Rynek spot zdecydowanie odwrócił się, ale do normalizacji – daleko
W ub. tygodniu stawki frachtu kontenerowego spot w przewozach między Azją a Europą spadły w tempie dwucyfrowym. Utrwaliło to trend takiej przeceny, rozpoczęty w trzeciej dekadzie lipca. Są one jednak nadal prawie pięciokrotnie wyższe niż w tym samym okresie 2019 r. Wskazuje to zarazem na różnice w czynnikach i zjawiskach, wpływających na rynek przewozów kontenerowych.
W notowaniach Drewry stawki frachtu spot z Szanghaju do Rotterdamu spadły w ub. tygodniu o 14 proc. (o 985 USD), do 6 219 USD za kontener 40-sto stopowy. W podobnym tempie zmalały stawki z Szanghaju do Genui – o 12 proc. (o 769 USD), do 5 842 USD/FEU. W obu przypadkach te „przeceny” były znacznie większe, niż złożony indeks Drewry WCI, który zmalał o 7,8 proc. W miniony piątek koszt przewozu w umowach spot z Dalekiego Wschodu do portów Morza Północnego w notowaniach Drewry był o ponad 2000 dol. mniejszy niż w tegorocznym apogeum (notowania z 18 lipca br.).
Także wartość indeksu XSI Asia-Europe firmy Xeneta zmalała w ub. tygodniu o 10 proc., do 6 843 USD/FEU. Z kolei wartość ogólnego Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) w ciągu ostatniego tygodnia zmalała o 8 proc., ale subindeks dla trasy Szanghaj – Rotterdam tylko o 4,4 proc. (3275 USD/TEU). Był to dopiero trzeci tydzień przeceny na tej trasie, w notowaniach SCFI.
Przyczyny
Kluczowym czynnikiem tej przeceny jest słabszy popyt na przewozy towarów. To przełamało ostatecznie szaleństwo występujące w maju i czerwcu rezerwacji slotów na statkach, co wywindowało ceny usług. Na zmianę popytu wskazują także dane Container Trade Statistics. Według jego szacunków, w lipcu popyt na przesyłki z Dalekiego Wschodu do Europy zmniejszyły się o prawie 200 000 TEU w porównaniu z czerwcem (o 9,7 proc.), bowiem w lipcu wysłano towarów w 1,58 mln TEU, w porównaniu z 1,75 mln TEU w czerwcu.
Wolumeny z Azji Północnej do Europy Północnej w lipcu spadły o 7,6 proc. miesiąc do miesiąca i o 14,2 proc. rok do roku, podczas gdy wolumeny z Chin do Europy Północnej o 3,9 proc. miesiąc do miesiąca, chociaż były o 7,9 proc. wyższe w ujęciu rok do roku.
Prognozy
CTS oczekuje, że sierpniowe dane pokażą dalsze spadki miesiąc/miesiąca. Zarazem popyt na początku wrześniu „wygląda słabo”. Drewry spodziewa się, że fracht będzie nadal taniał w nadchodzących tygodniach, prawdopodobnie aż do zakończenia święta narodowego Chin (początek 1 października) i Złotego Tygodnia.
Przewoźnicy starają się zarazem ograniczać tempo spadku frachtu. Np. we wtorek Hapag-Lloyd ogłosił, że THE Alliance wyłączy pięć rejsów na tasie Azja – Europa Północna w tygodniach od 40 do 42 oraz trzy rejsy Azja – Morze Śródziemne w tygodniach 40 i 41. Problemem dla przewoźników jest to, że dłuższy czas tranzytu wokół Przylądka Dobrej Nadziei wymusza na nich, by ładunki w szczycie sezonu były ładowane wcześniej w Azji, aby zdążyć z terminem dostaw do odbiorców w Europie.