Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Spadek importu węgla wpłynął na wyniki Grupy OTL w I poł. 2024 r.

Skonsolidowane przychody Grupy OTL wyniosły ponad 161 mln zł w pierwszym półroczu 2024 r. Grupa zanotowała 0,3 mln zł zysku netto, a w związku ze spadkami wyników na działalnościach portowej oraz spedycyjnej, EBITDA wyniosła 33,2 mln zł. 

fot. OTL

– Pierwsze półrocze 2024 r. dla Grupy OTL jak i całej branży portowo – logistycznej było bardzo wymagającym czasem, głównie ze względu na warunki rynkowe, na które złożyło się kilka negatywnych trendów. To utrzymująca się stagnacja w imporcie węgla energetycznego, spowolnienie w branży metalurgicznej i hutniczej oraz słabsze przeładunki agro będące wynikiem rozregulowania tego segmentu i ograniczoną podażą zbóż na eksport w związku z niskimi cenami na rynkach międzynarodowych. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na to, że wyniki porównujemy z wyjątkowo wysoką bazą sprzed roku, gdy notowaliśmy rekordowe wzrosty przychodów i zysków. Przypomnę, że w tym wyjątkowo dobrym półroczu 2023 r. na wyniki wpływały dynamiczne zmiany rynkowe wywołane wojną w Ukrainie. Znaczenie dla poziomu zysku miała też transakcja sprzedaży akcji w porcie w Rijece. Jednakże 2024 r. przyniósł nam inne wyzwania w wymagającym otoczeniu rynkowym – mówi Kamil Jedynak, prezes OT Logistics.

W OT Port Świnoujście spadły przeładunki towarów masowych (-58% r/r) z powodu niższych przeładunków węgla, rudy żelaza i koksu. W branży węglowej przeważają dostawy węgla koksowego na potrzeby produkcji koksu. W pierwszym półroczu 2024 r. wzrosły przeładunki towarów drobnicowych w obu portach należących do Grupy OTL, głównie za sprawą ro-ro i nawozów (papier i stal na spadkach). W OT Port Gdynia przeładunki towarów agro spadły o 7% r/r. Wzrosty sprzedaży zanotował segment kolejowy (7,2% r/r), 

– Ostatnie dwa lata aż nazbyt dobrze pokazały jak szybko mogą zmieniać się warunki rynkowe. By móc elastycznie reagować na pojawiające się trendy rozwijamy nasze terminale w kierunku bardziej uniwersalnych, a priorytetem są inwestycje m.in. w urządzenia i sprzęt przeładunkowy, magazyny czy place składowe, a także w  nowoczesne technologie. W Gdyni rozbudowujemy bazę magazynową, co pozwoli nam zwiększyć pojemności składowe dla zbóż do 160 tys. ton, a zdolności przeładunkowe wyniosą dla tej grupy ładunkowej 3 mln ton rocznie. Naszym flagowym projektem jest rozpoczęty proces inwestycyjny związany z budową nowoczesnego terminala agro w OT Port Świnoujście z ratą dobową 20 tys. ton, gdzie już dysponujemy zdolnością składową  na 100 tys. ton zbóż – mówi Karol Bowżyk, członek zarządu OT Logistics. 

Zarząd podkreśla, że w najbliższym czasie oczekiwane jest ożywienie gospodarcze oraz ładunkowe. Spodziewa się dobrego sezonu w zakresie towarów agro. W przypadku zapotrzebowania na surowce, takie jak węgiel czy ruda, wpływ ma m.in. polityka unijna. Grupa OTL będzie dopasowywać zdolności produkcyjne świadczonych usług do obecnych trendów.

– W opublikowanej w maju strategii Grupy OTL podaliśmy, że w 2027 r. zakładamy przychody na poziomie 916  mln zł przy 28% rentowności EBITDA oraz nakładach inwestycyjnych w tych latach na poziomie 256 mln zł. Strategia powstawała przy założeniu zmiennych czynników rynkowych, które w tym roku odczuwamy. Te plany podtrzymujemy i uważamy za możliwe do realizacji. Pomimo trudniejszej sytuacji rynkowej, w maju wypłaciliśmy naszym akcjonariuszom drugą transzę dywidendy w kwocie 37,4 mln zł, co przy uwzględnieniu wcześniejszej zaliczki w takiej samej kwocie oznacza, że łączna wysokość dywidendy za 2023 r. przypadającej na jedną akcję wyniosła 5,72 zł – dodał Daniel Górecki, członek zarządu OT Logistics.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close