MSC za 1,35 mld USD przejmie największego operatora morskiego w Brazylii
Największa na świecie grupa przewozów kontenerowych, francuska Mediterranean Shipping Company, chce kupić pakiet kontrolny w brazylijskiej w spółce Wilson Sons. Jest ona określana jako największy, zintegrowany operator logistyki portowej i morskiej w Brazylii.
Transakcja ta wymaga zgody organów regulacyjnych. Ze strony administracji Brazylii raczej nie powinno być sprzeciwu. Rząd tego kraju już ogłosił plan prywatyzacji 35 terminali w różnych portach, z czego 22 w tym roku i w 2025 r.
Warunki transakcji
Spółka Wilson Sons (WS) wchodzi w skład brazylijskiej grupy inwestycyjnej Ocean Wilson Holdings. To z nią MSC negocjuje umowę kupna WS. Holding ten wyraził już zgodę na przejęcie pakietu kontrolnego WS. Zgodnie z warunkami wstępnej umowy, MSC nabędzie 56,47 procent akcji WS za ok. 760 mln dolarów, czyli nieco ponad 3 dolary za akcję. Prawo obrotu papierami wartościowymi wymaga, by MSC ogłosił publiczne wezwanie do zapisywania się na sprzedaż pozostałych akcji. Zostaną one nabyte przez spółkę zależną MSC – SAS Shipping Agencies, a łączna wartość transakcji wyniesie ok. 1,35 mld USD.
„Nasza strategia zawsze koncentrowała się na dostarczaniu akcjonariuszom zwiększonej długoterminowej wartości” – powiedziała Caroline Fougler, prezes Ocean Wilsons dodając, że umowa z MSC jest przykładem „udanej realizacji długoterminowej inwestycji w Wilson Sons”.
Holding OW podał w oświadczeniu, że skupi się na zrównoważonym wzroście, podczas gdy „Wilson Sons skorzysta z dodatkowych zasobów i wsparcia”.
Kontrkandydatem w przejęciu WS była amerykańska firma private equity I Squared Capital z siedzibą w Miami.
Przedmiot akwizycji
Zarząd Wilson Sons podkreśla, że spółka istnieje od ponad 180 lat i dziś prowadzi zróżnicowaną działalność w sektorze gospodarki morskiej.
Spółka ta jest obecna w większości głównych portów w Brazylii z terminalami kontenerowymi w tym w Bahia i Rio Grande do Sul. Ma 80 holowników, które tworzą największą i najpotężniejszą flotę w kraju, 23 statki wsparcia wydobycia ropy naftowej i gazu na morzu pływające pod banderą brazylijską, dwie morskie bazy wsparcia offshore, celne centrum logistyczne, dwie stocznie budowy małych statków. Świadczy też międzynarodowe usługi logistyczne dla ponad 70 krajów i prowadzi jedną z największych niezależnych agencji żeglugowych w Brazylii.
Co zyskuje MSC?
MSC jest już obecne w Brazylii, zarządza wraz z Maersk terminalem kontenerowym w Santos. W grudniu ubr. obaj udziałowcy ogłosili plany rozszerzenia działalności w Santos, po długiej walce z lokalnymi biznesmenami, którzy starali się zablokować te plany.
Globalnie, MSC kontynuuje rozszerzanie swojej działalności lądowej i oferty logistycznej. W ciągu kilku ostatnich lat nabyła terminale we Francji i realizuje podobną ekspansję w Belgii. Niedawno MSC sfinalizowało również przejęcie prawie 50 proc. udziałów w operatorze terminali kontenerowych w Hamburgu, tworząc nowe partnerstwo z miastem.
Oprócz szybkiej rozbudowy swojej floty kontenerowej, MSC zdywersyfikowało również swoją działalność poprzez przejęcie Gram Car Carriers i nadal inwestuje w rozwój działalności w sektorze statków wycieczkowych.
Plany prywatyzacji portów w Brazylii
Nabierają tempa plany prywatyzacji brazylijskich portów po tym, jak rząd ogłosił zamiar sprzedaży na aukcji 35 terminali. W tym roku mają zostać sprzedane jeszcze trzy terminale (w tym zarządzane przez Wilson Sons). We wrześniu inny operator kontenerowy, CMA CGM kupił 48 proc. udziałów w operatorze terminali Santos Brasil.
W przyszłym roku rząd planuje wystawić do sprzedaży 19 terminali. Wśród kluczowych znajduje się nowy