły jednak głównie większe przychody segmentu logistyki morskiej (wzrost o 36 proc. r/r; miał on 40,7 proc. udział w łącznych przychodach grupy) i lotniczej (+20 proc.; miał 27,9 proc. udziału w łącznych przychodach). Ale większy EBIT (o +9 proc.) zapewnił tylko ten pierwszy segment, bowiem segment lotniczy zanotował spadek (o 12 proc.), podobnie jak drogowy (- 15 proc.). Wyższy EBIT miał też segment logistyki kontraktowej (+19 proc.).
Wyniki DSV
W DSV, który prowadzi działalność powietrzną i morską pod jednym szyldem, przychody w III kwartale wzrosły o prawie 30 proc. – do 28,4 mld DKr (4,1 mld USD). Ale już EBIT z tej działalności za kwartał był o 0,6 proc. niższy niż w tym samym czasie w ubr., na poziomie 3,7 mld DKr. Dział drogowy odnotował również nieznaczne spadki kwartalnego zysku EBIT, o 1,6 proc. – do 514 mln DKr, po wzroście przychodów o 9,8 proc. (do 9,9 mld DKr).
Największy wzrost EBIT w trzecim kwartale odnotowała oferta logistyki kontraktowej Solutions, która wzrosła o 8,9 proc. – do 636 mln DKr, dzięki wzrostowi przychodów o 19,5 proc., tj. do ponad 6,6 mld DKr.
Komentarze
Według opinii Petera Tirschwella z Journal of Commerce, za mniejszymi marżami zysku obu grup stoją „rosnąca konkurencja i trudne negocjacje z klientami”.
Podobnie ocenia portal The Loadstar podkreślając „rosnącą presję na marże, chociaż wydaje się, że duński 3PL lepiej sobie z nią radzi”. Portal podkreśla, że porównaniu z K+N, DSV „będzie zadowolony z niższych, choć wciąż znaczących, spadków zysków od początku roku, przy czym Air & Sea spadł o ponad 16 proc. – do 8,7 mld DKr”. The Loadstar przytacza wypowiedź dyrektora Lunda dla analityków giełdowych „Rynek rozwinął się w kierunku, w którym nasi klienci obniżyli ceny, a my obniżyliśmy ceny dla wielu podwykonawców, w wyniku czego niektórzy z nich zbankrutowali. Efektem tego jest to, że ceny pójdą w górę, ponieważ moce produkcyjne zostały wyczerpane i nasi klienci będą musieli płacić więcej. W czwartym kwartale czeka nas kilka trudnych rozmów, ale potrzebujemy modelu, który zapewni naszym przewoźnikom możliwość dalszego istnienia.”