Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rozdęte moce przewozowe, popyt stabilny – przepis na obniżkę stawek frachtu

Rynek żeglugi kontenerowej staje się coraz bardziej niestabilny i trudniejszy do przewidzenia, stwierdza analityk Drewry Shipping Consultants. Zarazem on i inne firmy analityczne dość precyzyjnie wskazują na najnowsze tendencje i czynniki je warunkujące.

fot. Pixabay

Ta pozorna sprzeczność w stwierdzeniu analityka wynika z tego, że rynek żeglugi cechuje się na ogół cyklicznymi i dość powtarzalnymi zmianami trendów. Wywracają je jednak nadzwyczajne wydarzenia, jakim był np. Covid-19, a w tym roku – brak swobodnej żeglugi Morzem Czerwonym z powodu ataków Huti na statki. Dochodzą do tego nowe okoliczności, mniejszej skali i różnego kalibru, jak np. strajki dokerów czy ich groźba, czy powszechne strajki w przemyśle odzieżowym w Bangladeszu.

Warto przytoczyć kojarzący się z tym kluczowy wniosek z raportu Russell Group. Szacuje się w nim, że straty ekonomiczne spowodowane zakłóceniami na dwóch największych szlakach żeglugowych na świecie, Morzem Czerwonym i Kanałem Sueskim oraz Kanałem Panamskim, w okresie od października 2023 r. do maja 2024 r. przekroczyły 1,25 biliona dolarów.

Brak zmian fundamentalnych  

Na rynku nie brakuje zdolności przewozowych, stwierdza Simon Heaney, analityk Drewry. Nadal realizowany jest bowiem „szał zamówień na nowe kontenerowce”, a te systematycznie wchodzą do pracy. 

Potwierdzają to najnowsze dane firmy Linerlytica. W sierpniu armatorzy odebrali 35 statków o łącznej zdolności przewozu 268 088 TEU. Analitycy oczekują, że napływ nowego tonażu będzie kontynuowany do 2027 r., ponieważ właściciele chcą zastąpić starsze statki nowymi, w tym emitującymi mniej emisji CO2. Nie obserwuje się istotnych zmian w popycie na przewozy. Np. z informacji amerykańskiej National Retail Federation wynika, że we wrześniu utrzyma się tendencja wzrostu importu towarów w kontenerach. 

Co się zmieniło?

Nadal maleją stawki frachtu kontenerowego w umowach spot na głównych szlakach oceanicznych. Np. złożony indeks Drewry WCI w piątek miał wartość 4 168 USD/FEU i zmalał w ciągu tygodnia o 13 proc. Najbardziej potaniał fracht z Szanghaju do Nowego Jorku (o 21 proc. , tj. aż o 1790 dol. – do 6 661 USD/FEU) i z Szanghaju do Rotterdamu – o 17 proc. tydzień/tydzień (o 1067 dol.), do 5152 USD/FEU. Stawki frachtu z Szanghaju do Genui zmalały o 10 proc., do 5 256 USD za kontener 40-sto stopowy.

Wolniej malał ogólny wskaźnik Shanghai Containerized Freight Index, z dużym udziałem przewozów między krajami azjatyckimi – w ciągu minionego tygodnia o 8 proc. W podobnym tempie przeceniono stawki frachtu spot z Szanghaju do portów Morza Północnego – wynosił on 3017 USD/TEU. Drewry przypomina, że najnowsze subindeksy dla trasy Szanghaj-Rotterdam jest nadal wyższy o 297 proc. rok do roku, a dla trasy Szanghaj-Genua o 210 proc.

Objaśnienia przyczyn spadku 

Powodami dalszego spadku stawek frachtu jest dość stabilny popyt na przewozy, ale i to, że nie wzrósł on na krótko przed Złotym Tygodniem w Chinach (i tygodniową przerwą w pracy), ocenia ekspert Drewry. W poprzednich latach często dochodziło do gwałtownego wzrostu popytu na przewozy na dwa tygodnie przed 1 października. W tym roku nie tylko nie wystąpił ten efekt, ale ponadto letni szczyt sezonu skończył się wcześniej.

Tendencji spadkowej kosztów transportu nie powstrzymało zmniejszenie, średnio o 500 TEU w każdym statku (do 16400 TEU) przewożonych ładunków z Azji do Europy, jak szacujeDarron Wadey, analityk Dynamaru. To jest jeden ze sposobów niwelowania przez armatorów skutków wchodzenia na rynek nowych statków i rosnącej podaży mocy przewozowej, obok np. braku poprawy punktualności w utrzymaniu harmonogramów. Według danych Sea-Intelligence, w okresie styczeń – lipiec niezawodność rozkładu stałych połączeń utrzymuje się w przedziale od 50 do 55 procent.

Dwucyfrowy spadek stawek frachtu z Szanghaju do Nowego Jorku był z kolei spowodowany tym, że załadowcy przenoszą ładunki ze wschodniego wybrzeża – gdzie grozi strajk związku dokerów ILA – na zachodnie. Drewry uważa, że jeżeli strajk ILA się rozpocznie, silnie wzrosną stawki frachtu z Azji do zachodnich portów USA. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close