W Porcie Duisburg otwarto nowy terminal intermodalny
W poniedziałek 16 września na dawnej wyspie węglowej uroczyście otwarto terminal Duisburg Gateway Terminal (DGT). O godzinie 12:00 premier Nadrenii Północnej-Westfalii Hendrik Wüst, burmistrz Duisburga Sören Link, przedstawiciele czterech akcjonariuszy DGT: duisport, HTS, Hupac i PSA, a także instytut badawczy Fraunhofer UMSICHT nacisnęli symboliczny przycisk startu w obecności około 250 zaproszonych gości. Zakończono pierwszy etap budowy i DGT oficjalnie rozpoczyna działalność.
DGT to nie tylko dziesiąty terminal kontenerowy w porcie w Duisburgu, po ukończeniu będzie także największym w całym europejskim regionie śródlądowym. „Terminal Duisburg Gateway wyznacza standardy pod względem produktywności i bliskości rynku: dzięki torom przeładunkowym o długości 730 metrów, w pełni zdigitalizowanym procesom i centralnej lokalizacji w sercu Europy obiekt oferuje niezbędne warunki powodzenia transportu kombinowanego” – mówi Michail Stahlhut, dyrektor generalny Grupy Hupac. „Niezależnie od tego, czy chodzi o porty ARA, korytarz Ren-Alpy, czy Europę Wschodnią – logistyka w całej Europie skorzysta na nowym terminalu”.
„Dzięki terminalowi bramnemu w Duisburgu zwiększamy zdolność przeładunkową w porcie w Duisburgu o około 850 000 TEU rocznie. „W ten sposób jeszcze bardziej wzmacniamy naszą pozycję jednego z najważniejszych węzłów logistycznych w Europie i wzmacniamy naszą funkcję szkieletu branży w Nadrenii Północnej-Westfalii” – mówi dyrektor generalny duisport Markus Bangen.
Projekt modelowy dla przyszłości logistyki
Pod wieloma względami terminal bramowy w Duisburgu jest modelowym projektem przyszłości logistyki: wszystkie ruchy towarów są kontrolowane cyfrowo na obszarze o wielkości łącznie 33 boisk piłkarskich. Projekt „enerPort II” odgrywa tu kluczową rolę. W ramach projektu, w który na równi zaangażowany jest biznes i nauka, w porcie w Duisburgu realizowana jest koncepcja całkowitej transformacji energetycznej terminala.
„enerPort II” ma na celu po raz pierwszy zademonstrować, że terminal tej wielkości może działać w sposób całkowicie neutralny dla klimatu, wykorzystując lokalne wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej. W tym celu na DGT zostanie zainstalowany zrównoważony system energetyczny, który łączy w sobie energie odnawialne, magazynowanie energii, odbiorców i różne technologie wodorowe. Oprócz systemu fotowoltaicznego jego kluczowymi komponentami są systemy ogniw paliwowych i silniki wodorowe służące do wytwarzania energii elektrycznej oraz magazynowania energii w akumulatorach. Inteligentna lokalna sieć energetyczna połączyła różne systemy energetyczne i systemy magazynowania, aby zaopatrywać odbiorców na terminalu – obejmuje to energię lądową, stacje ładowania i systemy dźwigów. Ponadto teoretycznie rozważane jest również przyszłe zaopatrzenie sąsiednich dzielnic.
Projekt enerPort II wyznacza standardy
„Wyjątkową cechą enerPort II jest zarówno współpraca nauki i biznesu, jak i odważny krok w kierunku wdrożenia. Już teraz zbieramy cenne doświadczenia w zakresie planowania i eksploatacji przyszłych systemów energetycznych” – mówi prof. dr inż. Anna Grevé, kierownik działu elektrochemicznego magazynowania energii w Fraunhofer UMSICHT. Instytut w Oberhausen prowadzi projekt badawczy wspólnie z duisport.