Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ostrzeżenia przed opóźnieniami w portach z powodu (potencjalnego) strajku ILA

W związku z brakiem postępów w przełamaniu impasu w rozmowach między Międzynarodowym Stowarzyszeniem Marynarzy Morskich (ILA) a Amerykańskim Sojuszem Morskim (USSA), reprezentującym zarządu portów, zareagowała trzecia strona – europejscy przewoźnicy kontenerowi. Ogłosili dodatkowe opłaty. 

fot. Port of Los Angeles

Mają one „pomóc w rozwiązaniu potencjalnych zakłóceń z powodu strajku”. Armatorzy spodziewają się wzrostu przewozów w jesiennym szczycie, a strajk może spowodować – na zasadzie reakcji łańcuchowej – zatłoczeniem w portach na całym świecie.

Dopłaty

Akcję „dopłat za operacje nadzwyczajne” zainicjowała grupa Mediterranean Shipping Company informując klientów, że od 1 października wprowadzi je zarówno w obsłudze ładunków importowanych, jak i eksportowanych w portach, które mogą zawiesić pracę. Był to niemal ostatni dzwonek, bowiem amerykańska Federalna Komisja Morska wymaga powiadomienia klientów o wszelkich dodatkowych opłatach z wyprzedzeniem 30-dniowym. Od wszystkich przesyłek z Europy do portów wschodniego wybrzeża USA i Zatoki Meksykańskiej, a także do portów na Karaibach, w Meksyku i Kanadzie, MSC będzie pobierać dodatkowo 1000 dolarów za obsługę kontenera 20-stopowe, a 1500 dol. – USD za 40-sto stopowego. 

Zaraz w ślad na MSC podobne komunikaty wystosowały linie żeglugowe CMA CGM i Hapag-Lloyd. Dopłaty w CMA CGM będą obowiązywać od 11 października w wysokości od 800 do 1500 USD za kontener dla towarów wysyłanych ze wschodnich portów USA i wybrzeża Zatoki Meksykańskiej, a w jednolitej stawce 1500 dol. za towary importowane przez nie.

Opłata pobierana przez Hapag-Lloyd wejdzie w życie 18 października i wynosi 1000 USD za TEU w przewozach towarów do USA. Zarazem poinformował klientów, że rezerwacje na przewóz towarów eksportowanych będzie „tak przyjmował dopóty, dopóki przewoźnicy kolejowi i terminale będą akceptować kontenery”.

Prognozy przewozów i zatłoczeń w portach

Na decyzje przewoźników mogła też wpłynąć najnowsza analiza rynku kontenerowego Maerska w której stwierdził,  że „istnieje znaczna niepewność związana z wolumenami w czwartym kwartale”. Jego całoroczna prognoza zakłada wzrost popytu na transport w przedziale od 4 do 6 proc. rdr, przy czym w II kwartale globalne wolumeny kontenerów wzrosły o 6,6 proc., głównie dzięki silnemu importowi do obu Ameryk i silnemu eksportowi z regionu Azji Dalekowschodniej.

Zarazem Maersk ostrzega klientów przed groźbą zatłoczeń w portach na całym świecie, co ma szczególny wpływ na usługi w regionie Morza Śródziemnego i Azji Wschodniej. Nawiązując do groźby strajku portowców w USA Maersk zaznaczył, że „Nawet krótkie zakłócenia doprowadzą do znacznych zaległości w obsłudze towarów i mogą wymagać tygodni, aby w pełni je rozwiązać”.

„Te nowe dopłaty służą jako ostrzeżenie przed tym, co może się stać ze stawkami frachtu w przypadku strajku” – powiedział Lars Jensen, dyrektor generalny Vespucci Maritime podczas webinarium Xeneta. Wyjaśnił, że pełny wpływ blokady portów na wschodnim wybrzeżu USA i Zatoki Meksykańskiej globalny łańcuch dostaw będzie zależał od tego, jak długo może potrwać strajk, ale „może nie być odczuwalny przez kilka tygodni”.

Według analizy Sea-Intelligence, przykładowo dwutygodniowy strajk oznaczałby, że amerykańskie porty nie wrócą do normalnej działalności do końca br. 

Przyczyny strajku

Za tydzień wygasa obecna umowa o pracę między ILA a USMX. Może strajkować ponad 70 000 pracowników portowych w 36 portach na wschodzie i wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej od Maine do Houston.

Oprócz żądania związku dotyczącego wyższych płac, jednym z jego głównych zarzutów jest inwestycja USMX w automatyzację. Związek twierdzi, że chroni miejsca pracy, ale eksperci twierdzą, że powolna adopcja w automatyzację zagraża konkurencyjności amerykańskich portów na całym świecie. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close