Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kontrowersyjna dopłata FFF

Maersk skorygował stawki wprowadzonej nowej opłaty – za paliwa kopalne (FFF). Ta pojedyncza dopłata zastępuje dwie obecne, tj. współczynnik korygujący wysokość stawek transportu w wyniku zmiany cen paliw (BAF) i dopłaty za niską zawartość siarki (LSS). FFF będzie korygowana co kwartał. Pierwszą informację o wprowadzeniu FFF Maersk ogłosił 31 maja podając, że od 1 lipca wszystkie nowe kontrakty z ponad trzymiesięcznym okresem ważności są kwotowane z nową opłatą. 

fot. Pixabay

Medologia liczenia

Do obliczenia FFF duński przewoźnik wykorzystuje indeks cen paliwa Platts dla oleju opałowego VLSFO (z zawartością do 0,5 proc. siarki) i oleju opałowego LSMGO (do 0,1 proc. siarki). Stosując tę metodologię dla okresu od 11 maja do 10 sierpnia Maersk podał w maju, że opłata FFF – z terminem wejścia od 1 października – wyniesie średnio 586,59 USD za tonę dla VLSFO i 750,28 USD za tonę dla LSMGO. 2 września Maersk opublikował skorygowane stawki taryfowe BAF i LSS, zgodnie z którymi od 1 października dopłaty dla VLSFO wynoszą średnio 584,27 USD za tonę, a LSS dla LSMGO średnio 742,68 USD. 

To uśrednienie obejmuje suche i chłodnicze kontenery 20-sto, 40-sto i 45-cio stopowe, różniąc się istotnie na poszczególnych trasach. Np. w przewozach Daleki Wschód – Północna Europa opłata FFF za suchy TEU wyniesie od 1 października 227 dol., za suchy FEU – 453 dol., ale np. za FEU chłodniczy – 649 dol.

Komentarze

Maersk zastrzega, że istniejące wcześniej umowy, które zawierają poprzednie dopłaty, pozostają ważne do momentu odnowienia, kiedy to zostaną przeniesione do FFF.  W związku z tym będziemy nadal publikować stawki taryfowe BAF i LSS. „Ma to na celu uniknięcie nieoczekiwanego wpływu na te istniejące wcześniej umowy”. 

W przekazie dla klientów duński przewoźnik podkreśla też, że „Naszym celem jest zapewnienie łatwości i łączności w logistyce. Wierzymy, że uproszczenie do jednej dopłaty związanej z paliwem przyniesie wiele korzyści”.  W komentarzu dla portalu The Loadstar przedstawiciel spedytorów powiedział, że przechodząc na FFF Maaersk prawdopodobnie chce odzyskać „ogromne dodatkowe koszty związane z eksploatacją statków na metanol”. Jak dodał, brzmi to bardziej „jak sprytny sposób na skonsumowanie tych kosztów”. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close