Nadodrzanka wpisana do sieci bazowej rozszerzonej TENT-T
Kluczowa dla rozwoju Pomorza Zachodniego, ale też korytarza transportowego Północ-Południe, magistrala kolejowa CE-59, tzw. Nadodrzanka zostanie wyremontowana i dostosowana do potrzeb przewoźników. Linia została wpisana do sieci bazowej rozszerzonej TENT-T.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T – wprowadza obowiązek modernizacji lub budowy kluczowych dróg funkcjonujących w ramach tej międzynarodowej sieci. Na podstawie Rozporządzenia 2024/1679 z 13 sierpnia, do sieci bazowej rozszerzonej TEN-T została wpisana magistrala kolejowa CE-59 biegnąca wzdłuż Odry, tzw. Nadodrzanka. Trasa składa się z linii drogi kolejowej nr 401: Świnoujście-Szczecin, nr 273: Szczecin-Wrocław i dalej aż do przejścia granicznego z Czechami.
– Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście od lat aktywnie działa na rzecz C-E 59. Również teraz chce uczestniczyć w pracach dotyczących modernizacji. Wspólne konsultacje, wymiana informacji i współpraca merytoryczna całej branży logistycznej mają na celu wsparcie inwestora w poprawie parametrów magistrali i dostosowanie ich nie tylko do potrzeb, ale i możliwości Port Szczecin i Port Świnoujście, jako węzłów komunikacyjnych, którędy transportowane Nadodrzanką towary mogą przemieszczać się z południa na północ Europy – napisano w komunikacie ZMPSiŚ.
Znaczenie inwestycji w portach Szczecin i Świnoujście dla polskiego i europejskiego sektora logistyki będzie jednym z tematów, o którym debatować będą eksperci z branży TSL podczas konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH – SOUTH, która odbędzie się w dniach 19-20 września w Szczecinie. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/intermodal-in-poland-north-south-2024/