Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Dobre wyniki Portu Koper w I poł. 2024 roku

Grupa Luka Koper zakończyła pierwszą połowę 2024 roku dobrymi wynikami. Większość wskaźników finansowych przekroczyła założone cele i pomimo stopniowego ochładzania gospodarki i sytuacji na Morzu Czerwonym, w drugim kwartale ponownie odnotowała stopniowy wzrost przeładunków, szczególnie w segmencie kontenerowym. Przeładunki morskie wyniosły łącznie 11,3 mln ton towarów, a przychody netto ze sprzedaży wyniosły 136,3 mln EUR. Zysk przed odsetkami i podatkami (EBIT) w wysokości 37,3 mln EUR i zysk netto w wysokości 32,8 mln EUR również były powyżej planu.

fot. Luka Koper

Chociaż Port Koper odnotował nieco niższy całkowity przeładunek morski w pierwszych miesiącach 2024 roku ze względu na niepewną sytuację na Bliskim Wschodzie i wolniejszy niż oczekiwano wzrost gospodarczy, pierwsza połowa tego roku była udana.

Zysk przed odsetkami i podatkami (EBIT) Grupy Luka Koper wyniósł 37,3 mln EUR i przekroczył cel o 7,7 mln EUR, czyli 26%, pomimo nieznacznie niższych (1,6 mln EUR) przychodów netto ze sprzedaży. Było to spowodowane głównie niższymi kosztami operacyjnymi z uwagi na niższe koszty energii i materiałów oraz niższe koszty usług konserwacyjnych.

Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 163,3 mln EUR, co jest wynikiem niższym o niecały procent od celu i o 3% wyższym niż w pierwszej połowie ubiegłego roku. W szczególności wzrosły usługi pakowania i rozpakowywania kontenerów oraz inne usługi dodatkowe, podczas gdy mniejsze przychody odnotowano z opłat magazynowych ze względu na szybszy obrót towarami. Udział kosztów operacyjnych był również nieznacznie wyższy w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 r. z powodu wyższych kosztów pracy (rekrutacja i dostosowanie wynagrodzeń do inflacji).

Zysk netto w wysokości 32,8 mln EUR był wyższy zarówno od planowanej kwoty (wzrost o 24%), jak i od analogicznego okresu w ubiegłym roku (wzrost o 3%), co wynikało ze 180-procentowego wzrostu zysku operacyjnego z działalności finansowej w wysokości 1,9 mln EUR.

Wzrost przeładunku kontenerów o 5% w drugim kwartale

„Eskalacja konfliktu na Bliskim Wschodzie pod koniec 2023 r. przyniosła nowe zagrożenie dla stałego przepływu towarów z Dalekiego Wschodu, a armatorzy przekierowali większość swojej floty na trasę wokół Afryki, która zajęłaby nieco ponad 14 dni dłużej. Znalazło to również odzwierciedlenie w nieco niższym ogólnym przeładunku w pierwszych trzech miesiącach 2024 r., ale sytuacja stopniowo wróciła do normy od kwietnia, a większość armatorów wzmocniła swoje usługi dodatkowymi statkami, stabilizując w ten sposób przybycie statków i przeładunki. Port Koper również szybko dostosował się do nowej sytuacji i w drugim kwartale ponownie osiągnęliśmy pozytywny trend wzrostu przeładunków kontenerowych (TEU), prawie w pełni rekompensując spadek obrotów w pierwszych miesiącach” – powiedziała Nevenka Kržan, prezes zarządu Luka Koper, podsumowując wyniki Grupy w pierwszej połowie 2024 roku.

W pierwszym półroczu 2024 roku w Terminalu Kontenerowym obsłużono 548 096 TEU, co stanowi zaledwie jeden procent mniej niż w porównywalnym okresie 2023 roku. Chociaż pierwsze miesiące charakteryzowały się opóźnieniami w transporcie morskim zarówno na połączeniach z Dalekim Wschodem, jak i między portami na Morzu Śródziemnym, sytuacja znacznie się poprawiła już w kwietniu, a drugi kwartał zakończono 5% wzrostem obrotów. Jednak opóźnienia w przybyciu statków i stopniowe ochładzanie rynku samochodowego przełożyły się na nieco niższą (9%) przeładunkową liczbę samochodów, która w pierwszym półroczu wyniosła 409 460 samochodów.

Jednakże wzrost odnotowano w Terminalu Ładunków Drobnicowych (9%), gdzie obsłużyliśmy więcej wyrobów stalowych, oraz w Terminalu Ładunków Płynnych (4%). W segmencie ładunków masowych suchych, gdzie całkowita przepustowość ładunków była niższa ze względu na stopniowy spadek ilości węgla, w pierwszym półroczu obsłużyliśmy więcej nawozów, pszenicy i fosforanów.

Na początku 2024 roku Port Koper rozpoczął duży cykl inwestycyjny, który został również zdefiniowany w Strategicznym Planie Biznesowym firmy na lata 2024-2028, przyjętym pod koniec 2023 roku. W kwietniu zakończono budowę kilku elektrowni słonecznych o łącznej mocy 4,2 MW, które znajdują się na dachach naszych magazynów. Rozpoczęto budowę nabrzeża 12 przy Pirsie 2 i kontynuowaliśmy relokację bloków magazynowych w Terminalu Kontenerowym, rurociągów przy Pirsie 2 i modernizację punktów bunkrowania. W pierwszym półroczu zainwestowano łącznie 20,7 mln EUR.

Jednocześnie rozpoczęto działania w zakresie budowy dodatkowych powierzchni do składowania samochodów (w tzw. Kasetce 6A), specjalistycznego i w pełni zautomatyzowanego magazynu wyrobów stalowych oraz rozbudowy północnej części Pirsu nr 1 portu.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close