W Katowice Airport ruszyła budowa multimodalnego węzła przeładunkowego
W poniedziałek 16 września 2024 r. w Katowice Airport uroczyście zainaugurowano budowę multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. To inwestycja realizowana przy wsparciu środków z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021–2027 Military Mobility. Zgodnie z umową o dofinansowaniu, którą Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA podpisało z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) wysokość wsparcia unijnego wyniesie do 10,09 mln EUR.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Mostostal Kraków SA i Budimex SA. Koszt przedsięwzięcia to 117,3 mln zł netto. W ramach podpisanej umowy, w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska, powstanie bocznica kolejowa łącząca Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie). Sercem inwestycji będzie kolejowy front rozładowczy z trzema torami odstawczymi o długości 300 metrów każdy, który służyć będzie do załadunku towarów oraz paliw. Sąsiadować będzie z czterema zbiornikami o pojemności 1000 m3 i stanowiskami rozładunku autocystern oraz rampą umożliwiającą wyładunek kontenerów i sprzętu wojskowego. W części znajdującej się w strefie zastrzeżonej katowickiego lotniska powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.
Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw umożliwi obsługę ładunków różnego typu, w tym paliwa lotniczego, oraz zaopatrywanie w paliwo wszystkich statków powietrznych operujących na terenie Katowice Airport. Nowa infrastruktura wpłynie na ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei, co wpisuje się w proces wsparcia rozwoju zrównoważonego systemu transportu. Węzeł będzie przystosowany do obsługi paliw alternatywnych (Sustainable Aviation Fuel) w celu poprawy efektywności energetycznej i ograniczenia emisji klimatycznych. Będzie on również przystosowany do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania, co umożliwi zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań w odniesieniu do prowadzonych operacji wojskowych. Całe przedsięwzięcie ma charakter interoperacyjny, co oznacza, że nowa infrastruktura przeznaczona będzie do użytku dla wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego – zarówno cywilnych, jak i wojskowych.
Zgodnie z harmonogramem, projekt o nazwie „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym »Katowice«” powinien zakończyć się nie później niż 30 czerwca 2026 roku.