Import dominuje w międzynarodowych kolejowych przewozach towarów
Transport towarów koleją osiągnął w 2023 r. słabsze wyniki rok do roku nie tylko w przewozach krajowych, ale i międzynarodowych. Przewieziona masa była mniejsza o 8,7% niż przed rokiem. Najlepiej wypadł import – transport towarów wyniósł ponad 43 mln ton, a wykonana praca przewozowa przekroczyła 12,8 mld tonokilometrów – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.
W 2023 r. przewozy towarowe w komunikacji międzynarodowej wykonywało 46 licencjonowanych przewoźników. Przetransportowali ładunki o masie blisko 80,8 mln ton i wykonali pracę przewozową na poziomie 27,3 mld tonokilometrów. Przewieziona masa w porównaniu z wynikiem osiągniętym w 2022 r. była mniejsza o 8,7%. Spadła też wykonana masa przewozowa – o 0,3%.
Największa masa i praca przewozowa została wykonana w imporcie – odpowiednio ponad 43 mln ton i ponad 12,8 mld tonokilometrów. W 2023 r. masa przewieziona w imporcie spadła jednak o 13,7% rok do roku. Podobnie wykonana praca przewozowa, która była niższa o 8,5% w porównaniu z 2022 r.
W eksporcie masa przewiezionych ładunków wyniosła 29,9 mln ton, a wykonana praca przewozowa osiągnęła poziom 9,7 mld tonokilometrów. W porównaniu do 2022 r. wolumen przewiezionej masy spadł o 1,6% przy wzroście pracy przewozowej o 13%.
W tranzycie przewieziona masa spadła w ciągu roku o 5%. Wykonana praca przewozowa osiągnęła również niższy wynik, jednak nieznacznie – 0,1% mniej w porównaniu z 2022 r. Przez Polskę przewieziono koleją ładunki o masie 7,8 mln ton, a zrealizowana przy tym praca przewozowa wyniosła blisko 4,8 mld tonokilometrów.
Udział przewozów w komunikacji międzynarodowej utrzymuje się na poziomie przekraczającym 1/3 masy w przewozach towarowych. W 2021 r. wyniósł 35,4%, w 2022 r. osiągnął 35,6%, a w 2023 r. kształtował się na poziomie 34,9%.
Ze względu na odległości, na jakie odbywają się przewozy w komunikacji międzynarodowej (w 2023 r. średnio około 338,3 km), jej udział w rynku według wykonanej pracy przewozowej jest odpowiednio wyższy. Na koniec 2021 r. udział przewozów międzynarodowych w rynku według wykonanej pracy przewozowej osiągnął poziom 44,3%, w 2022 r. było to 43,9%, a w 2023 r. 44,4%.
W 2023 r. średnia odległość przewozu 1 tony towaru w imporcie wyniosła 297,9 km, czyli o blisko 17 km więcej niż w 2022 r. Zwiększyła się również odległość przewozów w eksporcie i tranzycie. W eksporcie wzrost wyniósł 41,7 km, a w tranzycie 30 km.
W przewozach w komunikacji międzynarodowej w dalszym ciągu największy udział posiadały spółki grupy PKP (PKP Cargo i PKP LHS). Ich łączny udział na koniec 2023 r. wyniósł: według masy – 44,8%, według pracy przewozowej – 42%.
W strukturze towarów transportowanych w komunikacji międzynarodowej, podobnie jak w latach poprzednich, zwraca uwagę znaczący udział węgla kamiennego. W 2023 r. kolej przetransportowała ponad 18,2 mln ton tego surowca, podczas gdy w 2022 r. było to 21,7 mln ton. Wysoki wolumen w rynku, pomimo spadku w stosunku do 2022 r., osiągnęły również przewozy ładunków kwalifikowanych jako ,,towary nieidentyfikowalne”. Obejmują one towary, których nie można przypisać do żadnej z grup ładunków oraz towary przewożone głównie z wykorzystaniem kontenerów. W 2023 r. koleją przetransportowano ponad 17,3 mln ton tych towarów. W 2022 r. było to ponad 18,3 mln ton.
Zgodnie z miejscem nadania i miejscem docelowym przesyłek (według listów przewozowych), największy udział pod względem przetransportowanej masy ładunków stanowiły przewozy pomiędzy Polską i Ukrainą – 19,1% ogólnego wolumenu towarów (14 mln ton), Polską i Niemcami – 15,6% (11,4 mln ton) oraz Polską i Czechami – 9,8% (7,1 mln ton).