Port Hamburg przeładował 3,8 mln TEU w I. poł 2024 roku
Port Hamburg przeładował w I poł. 2024 r. 3,8 mln TEU, co odzwierciedla stabilny trend zarówno w obrotach, jak i ruchu kontynentalnym. Wpływ transformacji energetycznej staje się coraz bardziej widoczny, szczególnie w związku ze spadkiem wolumenu węgla, co przyczyniło się do zmniejszenia przeładunku ładunków masowych. W tym okresie port obsłużył łącznie 55,9 mln ton ładunków morskich. Jednakże odnotowano zauważalny wzrost zarówno liczby zawinięć statków kontenerowych, jak i udziału transportu kolejowego w ruchu lądowym portu morskiego.

Pomimo wyzwań w regionie Morza Czerwonego i umiarkowanych wyników gospodarczych w Niemczech, przeładunek kontenerów pozostał stabilny. Od stycznia do czerwca 2024 r. port w Hamburgu przeładował 3,8 mln TEU, utrzymując niemal niezmieniony poziom w porównaniu z pierwszą połową ubiegłego roku (-0,3 procent).
Przeładunek konwencjonalnych ładunków drobnicowych również odnotował pozytywne wyniki, zwiększając się o 4,3 procent do 585 000 ton. Całkowity przeładunek ładunków drobnicowych pozostał stabilny na poziomie 39,2 miliona ton (+/- 0,0 procent). Całkowity przeładunek ładunków drogą morską w pierwszej połowie roku wyniósł 55,9 miliona ton, co oznacza spadek o 3,9 procent rok do roku. Wpływ transformacji energetycznej staje się coraz bardziej widoczny w przeładunku ładunków masowych, szczególnie w związku ze spadkiem wolumenów węgla.
Porównując dziesięciu największych partnerów handlowych, Malezja wyróżnia się w pierwszych sześciu miesiącach 2024 r. Wolumen ładunków z tym krajem wzrósł o 14,7 procent do 88 000 TEU, co plasuje ją na dziesiątej pozycji. Handel z USA również kontynuował swoją rosnącą trajektorię, z obsłużonymi 341 000 TEU – wzrostem o 9,0 procent – umacniając pozycję USA jako drugiego co do wielkości partnera handlowego Hamburga. Chiny utrzymały swoją czołową pozycję, z łączną liczbą 1,1 miliona TEU (-2,2 procent). Turcja kontynuowała pozytywny trend z ostatnich czterech lat, ze wzrostem o 26,7 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Obecnie zajmuje dwunaste miejsce pod względem wolumenu handlowego Hamburga, awansując o sześć miejsc w pierwszej połowie roku.
Wzrost zawinięć statków
Liczba kontenerowców zawijających do portu w Hamburgu nieznacznie wzrosła w pierwszej połowie 2024 r., co odzwierciedla wzrost o prawie jeden procent. Wzrost ten był napędzany głównie przez statki średniej wielkości i mniejsze, ponieważ zawinięcia dużych kontenerowców o pojemności ponad 10 000 TEU spadły we wszystkich klasach wielkości w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku. Ten trend odzwierciedla wpływ trwającego kryzysu na Morzu Czerwonym, gdzie zakłócenia spowodowane przez rebeliantów Huti skłoniły firmy żeglugowe do wybrania dłuższej trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Ta objazdowa trasa wydłuża czas żeglugi do i z Azji nawet o 15 dni i spowodowała zmiany w usługach liniowych. Pozytywną stroną jest to, że dodatkowe usługi liniowe zawijają teraz do Hamburga.
Pomimo wyzwań związanych z zamknięciem linii i rozległymi pracami budowlanymi, udział kolei w TEU wzrósł do 50,8 procent w pierwszej połowie roku, przy czym obsłużono 1,3 miliona TEU, co stanowi wzrost o 3,1 procent. Pod względem tonażu udział transportu kolejowego wzrósł o 1,2 procent, osiągając 23,4 miliona ton.