Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Logistyka silniej rażona zmianami klimatu

Tajfun o nazwie Bebinca wstrzymał operacje portowe w Szanghaju i Ningbo, a kilka dni wcześniej zakłócił go tajfun Chanthu. We wtorek wieczorem huragan Francine uderzył w porty Zatoki Meksykańskiej. Powodzie zakłócają lub uniemożliwiają lokalnie transport w Europie Środkowej i Wschodniej. Powodzie nawiedziły też m.in. zachodnią Nigerię.

fot. Pixabay

Sztormy, tajfuny, powodzie i inne zjawiska naturalne są nieodłącznym ryzykiem funkcjonowania świata logistyki. Niestety, coraz częściej w informacjach opisujących je dodaje się określenie: „najbardziej groźne od lat”. Takie są skutki zmian klimatycznych.

Sezon tajfunów

Sierpień i wrzesień to czas tajfunów w Azji, czyli tropikalnych huraganów w południowo-wschodnicj Azji. Porty w południowych Chinach i Wietnamie wciąż dochodzą do siebie po skutkach tajfunów Chanthu i Yagi z zeszłego tygodnia. Ten pierwszy – który uderzył m.in. w port w Szanghaju – charakteryzował się porywami wiatru dochodzącymi do 240 km na godz. 

Tymczasem w poniedziałek rano Szanghaj dostał się pod wpływ nowego tajfunu ochrzczonego Bebinca. Według ocen, był najsilniejszym pod względem parametrów od 1949 roku (tajfun Gloria). W ub. tygodniu Bebinca, kategoryzowany jeszcze jako burza tropikalna, przeszedł nad Filipinami, gdzie zginęło sześć osób oraz południową częścią archipelagu japońskiego. W Szanghaju tajfun powalił ponad 1800 drzew i spowodował lokalne zalania i podtopienia. Ewakuowano w bezpieczne miejsca ponad 400 tys. mieszkańców. 

Ocena skutków

Bebinea minęła w środę Szanghaj, ale port będzie jeszcze długo odczuwać jego skutki i wcześniejszego tajfunu Chanthu. Kontenerowce będą wypływać z terminali kontenerowych nieregularne, bowiem tajfuny spowodowały duże zatłoczenie statków. Zarazem te kontenerowce, które opuściły port w oczekiwaniu na sztorm, powrócą do niego w nadchodzących dniach, co spowoduje jeszcze większy problem stłoczenie statków. 

Szacuje się, że czas oczekiwania na rozładunek lub załadunek może dochodzić do tygodnia. Spedytorzy muszą się zatem liczyć z poważnymi zakłóceniami w harmonogramach statków i dużymi opóźnieniami przybycia do portów docelowych.

Dane z satelitów

Dane S&P Global pokazały, że operacje załadunku i rozładunku kontenerów w obszarach terminali Yangshan i Waigang w Szanghaju zostały wstrzymane od niedzieli, podczas gdy port Ningbo zawiesił operacje kontenerowe już w sobotę. Hapag-Lloyd poinformował we wtorek, że na zacumowanie w Szanghaju statki czekają od 36 do 60 godzin, ponieważ port nie radzi sobie z zakłóceniami. Czas oczekiwania w Ningbo Hapag-Lloyd szacuje na 24 – 48 godzin, a Linerlytica podała, że w porcie Yantian statki czekają na zacumowanie do czterech dni.

Zarazem komentarz Linerlytica z wtorku sugeruje, że zatory w portach azjatyckich nie odwrócą spadku stawek frachtu długodystansowego, ponieważ popyt na ładunki nie wzrósł. „Te zakłócenia nie wystarczą, aby podnieść stawki, ponieważ przewoźnicy nadal walczą o udział w rynku przed przetasowaniami sojuszy” – podała Linerlytica.

Zakłócenia w Europie

Z powodziami i jej skutkami nadal walczą regiony północnych Czech i Słowacji oraz południowo-zachodniej Polski. Lokalnie zerwanych zostało wiele mostów i uszkodzonych dróg oraz linii kolejowych. W Polsce, według danych PKP PLK z godz. 20.00 z 17 bm., ruch pociągów wstrzymany jest na 5 odcinkach linii lokalnych: Prudnik – Nowy Świętów, Otmuchów – Paczków, Paczków – Kamieniec Ząbkowicki oraz na stacji Głuchołazy i Kłodzko Główne. Nieprzejezdne są przejścia graniczne z Czechami: Chałupki – Bohumin, Zebrzydowice – Petrowice i Cieszyn.

We wtorek węgierskie władze zamknęły most graniczny na drodze krajowej nr 14 w kierunku Słowacji. Zamykane są również odcinki dróg w Rumunii, Czechach i Austrii, a także drogi drugorzędne w południowych krajach związkowych Niemiec – Bawarii i Saksonii.

Kuehne + Nagel rozesłał do klientów ostrzeżenie, że wstrzymał ruch pociągów do/z Austrii przez Linz i Krems, do wszystkich portów w sieci Metrans, a także usługi do/z Czech przez Ostrawę, gdzie terminal jest niedostępny. Dodał, że terminale Usti i Labem zostały zamknięte z powodu wysokiego poziomu wody. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close