Dobre wyniki Portu Koper w I poł. 2024 roku
Grupa Luka Koper zakończyła pierwszą połowę 2024 roku dobrymi wynikami. Większość wskaźników finansowych przekroczyła założone cele i pomimo stopniowego ochładzania gospodarki i sytuacji na Morzu Czerwonym, w drugim kwartale ponownie odnotowała stopniowy wzrost przeładunków, szczególnie w segmencie kontenerowym. Przeładunki morskie wyniosły łącznie 11,3 mln ton towarów, a przychody netto ze sprzedaży wyniosły 136,3 mln EUR. Zysk przed odsetkami i podatkami (EBIT) w wysokości 37,3 mln EUR i zysk netto w wysokości 32,8 mln EUR również były powyżej planu.

Chociaż Port Koper odnotował nieco niższy całkowity przeładunek morski w pierwszych miesiącach 2024 roku ze względu na niepewną sytuację na Bliskim Wschodzie i wolniejszy niż oczekiwano wzrost gospodarczy, pierwsza połowa tego roku była udana.
Zysk przed odsetkami i podatkami (EBIT) Grupy Luka Koper wyniósł 37,3 mln EUR i przekroczył cel o 7,7 mln EUR, czyli 26%, pomimo nieznacznie niższych (1,6 mln EUR) przychodów netto ze sprzedaży. Było to spowodowane głównie niższymi kosztami operacyjnymi z uwagi na niższe koszty energii i materiałów oraz niższe koszty usług konserwacyjnych.
Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 163,3 mln EUR, co jest wynikiem niższym o niecały procent od celu i o 3% wyższym niż w pierwszej połowie ubiegłego roku. W szczególności wzrosły usługi pakowania i rozpakowywania kontenerów oraz inne usługi dodatkowe, podczas gdy mniejsze przychody odnotowano z opłat magazynowych ze względu na szybszy obrót towarami. Udział kosztów operacyjnych był również nieznacznie wyższy w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 r. z powodu wyższych kosztów pracy (rekrutacja i dostosowanie wynagrodzeń do inflacji).
Zysk netto w wysokości 32,8 mln EUR był wyższy zarówno od planowanej kwoty (wzrost o 24%), jak i od analogicznego okresu w ubiegłym roku (wzrost o 3%), co wynikało ze 180-procentowego wzrostu zysku operacyjnego z działalności finansowej w wysokości 1,9 mln EUR.
Wzrost przeładunku kontenerów o 5% w drugim kwartale
„Eskalacja konfliktu na Bliskim Wschodzie pod koniec 2023 r. przyniosła nowe zagrożenie dla stałego przepływu towarów z Dalekiego Wschodu, a armatorzy przekierowali większość swojej floty na trasę wokół Afryki, która zajęłaby nieco ponad 14 dni dłużej. Znalazło to również odzwierciedlenie w nieco niższym ogólnym przeładunku w pierwszych trzech miesiącach 2024 r., ale sytuacja stopniowo wróciła do normy od kwietnia, a większość armatorów wzmocniła swoje usługi dodatkowymi statkami, stabilizując w ten sposób przybycie statków i przeładunki. Port Koper również szybko dostosował się do nowej sytuacji i w drugim kwartale ponownie osiągnęliśmy pozytywny trend wzrostu przeładunków kontenerowych (TEU), prawie w pełni rekompensując spadek obrotów w pierwszych miesiącach” – powiedziała Nevenka Kržan, prezes zarządu Luka Koper, podsumowując wyniki Grupy w pierwszej połowie 2024 roku.
W pierwszym półroczu 2024 roku w Terminalu Kontenerowym obsłużono 548 096 TEU, co stanowi zaledwie jeden procent mniej niż w porównywalnym okresie 2023 roku. Chociaż pierwsze miesiące charakteryzowały się opóźnieniami w transporcie morskim zarówno na połączeniach z Dalekim Wschodem, jak i między portami na Morzu Śródziemnym, sytuacja znacznie się poprawiła już w kwietniu, a drugi kwartał zakończono 5% wzrostem obrotów. Jednak opóźnienia w przybyciu statków i stopniowe ochładzanie rynku samochodowego przełożyły się na nieco niższą (9%) przeładunkową liczbę samochodów, która w pierwszym półroczu wyniosła 409 460 samochodów.
Jednakże wzrost odnotowano w Terminalu Ładunków Drobnicowych (9%), gdzie obsłużyliśmy więcej wyrobów stalowych, oraz w Terminalu Ładunków Płynnych (4%). W segmencie ładunków masowych suchych, gdzie całkowita przepustowość ładunków była niższa ze względu na stopniowy spadek ilości węgla, w pierwszym półroczu obsłużyliśmy więcej nawozów, pszenicy i fosforanów.
Na początku 2024 roku Port Koper rozpoczął duży cykl inwestycyjny, który został również zdefiniowany w Strategicznym Planie Biznesowym firmy na lata 2024-2028, przyjętym pod koniec 2023 roku. W kwietniu zakończono budowę kilku elektrowni słonecznych o łącznej mocy 4,2 MW, które znajdują się na dachach naszych magazynów. Rozpoczęto budowę nabrzeża 12 przy Pirsie 2 i kontynuowaliśmy relokację bloków magazynowych w Terminalu Kontenerowym, rurociągów przy Pirsie 2 i modernizację punktów bunkrowania. W pierwszym półroczu zainwestowano łącznie 20,7 mln EUR.
Jednocześnie rozpoczęto działania w zakresie budowy dodatkowych powierzchni do składowania samochodów (w tzw. Kasetce 6A), specjalistycznego i w pełni zautomatyzowanego magazynu wyrobów stalowych oraz rozbudowy północnej części Pirsu nr 1 portu.