Gotowy projekt budowlany CPK, budowa ma ruszyć w 2026 r.
Konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę „master architekta”, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego: lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego. Tym samym ruszyły odbiory projektu budowlanego, które powinny się skończyć jeszcze w tym roku, poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.
Według zaktualizowanego harmonogramu, nowe lotnisko (etap I) ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią.
– Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu, by zaktualizować i urealnić tę inwestycję logistyczną, kluczową dla Polski – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. – Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyspieszamy.
Dokumentacja budowlana składa się z ponad 6,2 tys. rysunków projektowych i ponad 50 raportów. Trwa ich weryfikacja.
Założenia projektowe
W pierwszym etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów. Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego wyniesie ok. 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:
– zero, gdzie będą zlokalizowane hala przylotów i odbioru bagażu oraz bramki autobusowe dla pasażerów stref Schengen i Non-Schengen,
– pierwszego – z odprawą odlotów dla pasażerów strefy Non-Schengen i przylotów spoza nie wraz z kontrolą dokumentów oraz centra transferowe,
– poziom drugi – z odprawą biletowo-bagażową, kontrolą bezpieczeństwa, przylotów i odlotów dla pasażerów strefy Schengen.
Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. Zakładany docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, to ok. 40 proc.
Projekt zakłada w I fazie dostępność 27 stanowisk kontaktowych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowisk dla samolotów szerokokadłubowych. Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie obsługa od 50 do 68 statków powietrznych – w zależności od typu floty. Dla porównania, na lotnisku Chopina dokuje od 22 do 27 samolotów. Projekt CPK zakłada integrację kilku rodzajów transportu – lotniczego, kolejowego i autobusowego. Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami.
Konsorcjum master architekta
W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners (stworzyła masterplan dla Terminalu 2 na Heathrow w Londynie, jest w trakcie budowy lotnisk w Kuwejcie i Kambodży) i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym m.in. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. Łącznie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.
W lipcu 2023 r. spółka CPK odebrała od wykonawcy koncepcję architektoniczną portu lotniczego, przechodząc tym samym do kolejnego etapu projektowania, czyli opracowania projektu budowlanego. W porównaniu z poprzednim etapem, w uzgodnieniu z inwestorem, wprowadzono optymalizacje projektu, które pozwolą na zmniejszenie budżetu potrzebnego na jego realizację. Dotyczą one m.in. skrócenia pirsów o ok. 100 metrów, żeby ograniczyć dystans do przejścia przez pasażerów i ułatwić przesiadki, przy jednoczesnym zmniejszeniu kubatury przewidzianej do realizacji.
Etapy budowy
Obecnie na terenie przygotowywanej budowy inwestor kontynuuje rozbiórki budynków, wycinki drzew i organizuje przeprowadzki, informuje MI. Prace odbywają się na terenach, które zostały wykupione w ramach programu dobrowolnych nabyć.
W I etapie realizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170. Jednocześnie toczy się postępowanie na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS) dla lotniska. Na potrzeby nowoczesnej sortowni bagażu powstanie m.in. ponad 11 km taśmociągów bagażowych.
Spółka CPK zakłada, że do końca 2024 r. uzyska od wojewody mazowieckiego decyzję lokalizacyjną, po otrzymaniu której możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę lotniska. Budowa lotniska ma ruszyć w 2026 r.
Według zaktualizowanego harmonogramu, nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią.