Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Import dominuje w międzynarodowych kolejowych przewozach towarów

Transport towarów koleją osiągnął w 2023 r. słabsze wyniki rok do roku nie tylko w przewozach krajowych, ale i międzynarodowych. Przewieziona masa była mniejsza o 8,7% niż przed rokiem. Najlepiej wypadł import – transport towarów wyniósł ponad 43 mln ton, a wykonana praca przewozowa przekroczyła 12,8 mld tonokilometrów – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.

fot. Pixabay

W 2023 r. przewozy towarowe w komunikacji międzynarodowej wykonywało 46 licencjonowanych przewoźników. Przetransportowali ładunki o masie blisko 80,8 mln ton i wykonali pracę przewozową na poziomie 27,3 mld tonokilometrów. Przewieziona masa w porównaniu z wynikiem osiągniętym w 2022 r. była mniejsza o 8,7%. Spadła też wykonana masa przewozowa – o 0,3%.

Największa masa i praca przewozowa została wykonana w imporcie – odpowiednio ponad 43 mln ton i ponad 12,8 mld tonokilometrów. W 2023 r. masa przewieziona w imporcie spadła jednak o 13,7% rok do roku. Podobnie wykonana praca przewozowa, która była niższa o 8,5% w porównaniu z 2022 r.

W eksporcie masa przewiezionych ładunków wyniosła 29,9 mln ton, a wykonana praca przewozowa osiągnęła poziom 9,7 mld tonokilometrów. W porównaniu do 2022 r. wolumen przewiezionej masy spadł o 1,6% przy wzroście pracy przewozowej o 13%.

W tranzycie przewieziona masa spadła w ciągu roku o 5%. Wykonana praca przewozowa osiągnęła również niższy wynik, jednak nieznacznie – 0,1% mniej w porównaniu z 2022 r. Przez Polskę przewieziono koleją ładunki o masie 7,8 mln ton, a zrealizowana przy tym praca przewozowa wyniosła blisko 4,8 mld tonokilometrów.

Udział przewozów w komunikacji międzynarodowej utrzymuje się na poziomie przekraczającym 1/3 masy w przewozach towarowych. W 2021 r. wyniósł 35,4%, w 2022 r. osiągnął 35,6%, a w 2023 r. kształtował się na poziomie 34,9%.

Ze względu na odległości, na jakie odbywają się przewozy w komunikacji międzynarodowej (w 2023 r. średnio około 338,3 km), jej udział w rynku według wykonanej pracy przewozowej jest odpowiednio wyższy. Na koniec 2021 r. udział przewozów międzynarodowych w rynku według wykonanej pracy przewozowej osiągnął poziom 44,3%, w 2022 r. było to 43,9%, a w 2023 r. 44,4%.

W 2023 r. średnia odległość przewozu 1 tony towaru w imporcie wyniosła 297,9 km, czyli o blisko 17 km więcej niż w 2022 r. Zwiększyła się również odległość przewozów w eksporcie i tranzycie. W eksporcie wzrost wyniósł 41,7 km, a w tranzycie 30 km.

W przewozach w komunikacji międzynarodowej w dalszym ciągu największy udział posiadały spółki grupy PKP (PKP Cargo i PKP LHS). Ich łączny udział na koniec 2023 r. wyniósł: według masy – 44,8%, według pracy przewozowej – 42%.

W strukturze towarów transportowanych w komunikacji międzynarodowej, podobnie jak w latach poprzednich, zwraca uwagę znaczący udział węgla kamiennego. W 2023 r. kolej przetransportowała ponad 18,2 mln ton tego surowca, podczas gdy w 2022 r. było to 21,7 mln ton. Wysoki wolumen w rynku, pomimo spadku w stosunku do 2022 r., osiągnęły również przewozy ładunków kwalifikowanych jako ,,towary nieidentyfikowalne”. Obejmują one towary, których nie można przypisać do żadnej z grup ładunków oraz towary przewożone głównie z wykorzystaniem kontenerów. W 2023 r. koleją przetransportowano ponad 17,3 mln ton tych towarów. W 2022 r. było to ponad 18,3 mln ton.

Zgodnie z miejscem nadania i miejscem docelowym przesyłek (według listów przewozowych), największy udział pod względem przetransportowanej masy ładunków stanowiły przewozy pomiędzy Polską i Ukrainą – 19,1% ogólnego wolumenu towarów (14 mln ton), Polską i Niemcami – 15,6% (11,4 mln ton) oraz Polską i Czechami – 9,8% (7,1 mln ton).

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close