Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rynek spot zdecydowanie odwrócił się, ale do normalizacji – daleko

W ub. tygodniu stawki frachtu kontenerowego spot w przewozach między Azją a Europą spadły w tempie dwucyfrowym. Utrwaliło to trend takiej przeceny, rozpoczęty w trzeciej dekadzie lipca. Są one jednak nadal prawie pięciokrotnie wyższe niż w tym samym okresie 2019 r. Wskazuje to zarazem na różnice w czynnikach i zjawiskach, wpływających na rynek przewozów kontenerowych.

fot. Pixabay

W notowaniach Drewry stawki frachtu spot z Szanghaju do Rotterdamu spadły w ub. tygodniu o 14 proc. (o 985 USD), do 6 219 USD za kontener 40-sto stopowy. W podobnym tempie zmalały stawki z  Szanghaju do Genui – o 12 proc. (o 769 USD), do 5 842 USD/FEU. W obu przypadkach te „przeceny” były znacznie większe, niż złożony indeks Drewry WCI, który zmalał o 7,8 proc. W miniony piątek koszt przewozu w umowach spot z Dalekiego Wschodu do portów Morza Północnego w notowaniach Drewry był o ponad 2000 dol. mniejszy niż w tegorocznym apogeum (notowania z 18 lipca br.). 

Także wartość indeksu XSI Asia-Europe firmy Xeneta zmalała w ub. tygodniu o 10 proc., do 6 843 USD/FEU. Z kolei wartość ogólnego Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) w ciągu ostatniego tygodnia zmalała o 8 proc., ale subindeks dla trasy Szanghaj – Rotterdam  tylko o 4,4 proc. (3275 USD/TEU). Był to dopiero trzeci tydzień przeceny na tej trasie, w notowaniach SCFI.

Przyczyny

Kluczowym czynnikiem tej przeceny jest słabszy popyt na przewozy towarów. To przełamało ostatecznie szaleństwo występujące w maju i czerwcu rezerwacji slotów na statkach, co wywindowało ceny usług. Na zmianę popytu wskazują także dane Container Trade Statistics. Według jego szacunków, w lipcu popyt na przesyłki z Dalekiego Wschodu do Europy zmniejszyły się o prawie 200 000 TEU w porównaniu z czerwcem (o 9,7 proc.), bowiem w lipcu wysłano towarów w 1,58 mln TEU, w porównaniu z 1,75 mln TEU w czerwcu. 

Wolumeny z Azji Północnej do Europy Północnej w lipcu spadły o 7,6 proc. miesiąc do miesiąca i o 14,2 proc. rok do roku, podczas gdy wolumeny z Chin do Europy Północnej o 3,9 proc. miesiąc do miesiąca, chociaż były o 7,9 proc. wyższe w ujęciu rok do roku.

Prognozy

CTS oczekuje, że sierpniowe dane pokażą dalsze spadki miesiąc/miesiąca. Zarazem popyt na początku wrześniu „wygląda słabo”. Drewry spodziewa się, że fracht będzie nadal taniał w nadchodzących tygodniach, prawdopodobnie aż do zakończenia święta narodowego Chin (początek 1 października) i Złotego Tygodnia.

Przewoźnicy starają się zarazem ograniczać tempo spadku frachtu. Np. we wtorek Hapag-Lloyd ogłosił, że THE Alliance wyłączy pięć rejsów na tasie Azja – Europa Północna w tygodniach od 40 do 42 oraz trzy rejsy Azja – Morze Śródziemne w tygodniach 40 i 41. Problemem dla przewoźników jest to, że dłuższy czas tranzytu wokół Przylądka Dobrej Nadziei wymusza na nich, by ładunki w szczycie sezonu były ładowane wcześniej w Azji, aby zdążyć z terminem dostaw do odbiorców w Europie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close