UTK opublikował sprawozdanie z funkcjonowania transportu kolejowego w 2023 r.
Urząd Transportu Kolejowego opublikował „Sprawozdanie z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2023 r.”. To podsumowanie istotnych obszarów działalności rynku kolejowego w Polsce. Sprawozdanie przedstawia sytuację w kolejowych przewozach towarów. Ta nie jest tak pozytywna, jak w przypadku rynku pasażerskiego.
Łączna masa przewiezionych koleją towarów w 2023 r. wyniosła 231,6 mln ton i była niższa o 16,9 mln ton (-6,8%) niż rok wcześniej, kiedy kolej przewiozła 248,5 mln ton towarów. Sezonowe wahania masy ładunków pomiędzy poszczególnymi miesiącami roku wykazywały podobny trend jak w 2022 r. Szczyt przewozów przypadał na marzec i październik. Najwyższa miesięczna masa ładunków przypadła na marzec (21,1 mln ton), jednak była ona o 1,75 mln ton (-7,7%) mniejsza niż w tym samym miesiącu 2022 r.
Poziom wykonanej w 2023 r. pracy przewozowej obniżył się nieznacznie – do 61,6 mld tonokilometrów z rekordowej w ostatniej dekadzie wartości 62,5 mld tonokilometrów odnotowanej w 2022 r. Podobnie jak w przypadku masy towarów najwyższe wartości pracy przewozowej odnotowano w marcu i październiku – na poziomie 5,5 mld tonokilometrów.
Pod względem wykonanej pracy eksploatacyjnej w 2023 r. 22 podmioty przekroczyły próg 1% udziału w rynku. W 2022 r. było to 18 spółek. Przewoźnik PKP Cargo miał 36,48% udziału w rynku pod względem wykonanej pracy eksploatacyjnej. W stosunku do 2022 r. jest to spadek udziału o ponad 4 punkty procentowe (z 40,49%), a na przestrzeni ostatnich czterech lat spadek o niemal 8 punktów procentowych (z 44,46%). W 2022 r. pociągi tego przewoźnika zrealizowały pracę eksploatacyjną na poziomie 35,24 mln pociągokilometrów, w 2023 r. był to spadek do 30,77 mln pociągokilometrów. Druga w tym zestawieniu spółka Lotos Kolej po przejęciu Orlen Koltrans odnotowała wzrost udziałów z 9,31% w 2022 r. do 10,44% w 2023 r. Niewielki wzrost udziału o 0,03 punktu procentowego w 2023 r. w stosunku do roku wcześniejszego wykazał natomiast trzeci przewoźnik – DB Cargo Polska.
Dla przewoźników towarowych rok 2023 był równie wymagający jak poprzedni. Głównym powodem były działania wojenne w Ukrainie i ograniczenia w transporcie towarów w/z kierunku wschodniej Europy i Azji. Trwająca wojna przyczyniła się między innymi do wzrostu cen energii i surowców, wydłużenia tras przewozu, które zwiększały koszty działalności przedsiębiorstw kolejowych oraz zmian struktury przewożonych grup towarowych.