Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Jak bezpiecznie przewozić morzem samochody z napędem elektrycznym?

W świecie logistyki morskiej pożar jest najczęstszą przyczyną strat ładunku, wynika z danych ubezpieczyciela Allianz Commercial. Konsekwencje pożaru na pokładzie statku są poważne, prowadząc do znacznych kosztów finansowych, zakłóceń operacyjnych i szkód dla środowiska. Ponieważ w bezprecedensowym tempie rozwija się transport samochodów z napędem elektrycznym (EV lub BEV), rośnie ryzyko pożaru, którego skutki są bardziej złożone i dotkliwe.

Wskazują na to przykłady pożaru samochodowców, do jakich doszło w ciągu ostatnich dwu latach – Felicity Ace i Fremantle Highway. Brytyjska firma oferująca usługi szkolenia VIRSEC, we współpracy z Mariner House, opracowały nowe standardy bezpieczeństwa w obsłudze przewozów EV, szczególnie w zakresie szkolenia marynarzy. Jak zaznaczają autorzy, „podnoszenie świadomości i zapewnianie specjalistycznych szkoleń ma zasadnicze znaczenie dla ochrony życia, mienia i środowiska”.

Pożary samochodowców

W wybrzeży Azorów na Atlantyku 16 lutego 2022 r. zapalił się statek Felicity Ace, którego operatorem była japońska grupa Mitsui OSK Lines. Samochodowiec przewoził z Niemiec do Rhode Island (USA) 3965 aut osobowych koncernu Volkswagen, w tym 189 marki Bentley i ponad tysiąc Porsche. Choć podano hol i podjęto akcję gaszenia, statek zatonął 1 marca. Z płonącego statku portugalska marynarka wojenna i siły powietrzne ewakuowały wcześniej 22 członków załogi.

Same zatopione samochody, ubezpieczone przez Allianz, zostały wycenione na 155 mln dolarów, nie licząc wartości statku. Jak ustalono w oparciu o zeznania załogi, przyczyną pożaru był najprawdopodobniej zapłon w jednym z przewożonych eV.

Nocą z 25 na 26 lipca 2023 r. u wybrzeży Holandii zapalił się jeden z największych samochodowców na świecie – Fremantle Highway, o zdolności przewozy ok. 6 tys. aut. Transportował z Niemiec do Singapuru 2857 samochodów, w tym 25 z napędem elektrycznych. Akcja gaszenia statku trwała nieprzerwanie do 2 sierpnia. Ostatecznie on został odholowany w pobliże wyspy Ameland. Choć przyczyn pożaru nie ustalono, w pierwszych informacjach podawano, że źródłem był jeden z eV.

Ucieczka termiczna

W literaturze fachowej (w tym np. Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych) podkreśla się, że nie ma wiarygodnych statystyk pozwalających porównać skalę wad fabrycznych pojazdów elektrycznych oraz pojazdów spalinowych i ich wpływ na wystąpienie pożarów. Są one jednak możliwe w przypadku eV. „Akumulatory litowo-jonowe mogą się przegrzewać, zwłaszcza gdy są uszkodzone lub wystawione na ekstremalne warunki, co prowadzi do zjawiska znanego jako ucieczką termiczną” – stwierdzaVIRSEC.

Proces zachodzi, gdy temperatura ogniw litowo-jonowych ulega niekontrolowanemu wzrostowi ponad określony próg. W konsekwencji dochodzi do nagłego uwolnienia łatwopalnych gazów i nadmiernego ciepła. Awarii tej towarzyszy zwykle iskrzenie. Proces ten zachodzi w poszczególnych ogniwach, więc jego potencjalne ryzyko wzrasta, gdy dojdzie do rozprzestrzeniania się ciepła, w postaci ognia i niekontrolowanego wzrostu temperatury w całym akumulatorze.

Inny rodzaj gaszenia

Pożar na skutek ucieczki termicznej w akumulatorze może skutkować szybkim rozprzestrzenianiem się pożaru, co stanowi poważne wyzwanie dla tradycyjnych metod gaszenia stosowanych na pokładach statków.

Szczególnie, że eV są umieszczane blisko siebie w ciasnych przestrzeniach ładunkowych. Jeśli nawet jeden akumulator pojazdu ulegnie awarii lub uszkodzeniu podczas transportu, reakcja łańcuchowa może być katastrofalna. Incydenty te skutkują nie tylko bezpośrednimi stratami, ale także powodują opóźnienia operacyjne, wzrost składek ubezpieczeniowych i potencjalne szkody dla reputacji firmy.

„Dlatego branża musi inwestować w specjalistyczne szkolenia załóg, personelu logistycznego i operatorów portowych, aby upewnić się, że są oni przygotowani do radzenia sobie ze złożonością bezpiecznego transportu pojazdów elektrycznych”, stwierdzają autorzy opracowania. Przykłady długotrwałego procesu gaszenia samochodowców wskazują, że tradycyjne metody są mało skuteczne.

Zalecenia

VIRSEC zaleca m.in. ulepszenie systemów tłumienia pożarów. Statki przewożące eV powinny być wyposażone w zaawansowane systemy wykrywania i gaszenia, dostosowane do pożarów akumulatorów litowo-jonowych. Systemy te muszą być zdolne do wczesnego wykrywania obecności pożaru oraz powstrzymywania go i tłumienia, zanim zdąży rozprzestrzenić się na inne obszary statku. Istotne są regularne ćwiczenia załogi przeciwpożarowe, ale także „właściwa obsługa ładunku, która może zapobiec potencjalnemu uszkodzeniu akumulatora” oraz stały dozór, czy nie doszło do takiego uszkodzenia.

„Koszt bezczynności jest nieuchronnie wysoki. Bez świadomości, szkoleń i adaptacji w całej branży, liczba pożarów z udziałem pojazdów elektrycznych będzie nadal rosła, co spowoduje wzrost kosztów związanych ze stratami po pożarze. W erze, w której zrównoważony rozwój kształtuje przyszłość transportu, branża żeglugowa musi zapewnić, że jej standardy bezpieczeństwa ewoluują wraz z przewożonym ładunkiem”, podsumowują autorzy cytowanego opracowania.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close