Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

MSC za 1,35 mld USD przejmie największego operatora morskiego w Brazylii

Największa na świecie grupa przewozów kontenerowych, francuska Mediterranean Shipping Company, chce kupić pakiet kontrolny w brazylijskiej w spółce Wilson Sons. Jest ona określana jako największy, zintegrowany operator logistyki portowej i morskiej w Brazylii. 

Terminal kontenerowy Salvador / Źródło: Wilson Sons

Transakcja ta wymaga zgody organów regulacyjnych. Ze strony administracji Brazylii raczej nie powinno być sprzeciwu. Rząd tego kraju już ogłosił plan prywatyzacji 35 terminali w różnych portach, z czego 22 w tym roku i w 2025 r.

Warunki transakcji

Spółka Wilson Sons (WS) wchodzi w skład brazylijskiej grupy inwestycyjnej Ocean Wilson Holdings. To z nią MSC negocjuje umowę kupna WS. Holding ten wyraził już zgodę na przejęcie pakietu kontrolnego WS. Zgodnie z warunkami wstępnej umowy, MSC nabędzie 56,47 procent akcji WS za ok. 760 mln dolarów, czyli nieco ponad 3 dolary za akcję. Prawo obrotu papierami  wartościowymi wymaga, by MSC ogłosił publiczne wezwanie do zapisywania się na sprzedaż pozostałych akcji. Zostaną one nabyte przez spółkę zależną MSC – SAS Shipping Agencies, a łączna wartość transakcji wyniesie ok. 1,35 mld USD.
„Nasza strategia zawsze koncentrowała się na dostarczaniu akcjonariuszom zwiększonej długoterminowej wartości” – powiedziała Caroline Fougler, prezes Ocean Wilsons dodając, że umowa z MSC jest przykładem „udanej realizacji długoterminowej inwestycji w Wilson Sons”. 
Holding OW podał w oświadczeniu, że skupi się na zrównoważonym wzroście, podczas gdy „Wilson Sons skorzysta z dodatkowych zasobów i wsparcia”.
Kontrkandydatem w przejęciu WS była amerykańska firma private equity I Squared Capital z siedzibą w Miami.

Przedmiot akwizycji

Zarząd Wilson Sons podkreśla, że spółka istnieje od ponad 180 lat i dziś prowadzi zróżnicowaną działalność w sektorze gospodarki morskiej.
Spółka ta jest obecna w większości głównych portów w Brazylii z terminalami kontenerowymi w tym w Bahia i Rio Grande do Sul. Ma 80 holowników, które tworzą największą i najpotężniejszą flotę w kraju, 23 statki wsparcia wydobycia ropy naftowej i gazu na morzu pływające pod banderą brazylijską, dwie morskie bazy wsparcia offshore, celne centrum logistyczne, dwie stocznie budowy małych statków. Świadczy też międzynarodowe usługi logistyczne dla ponad 70 krajów i prowadzi jedną z największych niezależnych agencji żeglugowych w Brazylii.

Co zyskuje MSC?

MSC jest już obecne w Brazylii, zarządza wraz z Maersk terminalem kontenerowym w Santos. W grudniu ubr. obaj udziałowcy ogłosili plany rozszerzenia działalności w Santos, po długiej walce z lokalnymi biznesmenami, którzy starali się zablokować te plany.
Globalnie, MSC kontynuuje rozszerzanie swojej działalności lądowej i oferty logistycznej. W ciągu kilku ostatnich lat nabyła terminale we Francji i realizuje podobną ekspansję w Belgii. Niedawno MSC sfinalizowało również przejęcie prawie 50 proc. udziałów w operatorze terminali kontenerowych w Hamburgu, tworząc nowe partnerstwo z miastem. 
Oprócz szybkiej rozbudowy swojej floty kontenerowej, MSC zdywersyfikowało również swoją działalność poprzez przejęcie Gram Car Carriers i nadal inwestuje w rozwój działalności w sektorze statków wycieczkowych. 

Plany prywatyzacji portów w Brazylii 

Nabierają tempa plany prywatyzacji brazylijskich portów po tym, jak rząd ogłosił zamiar sprzedaży na aukcji 35 terminali. W tym roku mają zostać sprzedane jeszcze trzy terminale (w tym zarządzane przez Wilson Sons). We wrześniu inny operator kontenerowy, CMA CGM kupił 48 proc. udziałów w operatorze terminali Santos Brasil.
W przyszłym roku rząd planuje wystawić do sprzedaży 19 terminali. Wśród kluczowych znajduje się nowy 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close