Partnerzy portalu

Spedytorzy płacą wysoką cenę za wcześniejszy szczyt sezonu w transporcie kontenerowym

Rosnące stawki morskiego frachtu kontenerowego, głównie z powodu zakłóceń na Morzu Czerwonym i z powodu rosnących wolumenów towarów do rozmiarów, których nie widziano od dni pandemii, spowodowały wczesny szczyt sezonu. Zapłacili za to nadawcy ładunków i spedytorzy, choć w domyśle – w końcowym efekcie wystawią oni rachunek nabywcom towarów. 

fot. Pixabay

W efekcie, w większości krajów podtrzymywana będzie m.in. z tego powodu wysoka stopa inflacji i wolny wzrost gospodarczy. Dobrą wiadomością jest to, że – jak wynika z notowań rynkowych – utrwala się spadek stawek frachtu spot. Złą wiadomością są prognozy wskazujące, że w związku ze zbliżającymi zamówieniami na towary na święta Bożego Narodzenia i Nowego Roku oraz okresem Złotego Tygodnia w Chinach (rocznica powstania ChRL i tygodniowa przerwa w pracy), stawki frachtowe nie będą spadały równie szybko, jak rosły dotychczas. 

Wcześniejszy sezon

Ataki na Morzu Czerwonym i konflikt na Bliskim Wschodzie spowodowały „poważną zmianę w tradycyjnej sezonowości oceanicznych łańcuchów dostaw”, powiedział Peter Sand, główny analityk Xeneta. A ponieważ nadawcy towarów, importerzy i spedytorzy starali się uniknąć opóźnień i kosztów związanych z chaosem, jakiego doświadczyli w okresie pandemii, w maju i czerwcu spowodowało to jednocześnie: duży wzrost popytu na transport, zatory w portach w Azji i dramatyczny wzrost stawek frachtu w notowaniach spot.

Dane Xeneta i Container Trade Statistics pokazują, że tylko w czerwcu z Chin do Europy Północnej wysłano towary w 800 000 TEU, co tyło rekordem miesięcznym w handlu w tej relacji. W efekcie od 30 kwietnia do 1 lipca średnie stawki spot w transakcjach między portami Dalekiego Wschodu a Europy Północnej wzrosły o 160 proc. rdr.

Z podobnego powodu stawki spotowe na Zachodnim i Wschodnim Wybrzeżu USA wzrosły odpowiednio o 144 i 139 proc. Tylko w lipcu wolumen amerykańskiego importu drogą morską wzrósł o 11,2 proc. w porównaniu z czerwcem (do 2,55 mln TEU). Był to wolumen najwyższy od 26 miesięcy, od rekordowego poziomu z maja 2022 r.

Warto było przepłacać

Według Petera Sanda istnieje „wyraźna korelacja między stawkami spotowymi a rekordowymi wolumenami” obserwowanymi szczególnie w USA i na rynku europejskim. Niektórzy spedytorzy importowali w maju i czerwcu towary z dostawą na święta Bożego Narodzeni, aby uniknąć kryzysu w logistyce jesienią. „Ci spedytorzy, którzy przyspieszyli import, musieli wydać znacznie więcej, niż chcieli, ale wyraźnie czuli, że jest to cena, którą warto zapłacić, aby obniżyć później poziom ryzyka w swoich łańcuchach dostaw” – skomentował Sand.

Chwila wytchnienia

Od połowy lipca sytuacja na rynku kontenerowym wyraźnie się normalizuje. Maleją przede wszystkim stawki frachtu spot. Najnowszy indeks złożony Drewry WCI w wysokości 5 551 USD za kontener 40-sto stopowy 8 bm. był niższy o 6,5 proc., niż w tegorocznym apogeum 18 lipca – 5 939 USD/FEU. Stawki frachtu z Szanghaju do Rotterdamu zmalały w tym okresie o 4 proc. (do 7 929 dol.), a z Szanghaju do Genui o 5,5 proc. (do 7 309 USD/FEU). 

Ponadto poprawia się harmonogram rejsów największych przewoźników, co może wskazywać na chwilę wytchnienia od szczytu zamówień na transport, jak i chęć uporządkowania działania. Np. MSC i Maersk – nadal współpracujący w sojuszu 2M – ogłosili, że ograniczają liczbę zawinięć do niektórych portów Azji i Europie, właśnie w celu rozładowania zatorów. Chodzi o trzy trasy w sieci 2M: AE6/Lion (nie będzie zawinięcie do portu w Rotterdamie i jednego z dwóch w Antwerpii, dodane zostanie zawinięcie do Le Havre), AE7/Condor (likwiduje zawinięcie do portu w Hawrze Maersk Horsburgh) oraz AE55/Griffin (pominie Le Havre, a także Kolombo i Singapur, ale doda Hongkong i Yantian, z ładunkiem Colombo przeładowywanym z Hongkongu). Ale niektórzy oceniają, że takie działanie może też sprzyjać hamowaniu tempa spadku stawek frachtu.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close