Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

CUPT podsumowanie efekty 20 lat dofinansowanie unijnego transportu i przedstawia plany nowego wsparcia unijnego

Blisko 100 mld zł dofinansowania na projekty transportowe w Polsce trafi do 2027 r. (w rozliczeniu do 2029 r.) z budżetu Unii Europejskiej. Pierwsze nabory już ruszyły, a np. najbliższy w sektorze transportu intermodalnego ogłoszony zostanie listopadzie.

fot. Pixabay

– Jest to kontynuacja działań z ostatnich 20 lat, kiedy to 195,5 mld zł Funduszy Europejskich pomogły zrewolucjonizować przemieszczanie się po Polsce – powiedziała dziennikarzom Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych (czyli CUPT).

Centrum nadal kompleksowo wspiera beneficjentów w procesie przygotowania i realizacji inwestycji infrastrukturalnych, na ochronę klimatu i środowisko, pełniąc role jako instytucja pośrednicząca w pozyskaniu środków unijnych i instytucja wdrażająca je. Obok rozdziału funduszy strukturalnych (funduszy europejskich oraz na program Polska Wschodnia) i środków z funduszu Łącząc Europę (CEF), w bieżącej perspektywie finansowej doszły także środki z Krajowego Programu Odbudowy (do rozliczenia do 2027 r.).

Podsumowanie 20 lat 

W dwu siedmioletnich budżetach unijnych (2007 – 2020) do przedsiębiorstw kolejowych trafiło łącznie 106,4 mld zł dofinansowania na infrastrukturę i tabor oraz 4,2 mld zł na projekty w sektorze transportu intermodalnego. Dzięki nim przebudowano lub zmodernizowano 2311 km linii kolejowych, 15,5 tys. km linii wyposażono w systemy ERTMS, zmodernizowano 7 dworców kolejowych i 10 intermodalnych terminali przeładunkowych, także przebudowano 16 km linii kolejowych bezpośrednio przy portach morskich i  zbudowano lub zmodernizowano prawie 7 tys. mb nabrzeży w portach morskich.

– Wieloletnie i efektywne wykorzystanie funduszy europejskich w poszczególnych sektorach transportu pozwoliło na znaczne podniesienie jakości infrastruktury transportowej w kraju – podkreśliła dyrektor Lech. – Jej sieć jest coraz bardziej spójna, a podróże bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Dzięki tym inwestycjom nasza gospodarka wzmocniła się, a jej transformacja niskoemisyjna staje się bardziej realna.

Finansowanie 2021-2027

W bieżącej wieloletniej perspektywie finansowej CUPT ma do rozdysponowania łącznie 95,5 mld zł. Pieniądze trafią do beneficjentów w następujących programów: 

  • Fundusze Europejskie na infrastrukturę, Klima i środowisko (55,6 mld zł),
  • Fundusze Europejskie dla Polski  Wschodniej (3,1 mld zł),
  • Instrument CEF (10,9 mld zł),
  • Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (25,9 mld zł).

Ogólnymi wytycznymi do ich rozdysponowania jest to, by środki te zostały spożytkowane na lepszy dostęp do transportu dla mieszkańców, na rozwój transportu zero- lub niskoemisyjnego, uspójnienie sieci transportowej, a także utworzenie nowych połączeń z Ukrainą. Dofinansowanie otrzymają też projekty dotyczące cyfryzację w transporcie i zwiększanie bezpieczeństwa.

– Te priorytety wskazują, że zmienia się struktura zagospodarowania funduszy europejskich w sektorze transportu – mówiła dyrektor Lech. Np. zdecydowanie mniej środków przeznaczonych zostanie na budowę i modernizację dróg, więcej na kolej.

Nabór już trwa

Trwa już proces rozpatrywania wniosków o dofinansowanie z nowego budżetu. Beneficjenci już podpisali ponad 80 umów na wsparcie, a w ocenie z funduszy europejskich znajduje się ponad 120 wniosków i 167 – na dofinansowanie z KPO. – Zakończyliśmy nabór wniosków w trybie konkursowym na autobusy i pasażerski tabor kolejowy z KPO – powiedziała Sylwia Cieślak-Wilk, zastępca dyrektora CUPT. – Np. z instrumentu FEnIKS analizujemy wnioski na dofinansowanie infrastruktury lotniczej w TEN-T, a z KPO m.in. na transport intermodalny. 

W listopadzie z programu FEnIKS 2021-2027 ogłoszony zostanie nowy konkurs dla sektora transportu intermodalnego. Według założeń, środki pozwolą m.in. wybudować lub przebudować terminale oraz zakupić nowy tabor kolejowy. Wkrótce rozpocznie się też nabór projektów cyfryzacji transportu, w tym wyposażenia pojazdów kolejowych w system ERTMS. 

Plan KPO zakłada m.in. przebudowę 50 km linii kolejowych i eliminację 180 wąskich gardeł, zwiększenie zdolności przeładunkowej 5 terminali intermodalnych i dostawę 200 jednostek taboru kolejowego, instalację 144 urządzeń pokładowych ERTMS, modernizację systemów na przejazdach kolejowych w 102 lokalizacjach oraz wprowadzenie zdalnego sterowania w 43 posterunkach ruchu.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close