Kanał Panamski o centymetry wraca do normalności
Zarząd Kanału Panamskiego (ACP) ogłosił za pośrednictwem „Poradnika dla Żeglugi”, że ze skutkiem natychmiastowym zwiększył maksymalne dopuszczalne zanurzenie dla statków przepływających przez śluzy do 49,0 stóp (14,94 m), a więc także kontenerowcom klasy neopanamax, zabierającym do 12 000 TEU. Oznacza to, że stan użytkowania kanału wrócił do normalności. Decyzję tę ACP oparł na obecnej ocenie i prognozie na nadchodzące tygodnie poziomu jeziora Gatun. Poziom tego sztucznego jezioro, wraz z dwoma innymi, wyznacza możliwości tranzytu kanałem.
Z powodu małych opadów deszczu wywołanych suszą w regionie (efekt El Ninio), od jesieni 2023 r. pogarszał się stan głównych zbiorników wchodzących w skład kanału. ACP poinformował, że październik był trzecim najbardziej suchym miesiącem w regionie od czasu pierwszych pomiarów, czyli 73 lata temu. Spadło o 41 proc. mniej opadów niż zwykle.
Zarząd kanału został zmuszony do obniżenia ruchu przez niego. W grudniu tranzyt nim zmniejszono do 22 statków dziennie, w styczniu do 20, w lutym do 18, tj. połowy liczby z „normalnego” okresu. Miało to rozległe skutki dla światowego handlu i logistyki, w tym przewozów towarów w kontenerach z Azji do obu Ameryk, jak i wymiany produktami rolnymi między Ameryką Południową a Północną a resztą świata. Szacowano, że ograniczona przepustowość kanału zmniejszyła eksport z USA o blisko 0,3 proc.
…i więcej wody
Tegoroczna pora deszczowa stopniowo podnosiła od maja poziom zbiorników. Na początku sierpnia jezioro Gatun miało już niemal „normalną” głębokość 85,02 stóp (25,91 m), a jezioro Alhajuela 217,24 stóp (66,21 m). Poprawa stanu wód umożliwiała w kilku krokach podjąć przez ACP decyzję o zwiększaniu zanurzenia statków. Poprzednia korekta, która weszła w życie 11 lipca, dopuszczała zanurzenie do 48 stóp.
Poprawa głębokości jezior Kanału Panamskiego miała też dwie inne kluczowe decyzje. Statki nie musiały być odliftowywane, by zmniejszyć zanurzenie (pozostawione na brzegu ładunki były przewożone kolejną lub czekały na kolejną możliwość przewozu statkiem). Ponadto stopniowo zwiększała się dobowa liczba tranzytów.
Stabilizacja
Zgodnie z informacją zawartą we wspomnianym „Poradniku o Wysyłce Nr. A-20-2024”, od 5 sierpnia br. dodano nowy slot rezerwacyjny dla neopanamaksów, zwiększając w ten sposób całkowitą liczbę tranzytów do 35 statków dziennie, co jest także oznaką do powrotu do normalnego funkcjonowania kanału. W październiku zarząd planuje nawet wzrost tych tranzytów do 36.
ACP podkreśla, że nadal koncentruje się na poprawie niezawodności, wydajności i zdolności reagowania na zmieniające się potrzeby przemysłu morskiego. Jednocześnie nadal monitoruje poziomu jeziora Gatun, w celu „terminowego ogłaszania przyszłych korekt warunków tranzytu”. Zarazem ACP wyznaczyła już sobie sześcioletni termin na ukończenie budowy gigantycznego nowego zbiornika wodnego wzdłuż rzeki Indio, o wartości 1,6 miliarda dolarów. Ma on pomóc w zapewnieniu bezpieczeństwa wodnego w nadchodzących latach, aby ta kluczowa droga wodna mogła utrzymać co najmniej 36 tranzytów dziennie.