Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Średnia prędkość pociągów intermodalnych nieznacznie wzrosła w 2023 roku

W 2023 r. średnia prędkość pociągów towarowych wyniosła 25,4 km/h. To wzrost o 9,1% w porównaniu z 2022 r. Wyższa jest również średnia prędkość liczona na podstawie danych z SEPE2. Lepsze wyniki niż przed rokiem wypracowały też pociągi intermodalne – niezależnie od metody liczenia. Pociągi intermodalne osiągają wyższą średnią prędkość w porównaniu z innymi składami towarowymi – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.

fot. Pixabay

Pociągi towarowe

Parametr średniej prędkości pociągów towarowych jest liczony na dwa sposoby:

  • Na podstawie danych sprawozdawczych przewoźników

Przewoźnicy towarowi składają informację o swojej średniej prędkości handlowej w danym roku. Parametr ten jest liczony jako iloraz odległości dzielącej punkt początkowy i końcowy trasy (km) i rzeczywistego czasu wykonania trasy rozkładowej (z uwzględnieniem postojów) dla danego przewoźnika. Wynik dla całego rynku liczony jest jako średnia prędkości każdego z przewoźników, ważona wielkością wykonanej przez niego pracy eksploatacyjnej.

Prędkość pociągów obliczona w ten sposób wyniosła w 2023 r. 25,4 km/h, co w porównaniu do 23,2 km/h w 2022 r. oznacza wzrost o 9,1%.

  • Na podstawie danych z Systemu Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej (SEPE2)

System Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej (SEPE2) jest dodatkowym źródłem danych o prędkościach pociągów towarowych. Pozyskiwane wartości umożliwiają obliczenie średniej prędkości dla pociągów towarowych i pociągów intermodalnych.

Średnia prędkość dla pociągów towarowych z wykorzystaniem danych z systemu SEPE2 wyniosła:

  • 29,2 km/h – liczona jako średnia arytmetyczna ze średnich prędkości wszystkich 409,3 tys. pociągów towarowych wytrasowanych w 2023 r. (27,1 km/h w 2022 r.);
  • 18,7 km/h – liczona ze wzoru prędkości, którym jest iloraz drogi i czasu. Taki wynik powstaje przy podzieleniu łącznej pracy eksploatacyjnej w 2023 r. (69 053 806 pociągokilometrów) przez łączny czas przejazdu pociągów towarowych (3 696 868 godzin). W 2022 r. było to 16,9 km/h.

Średnia prędkość pociągów towarowych wzrosła rok do roku w przypadku obliczenia jej na  podstawie tych dwóch metod. Na taki wynik wpływ miała m.in. mniejsza liczba pociągów uruchomionych w 2023 r.

Pociągi intermodalne

Średnia prędkość dla pociągów intermodalnych obliczona z wykorzystaniem danych z systemu SEPE2 wyniosła:

  • 35,1 km/h – liczona jako średnia arytmetyczna ze średnich prędkości wszystkich 51,9 tys. pociągów intermodalnych wytrasowanych w 2023 r. (32,1 km/h w 2022 r.);
  • 24,4 km/h – liczona ze wzoru prędkości, którym jest iloraz drogi i czasu. Taki wynik powstaje przy podzieleniu łącznej pracy eksploatacyjnej w 2023 r. (12 810 312 pociągokilometrów) przez łączny czas przejazdu pociągów intermodalnych (524 802 godziny). W przypadku tak liczonej prędkości wzrost wyniósł 3,1 km/h (21,1 km/h w 2022 r.).

Średnia prędkość handlowa, liczona jako iloraz średnich prędkości pociągów kategorii intermodalnych, wzrosła o 3 km/h w stosunku do 2022 r. Przewozy w 2023 r. różniły się od tych sprzed roku. Część tras pociągów była dzielona z racji braku możliwości bezpośredniego trasowania pociągów do granic państwa czy obszarów portowych. Oprócz tego wolumen przewozów w 2023 r. był niższy niż w 2022 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close