Partnerzy portalu

HHLA zwiększa przychody i korzyści z ekspansji sieci w Europie

Po słabym początku roku spowodowanym trudnym otoczeniem spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) zakończyła pierwszą połowę 2024 r. dodatnimi wynikami zarówno pod względem przychodów, jak i zysków. Oprócz wzrostów w zakresie przeładunku i transportu kontenerów, korzystny wpływ miał także korzystny miks przychodów i rozwój sieci europejskiej. Przychody grupy wzrosły o 4,6 procent do 760,3 mln euro (rok poprzedni: 727,1 mln euro). Wynik operacyjny Grupy (EBIT) wzrósł o 16,8 procent do 58,9 mln euro (rok poprzedni: 50,4 mln euro). Marża EBIT wyniosła 7,7 proc. (rok poprzedni: 6,9 proc.). Skonsolidowany zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 13,2 mln euro (rok poprzedni: 8,2 mln euro).

fot. HHLA

„Pierwsza połowa roku charakteryzowała się dla HHLA trudnym otoczeniem rynkowym. Pomimo wprowadzenia niezbędnych dostosowań wynikających z zakłóceń w łańcuchu dostaw, HHLA nadal była w stanie osiągnąć wzrost w zakresie przeładunku i transportu kontenerów. Nawet jeśli prognozy biznesowe pozostają trudne ze względu na słabą gospodarkę, trwające kryzysy i zmiany na rynku, HHLA ma silną pozycję dzięki swojemu strategicznemu podejściu. Dlatego nadal inwestujemy w naszą europejską sieć, modernizację naszych terminali, kwalifikacje naszych pracowników i rozwój zrównoważonych rozwiązań logistycznych.” — Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA.

Podgrupa Port Logistics: wyniki styczeń – czerwiec 2024

Notowana na giełdzie podgrupa Port Logistics odnotowała umiarkowany wzrost przychodów do 742,5 mln euro w ciągu pierwszych sześciu miesięcy (rok poprzedni: 707,7 mln euro). Wynik operacyjny (EBIT) wzrósł o 27,5 procent do 51,7 mln euro (rok poprzedni: 40,5 mln euro), podczas gdy marża EBIT wzrosła rok do roku o 1,3 punktu procentowego do 7,0 procent. Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 8,9 mln euro (rok poprzedni: 2,7 mln euro). Zysk na akcję wyniósł zatem 0,12 € (w roku poprzednim: 0,04 €).

W segmencie kontenerowym przeładunki kontenerów w terminalach kontenerowych HHLA wzrosły o 2,2 proc. w porównaniu do słabego wyniku z roku poprzedniego, który wyniósł 2 940 tys. standardowych kontenerów (TEU) w pierwszej połowie 2024 r. (rok poprzedni: 2 876 tys. TEU). Wolumen przeładunków w terminalach kontenerowych w Hamburgu, wynoszący 2 811 tys. TEU, wzrósł o 1,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego (rok poprzedni: 2 763 tys. TEU). Jeśli chodzi o ruch zagraniczny, ten pozytywny trend wolumenowy wynikał przede wszystkim z jednej strony z regionów żeglugowych Ameryki Północnej, Południowej i Środkowej, przy czym wolumen ładunków w Stanach Zjednoczonych odnotował szczególnie znaczny wzrost. Z drugiej strony zaobserwowano pozytywną tendencję w zakresie wolumenów ładunków z innymi europejskimi portami morskimi w świetle tymczasowych korekt tras w związku z konfliktem zbrojnym na Morzu Czerwonym. Wolumen przeładunków w regionach żeglugi na Dalekim i Bliskim Wschodzie umiarkowanie spadł jednak. Natężenie ruchu dowozowego było umiarkowanie wyższe w porównaniu z rokiem poprzednim. Udział przeładunku drogą morską przez dostawców usług dowozowych wyniósł 18,7% (w roku poprzednim: 18,4%).

Międzynarodowe terminale kontenerowe odnotowały wzrost przeładunków o 13,5 proc. do 129 tys. TEU (w roku ubiegłym: 113 tys. TEU), na co złożył się silny wzrost w wielofunkcyjnym terminalu HHLA TK Estonia. To z nadwyżką zrekompensowało zmniejszenie wolumenu przeładunków w HHLA PLT Italy w Trieście spowodowane pustymi rejsami i przekierowaniem statków w konsekwencji konfliktu zbrojnego na Morzu Czerwonym. Obsługa morska w Terminalu Kontenerowym Odessa (CTO) w pierwszej połowie roku była przez władze zawieszona z powodu rosyjskiej inwazji.

Przychody segmentu wzrosły znacząco o 7,5 procent w okresie sprawozdawczym do 378,7 mln euro (rok poprzedni: 352,2 mln euro). Było to spowodowane głównie dłuższym czasem postoju kontenerów obsługiwanych w terminalach kontenerowych w Hamburgu w porównaniu do roku poprzedniego i wynikającym z tego wzrostem opłat za magazynowanie. Ponadto pozytywny trend na międzynarodowych terminalach kontenerowych HHLA przyczynił się do wzrostu przychodów. Oprócz wyników z działalności związanej z przeładunkiem w CTO, pozytywny wpływ miał dodatni wzrost wolumenów w terminalu HHLA TK Estonia w Tallinie, a także wyższe zyski w terminalu wielofunkcyjnym w Trieście.

Wynik operacyjny (EBIT) wzrósł w okresie sprawozdawczym o 80,0 procent do 34,4 mln euro (rok poprzedni: 19,1 mln euro), głównie dzięki poprawie trendu w zakresie przychodów. Wzrost kosztów operacyjnych w pierwszym półroczu został w dużej mierze skompensowany działaniami zabezpieczającymi zyski. Marża EBIT wzrosła o 3,7 pkt. proc. do 9,1 proc. (rok poprzedni: 5,4 proc.).

Intermodal

W pierwszym półroczu 2024 roku niewielki wzrost wolumenów odnotowano w segmencie Intermodal. Przewozy kontenerowe wzrosły łącznie o 1,8 proc. do 833 tys. TEU (rok poprzedni: 819 tys. TEU).

Transport kolejowy wzrósł o 4,0 proc. rok do roku do 719 tys. TEU (rok poprzedni: 691 tys. TEU). W tym przypadku gwałtowny wzrost wolumenu przewozów w regionie niemieckojęzycznym z nawiązką zrekompensował spadek ruchu z portami Adriatyku i spadek ruchu polskiego. Do wzrostu przyczyniło się również nabycie w drugim kwartale większościowego pakietu udziałów w Roland Spedition GmbH. Mocny spadek o 10,0 proc. nastąpił w transporcie drogowym do 115 tys. TEU (rok poprzedni: 128 tys. TEU).

Przy wzroście rok do roku o 4,7 procent do 327,7 mln euro (rok poprzedni: 313,0 mln euro), wzrost przychodów był silniejszy niż wzrost wolumenu transportu. Oprócz rutynowych korekt cen, wpływ na to miał większy udział ruchu kolejowego w wolumenie przewozów, który w stosunku do ubiegłego roku wzrósł o 1,8 pkt. proc. i wyniósł 86,2 proc. (rok poprzedni: 84,4 proc.).

Wynik operacyjny (EBIT) spadł o 4,7 procent do 39,2 mln euro (rok poprzedni: 41,1 mln euro). Marża EBIT spadła o 1,2 pkt. proc. do 11,9 proc. (rok poprzedni: 13,1 proc.). Oprócz zmian w strukturze ładunków niekorzystny wpływ miały również zwiększone stawki płac związkowych i rozwój działalności w transporcie kolejowym.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close