Partnerzy portalu

UTK opublikował sprawozdanie z funkcjonowania transportu kolejowego w 2023 r.

Urząd Transportu Kolejowego opublikował „Sprawozdanie z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2023 r.”. To podsumowanie istotnych obszarów działalności rynku kolejowego w Polsce. Sprawozdanie przedstawia sytuację w kolejowych przewozach towarów. Ta nie jest tak pozytywna, jak w przypadku rynku pasażerskiego.

fot. Pixabay

Łączna masa przewiezionych koleją towarów w 2023 r. wyniosła 231,6 mln ton i była niższa o 16,9 mln ton (-6,8%) niż rok wcześniej, kiedy kolej przewiozła 248,5 mln ton towarów. Sezonowe wahania masy ładunków pomiędzy poszczególnymi miesiącami roku wykazywały podobny trend jak w 2022 r. Szczyt przewozów przypadał na marzec i październik. Najwyższa miesięczna masa ładunków przypadła na marzec (21,1 mln ton), jednak była ona o 1,75 mln ton (-7,7%) mniejsza niż w tym samym miesiącu 2022 r.

Poziom wykonanej w 2023 r. pracy przewozowej obniżył się nieznacznie – do 61,6 mld tonokilometrów z rekordowej w ostatniej dekadzie wartości 62,5 mld tonokilometrów odnotowanej w 2022 r. Podobnie jak w przypadku masy towarów najwyższe wartości pracy przewozowej odnotowano w marcu i październiku – na poziomie 5,5 mld tonokilometrów.

Pod względem wykonanej pracy eksploatacyjnej w 2023 r. 22 podmioty przekroczyły próg 1% udziału w rynku. W 2022 r. było to 18 spółek. Przewoźnik PKP Cargo miał 36,48% udziału w rynku pod względem wykonanej pracy eksploatacyjnej. W stosunku do 2022 r. jest to spadek udziału o ponad 4 punkty procentowe (z 40,49%), a na przestrzeni ostatnich czterech lat spadek o niemal 8 punktów procentowych (z 44,46%). W 2022 r. pociągi tego przewoźnika zrealizowały pracę eksploatacyjną na poziomie 35,24 mln pociągokilometrów, w 2023 r. był to spadek do 30,77 mln pociągokilometrów. Druga w tym zestawieniu spółka Lotos Kolej po przejęciu Orlen Koltrans odnotowała wzrost udziałów z 9,31% w 2022 r. do 10,44% w 2023 r. Niewielki wzrost udziału o 0,03 punktu procentowego w 2023 r. w stosunku do roku wcześniejszego wykazał natomiast trzeci przewoźnik – DB Cargo Polska.

Dla przewoźników towarowych rok 2023 był równie wymagający jak poprzedni. Głównym powodem były działania wojenne w Ukrainie i ograniczenia w transporcie towarów w/z kierunku wschodniej Europy i Azji. Trwająca wojna przyczyniła się między innymi do wzrostu cen energii i surowców, wydłużenia tras przewozu, które zwiększały koszty działalności przedsiębiorstw kolejowych oraz zmian struktury przewożonych grup towarowych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close