Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Zrównoważona logistyka miejska na Warsztatach E-Laas

Warsztaty E-Laas miały miejsce na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej, gdzie w dniach 20-21 sierpnia 2024 roku spotkali się naukowcy, przedstawiciele przemysłu oraz władz lokalnych, aby omówić wyzwania i nowoczesne podejścia związane z zrównoważoną logistyką miejską. Podczas wydarzenia poruszono kluczowe kwestie dotyczące integracji innowacyjnych modeli dystrybucji ładunków, nowoczesnych technologii, zarządzania energią i przestrzenią miejską uwzględniając potrzeby rozwijających się miast i ich mieszkańców.

fot. PW

W dniach 20-21 sierpnia 2024 roku na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej odbyły się warsztaty E-Laas (Energy optimal urban Logistics As A Service). Wydarzenie zgromadziło naukowców, przedstawicieli przemysłu, władze lokalne oraz studentów i doktorantów zainteresowanych tematyką zrównoważonej logistyki miejskiej i nowoczesnych technologii transportowych.

Celem warsztatów E-Laas było stworzenie przestrzeni do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat zrównoważonej logistyki miejskiej oraz energooszczędnych rozwiązań transportowych. Warsztaty miały na celu identyfikację kluczowych wyzwań i możliwości związanych z logistyką miejską, w tym planowaniem przestrzennym i zarządzaniem energią, oraz wypracowanie wspólnych strategii, które mogłyby zostać wdrożone przez miasta i regiony na całym świecie. Ponadto, wydarzenie miało na celu budowanie i wzmacnianie sieci profesjonalnych kontaktów między uczestnikami, co może przyczynić się do przyszłej współpracy badawczo-rozwojowej. 

Warsztaty otworzyła prof. Marianna Jacyna, Dziekan Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, która przywitała uczestników i gości, podkreślając znaczenie logistyki miejskiej w obliczu rosnącej urbanizacji, zwiększającego się zapotrzebowania na transport oraz wyzwań związanych z zarządzaniem energią i zanieczyszczeniem środowiska. Wydarzenie podzielono na 3 części: sesję networkingową, panele dyskusyjne oraz sesję techniczna. 

Sesja networkingowa, miała na celu maksymalizację korzyści płynących z wydarzenia poprzez wspieranie współpracy między uczestnikami oraz przyspieszenie postępu w dziedzinie zrównoważonej logistyki miejskiej. Podczas tej sesji zaprezentowano trzy kluczowe projekty badawcze:

  • E-Laas (Energy optimal urban Logistics As A Service) – Emilian Szczepański (Wydział Transportu PW) przedstawił innowacyjne podejście do kształtowania logistyki miejskiej, koncentrujące się na efektywnym planowaniu dostaw ostatniej mili z uwzględnieniem problematyki zrównoważonego rozwoju poprzez integrację energooszczędnych i zeroemisyjnych rozwiązań logistycznych z potrzebami społecznymi. 
  • UrbFRail (Revitalisation of Inner-Urban Freight Rail Hubs) – Maciej Śmieszek (Wydział Transportu PW) zaprezentował narzędzie wspierające miasta w rozwijaniu stref miejskich przewozów towarowych koleją. Zaprezentowane podejście ma na celu ułatwienie integracji transportu kolejowego z miejską infrastrukturą, przez rewitalizację bocznic kolejowych, co może prowadzić do lepszego wykorzystania przestrzeni i wzrostu efektywności systemów logistycznych miasta. 
  • Mobilny magazyn energii elektrycznej – Krzysztof Zagrajek (Wydział Elektryczny PW) przedstawił koncepcję mobilnego magazynu energii elektrycznej, który wspiera integrację odnawialnych źródeł energii w miejskich węzłach transportowych. Przedstawione rozwiązanie ma duży potencjał w zarządzaniu energią w obszarach miejskich uwzględniając profil zapotrzebowania odbiorców w różnych obszarach miejskich. 

Prezentacje aktualnych projektów badawczych miały na celu identyfikację obszarów, w których różne podejścia mogą wzajemnie się uzupełniać. Pozwoli to na uzyskanie synergii i efektywniejszego wykorzystania zasobów, a także opracowanie nowych rozwiązań na potrzeby logistyki miejskiej. 

Następnym elementem warsztatów były panele dyskusyjne. Stanowiły one główny punkt warsztatów, umożliwiając uczestnikom dogłębne zrozumienie złożoności problemów związanych z miejską logistyką oraz wyzwań, jakie stoją przed operatorami logistycznymi, zarządcami miast, klientami i społeczeństwem. Dyskusje były moderowane przez prof. Konrada Lewczuka z Wydziału Transportu PW i obejmowały dwa główne tematy:

  • Zrównoważone Plany Logistyki Miejskiej (SULP) – Eksperci, w tym Mirosław Czerliński z Wydziału Transportu PW, Bartłomiej Wiertel z Via Vistula Sp. z o.o. oraz Aleksander Sobota z Katowickiej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, omawiali znaczenie SULP jako narzędzia planowania logistyki miejskiej. Dyskusje skupiły się na integracji logistyki z planowaniem przestrzennym, wyzwaniami związanymi z zaangażowaniem różnych interesariuszy oraz potrzebą stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych w celu optymalizacji procesów logistycznych. Uczestnicy podkreślili, że SULP są kluczowe dla tworzenia bardziej efektywnych i zrównoważonych systemów logistycznych, które mogą pomóc w redukcji emisji zanieczyszczeń i poprawie jakości życia mieszkańców miast.
  • Panel o Logistyce Miejskiej z Perspektywy Operatora – W panelu wzięli udział Mirosław Gral z Last Mile Experts Sp. z o.o., Daniel Trzaskowski z Carefleet S.A. oraz Michał Wojtal z Pointpack S.A. Eksperci skupili się na omówieniu wyzwań związanych z zarządzaniem flotą pojazdów, integracją pojazdów elektrycznych, optymalizacją dostaw ostatniej mili oraz znaczeniem współpracy między operatorami w celu zwiększenia efektywności operacyjnej. Uczestnicy panelu zwrócili uwagę na potrzebę rozwijania cyfrowych platform zarządzania zasobami, które mogą wspierać lepszą koordynację działań między różnymi podmiotami, co w dłuższej perspektywie przyczyni się do redukcji kosztów operacyjnych i zwiększenia efektywności dostaw.

Drugiego dnia warsztatów odbyła się sesja techniczna, która była okazją do prezentacji zaawansowanych badań prowadzonych przez zespoły z uczelni partnerskich realizujących projekt E-Laas. Sesja ta pozwoliła uczestnikom na poznanie najnowszych badań i innowacyjnych technologii, które mogą mieć istotny wpływ na przyszłość logistyki miejskiej.

Emilian Szczepański, Jan Paszkowski oraz Konrad Lewczuk (Wydział Transportu PW) przedstawili aktualne badania prowadzone w projekcie E-Laas, koncentrując się na problematyce zarządzania energią oraz zastosowania makro i mikrosymulacji w kształtowaniu systemów logistyki miejskiej. 

Balázs Kulcsár i Fangting Zhou (Chalmers University of Technology) przedstawili badania dotyczące usług transportowych w modelu „na żądanie” i inteligentnego kształtowania polityki cenowej energii w zarządzaniu ładowaniem pojazdów. 

Jingwen Wu oraz Xueting He (Shanghai University) zaprezentowali metodę optymalizacji tras kurierskich w nowej usłudze logistyki ostatniej mili uwzględniającym niepewność przyszłych zamówień, a także metodę wyznaczania tras dla autobusów w modelu usług na żądanie. Kai Wang (Tsinghua University) przedstawił badania dotyczące systemu mobilności pasażerów z wykorzystaniem dronów autonomicznych oraz systemu transportu ładunków integrującego wykorzystanie dronów towarowych i pojazdów kurierskich.

Warsztaty E-Laas zakończyły się dużym sukcesem, będąc okazją do intensywnych dyskusji i debat. Podczas dwudniowego wydarzenia omówiono wiele kluczowych zagadnień związanych ze zrównoważoną logistyką miejską, a także sformułowano wiele istotnych wniosków i kierunków badań, które mogą mieć znaczący wpływ na przyszły rozwój miast i dostaw ostatniej mili. 

Uczestnicy warsztatów zgodnie podkreślili potrzebę wspólnej odpowiedzialności za zrównoważony rozwój miast. Skuteczna logistyka miejska wymaga zaangażowania wszystkich interesariuszy — od państwa i władz lokalnych, przez przedsiębiorców i operatorów logistycznych, po klientów i społeczność lokalną. Tylko poprzez współpracę i zintegrowane podejście można opracować rozwiązania, które będą zarówno efektywne, jak i przyjazne dla środowiska.

Poruszono również istotną kwestię opracowania Zrównoważonych Planów Logistyki Miejskiej (SULP), które są kluczowym narzędziem umożliwiającym miastom planowanie logistyczne w sposób minimalizujący negatywne skutki dla środowiska, jednocześnie spełniając potrzeby ekonomiczne i społeczne. Warsztaty pokazały, że postęp technologiczny, taki jak rozwój dronów, robotów dostawczych, pojazdów elektrycznych i mobilnych hubów logistycznych, oferuje nowe możliwości poprawy miejskiej logistyki. Jednocześnie zwrócono uwagę na konieczność integracji zaawansowanych narzędzi planistycznych i analitycznych, które pozwalają lepiej dostosować usługi logistyczne do dynamicznie zmieniających się potrzeb mieszkańców i przedsiębiorstw. Warsztaty E-Laas stworzyły unikalną platformę do wymiany wiedzy i doświadczeń, podkreślając znaczenie współpracy i innowacyjnych rozwiązań dla przyszłości logistyki miejskiej. 

Warsztaty odbyły się w ramach projektu naukowego E-Laas (Energy optimal urban Logistics As A Service). Projekt ten realizowany jest w ramach konkursu ERA-NET Cofund Urban Accessibility and Connectivity (ENUAC China Call), finansowanego przez JPI Urban Europe i National Natural Science Foundation of China (NSFC), oraz z programu Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych i innowacji „Horyzont 2020” na podstawie umowy grantowej nr 875022. Polska część projektu finansowana jest przez Narodowe Centrum Nauki (nr projektu 2022/04/Y/ST8/00134).

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close