[Aktualizacja] Powódź w Europie Środkowej spowodowała utrudnienia w ruchu towarowym
Powódź, która nawiedziła 15 września Europę Środkową spowodowała duże utrudnienia w międzynarodowym ruchu towarowym. Szczególnie trudna sytuacja jest w Czechach, gdzie zalane zostały stacje i linie kolejowe w rejonie Ostrawy. W Polsce jak do tej pory powódź poza pograniczem czesko-śląskim dotknęła głównie lokalne linie kolejowe.
Jak poinformował Metrans, utrudnienia występują na połączeniach intermodalnych między Czechami, a Austrią, Portem Gdańsk i Małaszewiczami. Terminal w Ostrawie jest obecnie niedostępny dla pociągów. Terminal w Usti został zamknięty 16 września o 10.0 z powodu alarmu powodziowego na Łabie. Obecnie korytarz kolejowy do portów nad Morzem Północnym jest czynny, ale stan ten może się zmienić wraz z rozwojem sytuacji na Łabie, gdzie jeszcze nie dotarła fala kulminacyjna. Przewoźnik ostrzegł przed ryzykiem całkowitego wstrzymania ruchu kolejowego w Czechach.
Wcześniej informowaliśmy, że północno-wschodnich Czechach, gdzie miejscami w miniony weekend spadło do 450 mm deszczu powódź objęła główne magistrale kolejowe w regionie morawsko-śląskim i na Morawach a także częściowo autostradę D1. Zalana została główna stacja kolejowa w Ostrawie. Utrudnienia w ruchu występują na liniach z Ostrawy do Bohumina, Krnova, Paskova i Studenki. Przechodzą tamtędy międzynarodowe magistrale kolejowe łączące Czechy z Polską i Słowacją.
— Sytuacja w większości Czech jest bardzo krytyczna ze względu na ulewne deszcze, wiatr i wodę wylewającą się z koryt rzek, co ma poważny wpływ na kolejowy ruch towarowy. Obecnie najbardziej dotknięte obszary to regiony Ostrawa, Opawa i Jesioniki. Wstrzymany jest ruch na głównej linii korytarza Studénka przez Ostrawę do Bohumína i Dětmarovic, na liniach w kierunku Opawy i Krnova do Paskowa i Frydku-Mistku oraz na liniach w Jesionikach. Eksploatację na pozostałych liniach utrudniają powalone drzewa — informuje ČD Cargo.
Czytaj też: Południowa Polska walczy z powodzią. Utrudnienia w na kolei i drogach
— Ostrawa i całe Morawy Północne znajdują się w centrum obszaru dotkniętego powodzią. Najbardziej złożona sytuacja występuje w rejonie rzeki Odry i jej dopływów, gdzie zlokalizowana jest nasza kluczowa infrastruktura, a także działalność i bocznice naszych klientów. Działający od połowy ubiegłego tygodnia zespół kryzysowy podjął właściwe decyzje. Dzięki ciężkiej pracy jaką wykonał w czwartek i piątek, majątek naszej firmy został zabezpieczony przed kulminacją opadów w sobotę — napisano w komentarzu PKP Cargo International.
Problemy na drogach
Zalana została autostrada D1 w rejonie Bohumina, a także bedącą jej przedłużeniem polska autostrada A1 na odcinku Gorzyczki — Ostrawa. Obecnie nie ma możliwości przejazdu między Polską a Czechami tą drogą. Wstrzymany został także ruch kolejowy między Polską a Czechami przez Chałupki i Zebrzydowice. Poza tymi międzynarodowymi magistralami powódź w Polsce dotknęła głównie linie kolejowe oraz drogi o znaczeniu lokalnym w województwach dolnośląskim, opolskim i śląskim.
Trudna sytuacja jest również w innych krajach regionu. W Austrii powódź dotknęła wiele linii kolejowych w regionie Wiednia. Państwowy przewoźnik Rail Cargo Group 13 września podjął decyzję o ograniczeniu ruchu pociągów towarowych. Trudna sytuacja jest też w Rumunii i południowych Niemczech.