HHLA zwiększa przychody i korzyści z ekspansji sieci w Europie
Po słabym początku roku spowodowanym trudnym otoczeniem spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) zakończyła pierwszą połowę 2024 r. dodatnimi wynikami zarówno pod względem przychodów, jak i zysków. Oprócz wzrostów w zakresie przeładunku i transportu kontenerów, korzystny wpływ miał także korzystny miks przychodów i rozwój sieci europejskiej. Przychody grupy wzrosły o 4,6 procent do 760,3 mln euro (rok poprzedni: 727,1 mln euro). Wynik operacyjny Grupy (EBIT) wzrósł o 16,8 procent do 58,9 mln euro (rok poprzedni: 50,4 mln euro). Marża EBIT wyniosła 7,7 proc. (rok poprzedni: 6,9 proc.). Skonsolidowany zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 13,2 mln euro (rok poprzedni: 8,2 mln euro).
„Pierwsza połowa roku charakteryzowała się dla HHLA trudnym otoczeniem rynkowym. Pomimo wprowadzenia niezbędnych dostosowań wynikających z zakłóceń w łańcuchu dostaw, HHLA nadal była w stanie osiągnąć wzrost w zakresie przeładunku i transportu kontenerów. Nawet jeśli prognozy biznesowe pozostają trudne ze względu na słabą gospodarkę, trwające kryzysy i zmiany na rynku, HHLA ma silną pozycję dzięki swojemu strategicznemu podejściu. Dlatego nadal inwestujemy w naszą europejską sieć, modernizację naszych terminali, kwalifikacje naszych pracowników i rozwój zrównoważonych rozwiązań logistycznych.” — Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA.
Podgrupa Port Logistics: wyniki styczeń – czerwiec 2024
Notowana na giełdzie podgrupa Port Logistics odnotowała umiarkowany wzrost przychodów do 742,5 mln euro w ciągu pierwszych sześciu miesięcy (rok poprzedni: 707,7 mln euro). Wynik operacyjny (EBIT) wzrósł o 27,5 procent do 51,7 mln euro (rok poprzedni: 40,5 mln euro), podczas gdy marża EBIT wzrosła rok do roku o 1,3 punktu procentowego do 7,0 procent. Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 8,9 mln euro (rok poprzedni: 2,7 mln euro). Zysk na akcję wyniósł zatem 0,12 € (w roku poprzednim: 0,04 €).
W segmencie kontenerowym przeładunki kontenerów w terminalach kontenerowych HHLA wzrosły o 2,2 proc. w porównaniu do słabego wyniku z roku poprzedniego, który wyniósł 2 940 tys. standardowych kontenerów (TEU) w pierwszej połowie 2024 r. (rok poprzedni: 2 876 tys. TEU). Wolumen przeładunków w terminalach kontenerowych w Hamburgu, wynoszący 2 811 tys. TEU, wzrósł o 1,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego (rok poprzedni: 2 763 tys. TEU). Jeśli chodzi o ruch zagraniczny, ten pozytywny trend wolumenowy wynikał przede wszystkim z jednej strony z regionów żeglugowych Ameryki Północnej, Południowej i Środkowej, przy czym wolumen ładunków w Stanach Zjednoczonych odnotował szczególnie znaczny wzrost. Z drugiej strony zaobserwowano pozytywną tendencję w zakresie wolumenów ładunków z innymi europejskimi portami morskimi w świetle tymczasowych korekt tras w związku z konfliktem zbrojnym na Morzu Czerwonym. Wolumen przeładunków w regionach żeglugi na Dalekim i Bliskim Wschodzie umiarkowanie spadł jednak. Natężenie ruchu dowozowego było umiarkowanie wyższe w porównaniu z rokiem poprzednim. Udział przeładunku drogą morską przez dostawców usług dowozowych wyniósł 18,7% (w roku poprzednim: 18,4%).
Międzynarodowe terminale kontenerowe odnotowały wzrost przeładunków o 13,5 proc. do 129 tys. TEU (w roku ubiegłym: 113 tys. TEU), na co złożył się silny wzrost w wielofunkcyjnym terminalu HHLA TK Estonia. To z nadwyżką zrekompensowało zmniejszenie wolumenu przeładunków w HHLA PLT Italy w Trieście spowodowane pustymi rejsami i przekierowaniem statków w konsekwencji konfliktu zbrojnego na Morzu Czerwonym. Obsługa morska w Terminalu Kontenerowym Odessa (CTO) w pierwszej połowie roku była przez władze zawieszona z powodu rosyjskiej inwazji.
Przychody segmentu wzrosły znacząco o 7,5 procent w okresie sprawozdawczym do 378,7 mln euro (rok poprzedni: 352,2 mln euro). Było to spowodowane głównie dłuższym czasem postoju kontenerów obsługiwanych w terminalach kontenerowych w Hamburgu w porównaniu do roku poprzedniego i wynikającym z tego wzrostem opłat za magazynowanie. Ponadto pozytywny trend na międzynarodowych terminalach kontenerowych HHLA przyczynił się do wzrostu przychodów. Oprócz wyników z działalności związanej z przeładunkiem w CTO, pozytywny wpływ miał dodatni wzrost wolumenów w terminalu HHLA TK Estonia w Tallinie, a także wyższe zyski w terminalu wielofunkcyjnym w Trieście.
Wynik operacyjny (EBIT) wzrósł w okresie sprawozdawczym o 80,0 procent do 34,4 mln euro (rok poprzedni: 19,1 mln euro), głównie dzięki poprawie trendu w zakresie przychodów. Wzrost kosztów operacyjnych w pierwszym półroczu został w dużej mierze skompensowany działaniami zabezpieczającymi zyski. Marża EBIT wzrosła o 3,7 pkt. proc. do 9,1 proc. (rok poprzedni: 5,4 proc.).
Intermodal
W pierwszym półroczu 2024 roku niewielki wzrost wolumenów odnotowano w segmencie Intermodal. Przewozy kontenerowe wzrosły łącznie o 1,8 proc. do 833 tys. TEU (rok poprzedni: 819 tys. TEU).
Transport kolejowy wzrósł o 4,0 proc. rok do roku do 719 tys. TEU (rok poprzedni: 691 tys. TEU). W tym przypadku gwałtowny wzrost wolumenu przewozów w regionie niemieckojęzycznym z nawiązką zrekompensował spadek ruchu z portami Adriatyku i spadek ruchu polskiego. Do wzrostu przyczyniło się również nabycie w drugim kwartale większościowego pakietu udziałów w Roland Spedition GmbH. Mocny spadek o 10,0 proc. nastąpił w transporcie drogowym do 115 tys. TEU (rok poprzedni: 128 tys. TEU).
Przy wzroście rok do roku o 4,7 procent do 327,7 mln euro (rok poprzedni: 313,0 mln euro), wzrost przychodów był silniejszy niż wzrost wolumenu transportu. Oprócz rutynowych korekt cen, wpływ na to miał większy udział ruchu kolejowego w wolumenie przewozów, który w stosunku do ubiegłego roku wzrósł o 1,8 pkt. proc. i wyniósł 86,2 proc. (rok poprzedni: 84,4 proc.).
Wynik operacyjny (EBIT) spadł o 4,7 procent do 39,2 mln euro (rok poprzedni: 41,1 mln euro). Marża EBIT spadła o 1,2 pkt. proc. do 11,9 proc. (rok poprzedni: 13,1 proc.). Oprócz zmian w strukturze ładunków niekorzystny wpływ miały również zwiększone stawki płac związkowych i rozwój działalności w transporcie kolejowym.