Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ł. Konończuk: U nas na obsługę nie czeka się długo 

Do terminala Chryzanów chcemy przyciągnąć w większym zakresie mniejszych operatorów i spedytorów. Oni „od zawsze” byli przez nas traktowani z równym szacunkiem, jak ci duzi, ale często też woleli korzystać z usług naszego dużego sąsiada, CL Małaszewicze, nad którym mamy przewagi techniczne i organizacyjne – mówi Łukasz Konończuk, członek zarządu, współwłaściciel Andrex-Logistics

fot. Andrex

Niełatwo znaleźć na mapie Chryzanów. A to świetne miejsce na biznes logistyczny.

– Oczywiście. Chryzanów leży w gminie Narewki, która sąsiaduje z Białorusią i ma kolejowe przejście graniczne Siemianówka – Swisłocz. Do granicy mamy 14 km. W tym widzieliśmy potencjał do obsługi pociągów kontenerowych na – młodym wtedy jeszcze – Nowym Jedwabnym Szlaku, gdy w 2014 roku rozpoczęliśmy starania o pozyskanie terenów w Chryzanowie. 

Udało się? 

– Tak, ale…Budowę terminala kontenerowego ukończyliśmy w 2019 r., z usługą ruszyliśmy rok później, po uzyskaniu wszystkich pozwoleń. Rok 2020 był jeszcze trudny, zdobywaliśmy klientów i doświadczenia. Ale już na wiosnę w 2021 r. notowaliśmy miesięcznie dwucyfrowe wzrosty obsługi pociągów. Moce terminala były wykorzystywane w 80 – 90 proc., niemal wyłącznie świadczyliśmy usługi dla dużych operatorów.

Pomógł wam chaos w żegludze morskiej w okresie Covid-19 i hossa na przewozy kolejowe NSJ z Chin do Europy?

– Owszem, w tym wywindowane stawki frachtu morskiego oraz… problemy Centrum Logistycznego Małaszewicze. W szczytowym okresie pracowało ono pełną parą i, co nie jest tajemnicą, nie miało wolnych mocy do zwiększenia obsługi. W efekcie operatorzy szybciej „odkrywali” Chryzanów. A mówiąc inaczej – staliśmy się dla nich i spedytorów terminalem drugiego wyboru, awaryjnym. 

Mówiąc o sukcesie dodał Pan: „ale”. Dlaczego?

– Sytuację zmieniła radykalnie agresja Rosji na Ukrainę i jej pochodne, włącznie w wprowadzonym przez Unię Europejską embargiem na obsługę towarów do Rosji i na Białoruś. W 2023 r. przewozy NJS zmalały o połowę. Choć one odżyły, duzi operatorzy nie narzekają już na przewlekłą obsługę w Małaszewiczach, rzadziej zwracają się do nas. Ostatnio ubyło nam kilku klientów, którzy nadawali towary pociągami do Kazachstanu, bo od 1 lipca do listy z embargiem doszedł zakaz tranzytu przez Białoruś i Rosję towarów podwójnego zastosowania. 

Jaki jest więc plan „B” dla Terminala Chryzanów w tych trudnych warunkach?

– Chcemy przyciągnąć w większym zakresie mniejszych operatorów i spedytorów. Oni „od zawsze” byli przez nas traktowani z równym szacunkiem, jak ci duzi, ale często też woleli korzystać z usług naszego dużego sąsiada. Z naszych rozmów z nimi wynika, że nie zawsze spotykali się tam z dobrym lub równym traktowaniem, jak duże firmy.

W czym jesteście lepsi od CL Małaszewicze – cenowo, czy lepszym czasem obsługi?

– Zdecydowanie pod tym drugim względem, ponieważ taryfa przewozowa na trasie ze wschodu przez Białoruś jest taka sama dla obu terminali. Naszym największym atutem jest brak korków i kolejek do rozładunku pociągu i ekspedycji. Każdy z pociągów podstawiamy ze stacji granicznej Siemianówka. Tego samego dnia jest odbierany przez nas, trafia na nasz terminal i rozpoczynamy czynności celne oraz przeładunek. W ciągu jednego, maksimum dwu dób – towar jest obsłużony i ekspediowany dalej. Mówimy zarówno o pojedynczych kontenerach, jak i całych składach. 

Dzięki czemu jest tak szybka obsługa? Chyba nie dlatego wyłącznie, że jest mniejszy ruch.

– Za taką jakością naszej ofertą stoją rozwiązania techniczne i organizacyjne. Po pierwsze, do terminala prowadzą z przejścia granicznego tory szerokiego rozstawu. Umowa z PKP PLK przewiduje, że w ciągu doby z Białorusi do Polski może wjechać siedem składów, czyli ponad 200 miesięcznie. Obecnie przepustowość ta wykorzystana jest w około 50 proc.

Po drugie, tor rozładunkowy, który obsługuje suwnica po stronie europejskiej ma długość 850 metrów, po  stronie kolei szerokotorowej – 1250 m. Nie musimy więc dzielić pociągów i robić manewry. Dodatkowo posiadamy 14,1 km torów zdawczo – odbiorczych szerokiego i europejskiego rozstawu na których mogą oczekiwać pociągi do przeładunku. Takich warunków nie ma żaden terminal w Polsce. Po trzecie, mamy ogromy plac składowania 24 ha dla 3000 kontenerów. Z terminala kontenery można wywieść pociągiem lub transportem samochodowym. 

Same odprawy celne nie wydłużają czasu odpraw pociągów?

– Nasz terminal ma status miejsca wyznaczonego przez Krajową Administrację Skarbową. Odprawa celna odbywa się w całości na naszym obiekcie. Miejsce wyznaczone pozwala przewieźć towar na nasz terminal i złożyć go w wyznaczonym miejscu na 90 dni bez dodatkowych dokumentów i zabezpieczeń. Dodatkowo w maju br. trasa kolejowa pomiędzy st. Graniczną Siemianówka, a Terminalem Chryzanów została zatwierdzona przez KAS jako droga celna, co zmniejszyło ilość potrzebnych dokumentów o połowę. Nasz klient nie musi już wystawiać dodatkowych DSK, T1, gwarancji celnej itd. na ten odcinek drogi. Mniej papierów, mniejsze koszty, szybsza obsługa.

Czekacie na zmianę sytuacji geopolitycznej i na bardziej powszechne „odkrycie” terminala przez spedytorów i operatorów?

– Właśnie. Szczególnie tych mniejszych, także operujących w relacjach z polskimi portami bałtyckimi. Specjalizujemy się w przeładunku kontenerów, big bagów, towarów niebezpiecznych i ponadgabarytowych. Podkreślę, jesteśmy bardzo elastyczni w działaniu, nie mamy korków, dbamy o każdego klienta, nawet odprawiającego kilka kontenerów. Największą przewagą jest to, że u nas nie czeka się długo na obsługę.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close