Ogłoszono przetarg na budowę głównej linii Rail Baltica w Estonii
Rail Baltic Estonia, krajowy organ wykonawczy Rail Baltica, ogłosił przełomowy przetarg infrastrukturalny o wartości do 932 mln euro na budowę głównej linii Rail Baltica – projektu o kluczowym znaczeniu strategicznym dla całej europejskiej sieci kolejowej. Jako brakujące ogniwo w europejskiej łączności północ-południe, Rail Baltica stworzy płynny korytarz gospodarczy i mobilnościowy, wzmacniając więzi między państwami bałtyckimi, Finlandią, Europą Środkową i innymi.

Przetarg zaowocuje dwoma kontraktami na budowę linii kolejowej między Ülemiste, koło Tallina i Pärnu, a także Pärnu i granicą łotewską. Rail Baltica to coś więcej niż tylko połączenie kolejowe, to kluczowy element wysiłków Europy na rzecz zwiększenia efektywności transportu, poprawy dostępności i wzmocnienia konkurencyjności gospodarczej.
Rail Baltica to coś więcej niż projekt regionalny; łączy Estonię i państwa bałtyckie z rozległą europejską siecią kolejową, tworząc nowe możliwości wzrostu gospodarczego i poprawiając mobilność na całym kontynencie. Chociaż często omawiamy Rail Baltica w kontekście transportu pasażerskiego i towarowego, jej rola jako strategicznego kręgosłupa mobilności wojskowej na wschodniej flance NATO stała się coraz ważniejsza w obliczu trwającej agresywnej wojny Rosji na Ukrainie. Dzisiejsze ogłoszenie o szeroko zakrojonych przetargach budowlanych na główną linię Rail Baltica jest dowodem naszego zaangażowania w ten kluczowy projekt, który zbliża Europę” – komentuje Vladimir Svet, minister infrastruktury Estonii.
Budowa głównej linii będzie przebiegać w kilku etapach. Faza rozwoju ma trwać od III kwartału 2025 r. do II kwartału 2026 r., po której nastąpi faza budowy od 2026 r. do końca 2030 r.
Rail Baltica jest gotowa przekształcić krajobraz transportowy krajów bałtyckich, zapewniając szybsze, bardziej wydajne i zrównoważone połączenia kolejowe z Europą Środkową i Zachodnią. Odblokuje nowe szlaki handlowe, usprawni przepływ towarów i osób oraz poprawi dostępność i konkurencyjność regionu. Poprzez przekierowanie ruchu towarowego z dróg na kolej, Rail Baltica znacznie poprawi również bezpieczeństwo na drogach, zmniejszy zatory i zmniejszy wpływ na środowisko. Ten projekt jest istotną częścią przyszłości Europy, czyniąc region bałtycki kluczowym węzłem w szerszej europejskiej sieci kolejowej.