Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

UNCTAD: złożoność, zmienność i niepewność – cechy branży żeglugi morskiej

W 2024 r. wolumen towarów przewożonych statkami w handlu światowym wzrośnie o 2 proc., w porównaniu z 2023 r., w tym wolumen towarów w kontenerach o 3,5 proc. W okresie 2025-29 całkowite przewozy transportem morskim będą rosły średnio rocznie o 2,4 proc., w tym skonteneryzowane o 2,7 proc. – prognozuje Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD), agenda ONZ.

Źródło: iStock

W 2023 r. światowe przewozy oceaniczne towarów wzrosły o 2,4 proc. r/r – do 12,3 mld ton, ale towarów w kontenerach tylko o 0,3 proc., na co wpłynęły m.in. zakłócenia w swobodnej żegludze. Światowa flota żeglugowa wzrosła w 2023 r. o 3,4 proc., wyprzedzając tempo wzrostu handlu, lecz wciąż znajdowała się poniżej średnich historycznych.

To niektóre dane i prognozy, jakie przedstawia UNCTAD w kolejnym roczniku „Review of Maritime Transport (2024)”.

Problem nr 1 – zakłócenia

Choć światowy handel z udziałem transportu morskiego zaczął się ożywiać w 2023 r. po spadku w 2022 r., przyszłość pozostaje niepewna. W raporcie ostrzega się, że na długoterminowym ożywieniu żeglugi odbijają się gwałtownie rosnące koszty frachtu i wyzwania operacyjne, wynikające głównie z konfliktów geopolitycznych, ale i ze zmian klimatu.
„Złożoność, zmienność i niepewność były cechami charakterystycznymi krajobrazu operacyjnego branży żeglugowej w 2023 r. i w pierwszej połowie 2024 r.” – czytamy w raporcie. A Rebeca Grynspan, sekretarz generalna UNCTAD we wstępie do niego stwierdziła: „Zakłócenia stają się częścią nowej normalności”. 
W szczególności „pod poważną presją znajdują się krytyczne przewężenia – takie jak Kanał Panamski, Morze Czerwone i Kanał Sueski oraz Morze Czarne (ważny hub eksportu zboża)”, stwierdza się w raporcie. Dlatego połączenie napięć geopolitycznych, skutków zmian klimatycznych i konfliktów wstrząsnęło światowym handlem, zagrażając funkcjonowaniu morskich łańcuchów dostaw. A podatność kluczowych szlaków morskich na zagrożenia coraz bardziej zagrażają i światowej gospodarce, i bezpieczeństwu żywnościowemu i dostawom nośników energii.

UNCTAD wzywa do podjęcia działań mających na celu wzmocnienie infrastruktury i operacji, promowanie żeglugi niskoemisyjnej oraz „zwalczanie rosnących obaw” związanych z fałszywymi rejestracjami statków.

Rynek przewozów kontenerowych

W szczególności długoterminowy wzrost przewozów towarów w kontenerach będzie zależał od tego, jak branża dostosuje się do trwających zakłóceń, takich jak wojna w Ukrainie i rosnące napięcia geopolityczne na Bliskim Wschodzie.
Tymczasem podaż mocy przewozowych kontenerowców wzrosła w 2023 r. o 8,2 proc. Zakłócenia w kluczowych przewężeniach morskich „tymczasowo zwiększyły popyt na kontenerowce, poprzez wydłużenie tras żeglugowych i pomogły złagodzić problem nadmiernej zdolności przewozowej”, a dłuższe rejsy spowodowały wzrost pracy przewozowej liczonej w tonomilach o 4,2 proc.
Do połowy 2024 r. przekierowanie statków różnych rodzajów z Morza Czerwonego i Kanału Panamskiego zwiększyło globalny popyt na nie o 3 proc., ale aż o 12 proc. na kontenerowce. Jeśli jednak trasy żeglugowe powrócą do normy, nierównowaga między podażą a popytem  może doprowadzić do nadmiernej zdolności przewozowej kontenerowców, podkreśla się w raporcie.

Droższy transport

Zmiana trasy, zatory w portach i rosnące koszty operacyjne (z powodu większego zużycia paliwa, wynagrodzeń załóg i składek ubezpieczeniowych) spowodowały gwałtowny wzrost stawek frachtowych w 2024 roku. 
W raporcie przytoczono Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), który od końca 2023 r. do połowy br. wzrósł ponad dwukrotnie, w tym najbardziej wzrósł subindeks dla trasy Szanghaj – porty RPA, aż trzykrotnie (do 5 426 USD/TEU).

UNCTAD przewiduje, że jeśli stawki frachtowe utrzymają się nadal na podwyższonym poziomie, światowe ceny konsumpcyjne mogą wzrosnąć do 2025 r. o 0,6 proc. Dodajmy, że od końca lipca stawki frachtu w umowach spot systematycznie maleją.

Na skutek ożywienia przewozów kontenerowych w drugiej połowie 2023 r. i przekierowaniom statków, w głównych portach czas oczekiwania kontenerowców nawet się podwoił. Zwłaszcza w Azji, która obsługuje 63 proc. światowego handlu kontenerowego, podała UNCTAD.

Skutki zakłóceń dla klimatu

Z powodu braku swobodnej żeglugi Morzem Czerwonym, na trasie Azja – Europa gwałtownie wzrosła liczba przekierowanych statków na dłuższą trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei (południowy kraniec Afryki). Chociaż pomaga to w utrzymaniu przepływu towarów, znacznie zwiększa koszty, opóźnienia i emisję dwutlenku węgla, ale także opłat za emisje CO2, zgodnie z normami systemu handlu emisjami Unii Europejskiej (EU ETS).
Na przykład typowy duży kontenerowiec przewożący od 20 000 do 24 000 TEU na trasie Daleki Wschód – Europa ponosi dodatkowe koszty z tego tytułu w wysokości 400 000 USD na rejs.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close