Koleje w Chinach z nowym rekordem przewozów cargo
Tendencja silnego wzrostu w I półroczu transportu towarów przez koleje chińskie, także Nowym Jedwabnym Szlakiem, kontynuowana była w trzecim kwartale. Jak poinformowała China State Railway Group (CSRG), liczone wagowo jej przewozy przekroczyły 1 mld ton, co jest nowym rekordem. Były też o 3,8 proc. większe niż rok wcześniej.
Największy wolumen transportu koleją w trzecim kwartale przypadł na węgiel – 520 mln ton, co oznacza wzrost o 3,5 proc. r/r, przy czym 21,59 mln ton wysłano z Regionu Autonomicznego Sinciang-Ujgur w północno-zachodnich Chinach, informuje chiński portal Bastille Post Global.
Od lipca do września włącznie przewieziono też ładunki w ok. 9,6 mln TEU (ponad 100 mln ton), tj. o 17,3 proc. więcej niż w tym samym okresie w 2023 roku.
Kontynuacja trendu wzrostowego
Dane CSRG wskazują, że wolumeny kolejowych przewozów towarowych Chiny – Europa kontynuowały trajektorię wzrostową z 2023 r., odnotowując w pierwszym półroczu 2024 r. odbicie o 11 proc. r/r. NJS przewieziono w tym okresie ok. 1,23 mln TEU w ponad 11 400 pociągach towarowych.
Według wstępnych danych, ta pozytywna dla kolei chińskich dynamika tylko nieco osłabła w letnich miesiącach. Chińscy przewoźnicy korzystają również na popycie Rosji na import i eksport towarów, która została odcięta przez zachodnich operatorów transportowych od ich usług po inwazji na Ukrainę.
Zarazem wojna w Ukrainie przyczyniła się do tego, że koleje chińskie też silniej uczestniczą w rozwoju przewozów Południowym Szlakiem, tj. z Chin przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję do Turcji i dalej w głąb Europy, ponieważ zachodni spedytorzy szukają sposobów na wysyłanie towarów z ominięciem Rosji.
Poprawa efektywności
Cytowany chiński portal podkreśla, że w tym roku przedsiębiorstwa kolejowe podpisały 465 kontraktów logistycznych na łączną wartość 485 mln ton. „Wdrożenie zorientowanych na rynek reform cenowych w kolejowym transporcie towarowym przyniosło w tym roku około 42,34 mld juanów (ponad 5,96 mln USD) oszczędności dla przedsiębiorstw”, podkreśla BPG.
Z kolei w opinii brytyjskiego portalu The Loadstar, silny wzrost przewozu towarów w kontenerach wynika z presji państwa na zmianę rodzaju transportu. Cytuje on Huang Jiangnana, dyrektora wschodniego dworca kolejowego Qinzhou Port East w Coastal Railway Co: „Pracowaliśmy szczególnie ciężko, aby ułatwić zintegrowane i wydajne działanie intermodalnego transportu morsko-kolejowego. Współpracowaliśmy też z organami celnymi, aby optymalizować połączenia operacyjne, skracając średni czas kontroli pojedynczego kontenera z 10 do siedmiu minut”.