Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port w Konstancy urósł do miana hubu nad Morzem Czerwonym

Rumuński rząd przedstawił wczoraj szczegółowe plany modernizacji infrastruktury kolejowej w porcie Konstancy. Port ten, który w ciągu ostatnich trzech lat stał się największym pod względem przeładunków na Morzu Czarnym, pracuje już znacznie powyżej swoich możliwości i szuka możliwości zwiększenia mocy.

Port Konstanca / źródło: iStock

Od sierpnia rumuński rząd prowadzi negocjacje z rządem Mołdawii w sprawie zakupu jedynego mołdawskiego portu w Giurgiulești, jako aktywa uzupełniającego Konstancę.

Sukces

W ubr. port w Konstancy przeładował 92,7 mln ton towarów, tj. aż o 22,8 proc. więcej niż rok wcześniej, w tym frachtu morskiego 70,9 mln ton (wzrost o 18 proc.), a rzecznego – 21,8 mln ton (wzrost o 41,6 proc.). Dla porównania, w 2019 r. port przeładował 66,6 mln ton towarów, w tym 51,5 mln frachtu morskiego i 15,1 mln rzecznego.
Głównym czynnikiem dynamicznego wzrostu obrotów portu było wycofanie się od połowy ub.r. Rosji ze wspieranej przez ONZ Czarnomorskiej Inicjatywy Zbożowej, która gwarantowała żeglugę statkom ukraińskim ze zbożem. Ukraina przekierowała wtedy gros eksportowanego zboża na barki Dunajem do Konstancy.
Wojna w Ukrainie przyczyniła się także w inny sposób do wzrostu znaczenia tego portu w regionie. Jak podkreśla zarząd portu, w ciągu ostatnich dwóch lat zyskał on nowe znaczenie geopolityczne i handlowe, „stając się główną bramą do UE dla towarów w tranzycie przewożonych Środkowym Korytarzem z obszaru Morza Kaspijskiego i Chin oraz kierowanych w głąb lądu w Europie”.
Zarząd podkreśla też znaczenie projektu Rail2Sea w ramach Inicjatywy Trzech Mórz, której celem jest stworzenie korytarza kolejowego, zapewniającego regularne usługi transportowe między Konstancą a Gdańskiem. 

Plany

Rządowe plany modernizacji infrastruktury kolejowej w Konstancy zakładają stworzenie „drugiego punktu dostępu do linii kolejowej”. „Nadal inwestujemy w rozwój portu w Konstancy, a celem jest przekształcenie go w węzeł logistyczny nad Morzem Czarnym” – powiedział premier Marcel Ciolacu.
Obecnie port oferuje bezpośredni dostęp z terminali do krajowej i europejskiej sieci kolejowej dzięki własnemu systemowi kolejowemu o długości 300 km. Trwa modernizacja linii kolejowej między Konstancą a Bukaresztem, co ma „zapewnić konkurencyjne czasy tranzytu, ułatwiając dostęp do rynków Europy Środkowej”.

Rząd Rumunii negocjuje też z rządem Mołdawii zakup mołdawskiego portu w Giurgiulești, który pomógłby sprostać rosnącym ładunkom  w Konstancy. 
Międzynarodowy Wolny Port Giurgiulești leży u ujścia Prutu do Dunaju, w pobliżu granicy z Rumunią i Ukrainą. Jest to jedyny mołdawski port dostępny dla statków morskich. Obsługuje szeroką gamę ładunków, ale ze względu na siedmiometrową głębokość basenów ma ograniczenia przyjmowania statków większej pojemności. 

Charakterystyka portu Konstanca

Port w Konstancy znajduje się na zachodnim wybrzeżu Morza Czarnego, 179 mil morskich od Cieśniny Bosfor i 85 mil morskich od odnogi Suliny, przez którą Dunaj wpada do morza. Korzysta z paneuropejskiego korytarza transportowego Ren-Dunaj i odgrywa kluczową rolę w europejskiej sieci transportu intermodalnego. Składa się z portu morskiego i rzecznego.
Port morski ma dobre połączenie ze wszystkimi środkami transportu: kolejowym, drogowym, rzecznym, lotniczym i rurociągowym. Ma 12 nabrzeży (w tym pasażerskie), o głębokości 19 m, co pozwala na przyjmowanie masowców o nośności 220 000 dwt i tankowców o nośności 165 000 dwt. 
Połączenie portu z Dunajem odbywa się za pomocą Kanału Dunaj-Morze Czarne, który stanowi jeden z głównych kluczowych punktów portu w Konstancy. Ze względu na niskie koszty i znaczne ilości ładunków, które można przewieźć, „Dunaj jest jednym z najkorzystniejszych środków transport i wydajną alternatywą dla europejskiego transportu kolejowego i drogowego”, podkreśla zarząd.

W 2023 r. w obu portach było 38 operatorów, w tym międzynarodowy operator terminali – DP World.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close