Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Zmienia się struktura ładunków przewożonych przez kolej

W II kwartale 2024 r. masa towarów przewiezionych w ramach grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny (14,7 mln ton) po raz pierwszy była mniejsza od masy towarów należących do dotychczas drugiej co do wielkości grupy, tj. rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (16,8 mln ton). Może to znaczyć, że umacniają się trendy powodujące zmiany w strukturze grup ładunków przewożonych w Polsce koleją, obserwowane w ciągu ostatnich lat.

fot. Pixabay

W II kwartale 2024 r. kolej przetransportowała 56,5 mln ton ładunków, a praca przewozowa wyniosła 15,1 mld tonokilometrów. W porównaniu do I kwartału 2024 r. jest to wzrost o 2,3 mln ton i o 1 mld tonokilometrów. W porównaniu do II kwartału 2023 r. było to o 1,7 mln ton i 0,3 mld tonokilometrów więcej.

Udział towarów z grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny w masie towarów przewiezionych w II kwartale 2024 r. stanowił 26,1%, podczas gdy udział grupy rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa to 29,8%.

Udział grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny według wykonanej pracy przewozowej stanowił 16,4% ogółu pracy przewozowej wykonanej w II kwartale 2024 r., a udział grupy rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa 30,1%. Ta przewaga utrzymywała się już w poprzednich kwartałach.

Trzecią co do wielkości grupą przewożonych towarów pod względem masy jest grupa koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi. W II kwartale 2024 r. masa tych ładunków wyniosła 8 mln ton (udział w masie na poziomie 14,2%), a wykonana praca przewozowa to 3 mld tonokilometrów (udział w pracy przewozowej na poziomie 19,7%).

W porównaniu do I kwartału 2024 r. masa wzrosła o więcej niż 0,1 mln ton w grupach:

  • rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (+ 3,5 mln ton),
  • koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi (+0,4 mln ton),
  • wyroby z pozostałych surowców niemetalicznych (+0,3 mln ton),
  • surowce wtórne, odpady komunalne (+0,1 mln ton),
  • towary nieidentyfikowalne (+0,3 mln ton),
  • pozostałe produkty (+0,1 mln ton).

Największe spadki w II kwartale odnotowano w masie towarów przewiezionych w grupach:

  • węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny (-1,8 mln ton),
  • metale, wyroby metalowe gotowe (z wyłączeniem maszyn i urządzeń) (-0,4 mln ton)
  • produkty rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybactwa i rybołówstwa (-0,2 mln ton).

Praca przewozowa wzrosła o więcej niż 0,1 mld tonokilometrów w grupach:

  • rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (+o 1,2 mld tonokilometrów),
  • koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi (+0,3 mld tonokilometrów),
  • towary nieidentyfikowalne (+0,1 mld tonokilometrów).

„W II kwartale, pomimo dalszego spadku przewozów węgla kamiennego, parametry masy i pracy przewozowej były lepsze niż na początku roku. Blisko 2,3 mln ton i 1 mld tonokilometrów więcej niż w I kwartale to wynik, który wskazuje na pewne polepszenie sytuacji przewozowej. Z drugiej strony obecna sytuacja wskazuje na bardzo duże zmniejszenie zapotrzebowania na przewozy węgla, a jednocześnie na wzrost przewozów w grupie rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa. Jest on spowodowany zarówno przez wzrost przewozów kruszyw, piasku, żwiru i glin o blisko 3,1 mln ton, ale także rud metali o 0,5 mln ton. Przewóz rud żelaza był najwyższy od III kwartału 2022 r. W dużej mierze był to transport surowca z Ukrainy. Natomiast sytuacja w przewozie zbóż, po bardzo dużych wzrostach w 2023 r., powróciła do tej z II kwartału 2022 r. z prawie identycznymi wartościami. Z pewnością sektor transportu kolejowego stoi przed wieloma wyzwaniami, a przewoźnicy muszą być gotowi na następne zmiany na rynku. Widać też polepszenie w transporcie towarów związanych z sektorem intermodalnym” − komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Transport towarów koleją w I półroczu 2024 r. to 110,6 mln ton ładunków. Oznacza to, że wynik przewiezionej masy ładunków jest niższy o 4,6 mln ton w porównaniu do I półrocza 2023 r., a wykonana praca przewozowa osiągnęła poziom 29,1 mld tonokilometrów. Oznacza to spadek o 1,7 mld tonokilometrów względem I półrocza 2023 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close