Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Terminal kontenerowy w Świnoujściu będzie jednym z najbardziej ekologicznych na Bałtyku

W siedzibie ZMPSiŚ SA odbyła się konferencja prasowa dotycząca planów budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Podczas spotkania z udziałem sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusza Marchewki, prezesa ZMPSiŚ Jarosława Siergieja, wiceprezesa ds. inwestycji Krzysztofa Sadowskiego oraz pełnomocnika ds. rozwoju Portów Rafała Zahorskiego mowa była m.in. o decyzji lokalizacyjnej oraz dialogu z lokalną społecznością.

Z końcem lipca wydano prawomocną decyzję lokalizacyjną – z końcem lipca została dostarczona do ZMPSiŚ. Obecnie ZMPSiŚ czeka na decyzję środowiskową, którą przed końcem roku ma wydać GDOŚ. 

– Decyzja lokalizacyjna jest nieodwołalna i wiążąca – zapewniał podczas konferencji prasowej minister Arkadiusz Marchewka. – W ostatnich miesiącach wykonano też m.in. studium wykonalności i raportu środowiskowego dla wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu oraz ogłoszono przetarg na badania ferromagnetyczne – dodawał. Inwestycja, do realizacji której przystępujemy w Porcie w Świnoujściu to projekt odpowiedzialny, uzasadniony ekonomicznie i ekologiczny. Dokładamy wszelkich starań, żeby terminal był postrzegany jako szansa na zrównoważony rozwój.

Port jest mieszkańcem Świnoujścia

Port, jak inne lokalne firmy i instytucje jest partnerem i współtwórcą lokalnej społeczności, jednym spośród mieszkańców, razem z nimi tworzącym tkankę miasta. – Port, ze względu na swoje uwarunkowania i cechy, warunkuje morską tożsamość Świnoujścia, a poprzez swoją działalność tworzy lokalny dobrobyt – mówił prezes Jarosław Siergiej. 

– Świnoujście jest miastem portowym nie od kilku, czy nawet kilkudziesięciu lat, ale od wieków. Właśnie stąd wynika nasze poczucie odpowiedzialności – w kontaktach sąsiedzkich chcemy być wsparciem dla lokalnych mieszkańców. Po wsłuchaniu się w problemy mieszkańców Świnoujścia podczas nadzwyczajnej sesji Rady Miasta – przystąpiliśmy do zaplanowanych wcześniej działań, które aktywnie konsultujemy z samymi zainteresowanymi i już na tym etapie przystępujemy do ich wdrażania. Nowa droga do plaży będzie wytyczona w wyniku konsultacji z miastem (te podjęliśmy i czekamy na odpowiedź ze strony władz Świnoujścia). Droga zostanie zbudowana przez ZMPSiŚ. – Podczas lipcowej sesji Rady Miasta w Świnoujściu sygnalizowana była potrzeba utrzymania drogi do plaży. Zaproponowaliśmy dwa warianty jej przebiegu, jesteśmy otwarci na konsultacje w tej sprawie, czekamy na odpowiedź ze strony Świnoujścia – podkreślał prezes Siergiej. 

Przyszła droga w przywołanej koncepcji składa się z odcinka drogi, parkingu przy Podziemnym Mieście i dojścia bezpośredniego do plaży. Obecnie rozważane są dwa warianty przebiegu drogi – zachodni, częściowo przebiegający w granicach administracyjnych portu w Świnoujściu i wschodni – omijający teren portu.

Nowy przebieg drogi rowerowej R10

ZMPSiŚ podjął już konsultacje z Urzędem Marszałkowskim, by w projekcie zaproponować najlepsze rozwiązanie, zgodne z aktualnymi standardami. Obecna droga na odcinku w okolicy obecnego Terminalu LNG oraz przyszłego Terminalu Kontenerowego ma w tej chwili przebieg tymczasowy. Nasze propozycje są bezkolizyjne i wygodne dla fanów dwóch kółek. Tzw. VeloBaltica jest przecież jedną z atrakcji turystycznych: rowerzyści przybywają do Świnoujścia z Polski i zagranicy, by przejechać jedną z najpopularniejszych tras w naszym kraju. Wariant pierwszy zakłada wpisanie się częściowo w obecny przebieg drogi, dalej odbicie na południe, w kierunku planowanego wiaduktu i pokonanie torów drogą prowadzącą przez wiadukt właśnie. Druga alternatywa to droga w całkowicie nowym przebiegu – jest to wariant najmniej kolizyjny dla rowerzystów. 

Inwestycja w Głębokowodny Terminal Kontenerowy jest planowana jako jedna z najbardziej ekologicznych i nowoczesnych w Basenie Morza Bałtyckiego. Na terminalu zostaną zastosowane nowoczesne niskoemisyjne technologie przeładunkowe, sprzęt przeładunkowy stosowany na terminalu będzie charakteryzował się możliwie jak najniższym poziomem emisji w najszerszym rozumieniu tego słowa – emisji zanieczyszczeń, pyłów, gazów oraz hałasu.

Dlatego też Zarąd Portów chce szerzej zadbać o środowisko w kontekście tego przedsięwzięcia. Jednym z istotniejszych projektów jest Odtworzenie siedlisk lokalnej flory i fauny – już teraz minimalizuje wpływ inwestycji na środowisko, planując działania kompensacyjne: powstaje projekt odtworzenia siedlisk wydmy białej i szarej oraz nadmorskiego boru bażynowego w dogodnych lokalizacjach. 24 maja 2024: wysłano do Prezydenta Miasta Świnoujścia oraz Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie projekt odtworzenia zdegradowanego siedliska wydmy białej i szarej oraz częściowo fragmentu boru bażynowego w granicach obszaru Natura 2000 PLH320019 „Wolin i Uznam” wraz z projektem metaplantacji okazów i diaspor solanki kolczystej, perzu sitowego i kruszczyka rdzawoczerwonego na stanowiska zastępcze.

Znaczenie inwestycji w portach Szczecin i Świnoujście dla polskiego i europejskiego sektora logistyki będzie jednym z tematów, o którym debatować będą eksperci z branży TSL podczas konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH – SOUTH, która odbędzie się w dniach 19-20 września w Szczecinie. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/intermodal-in-poland-north-south-2024/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close