Statek Eco Maestro z napędem na metanol zwinął do terminalu HHLA TK Estonia
22 lipca spółka HHLA TK Estonia powitała w estońskim porcie Muuga pierwszy kontenerowiec napędzany metanolem. Eco Maestro firmy X-Press Feeders pływa trasą Green Finland X-PRESS (GFX) z Rotterdamu przez Antwerpię, Kotkę, Helsinki (Vuosaari), port Muuga, a następnie z powrotem do Rotterdamu.

To pierwszy raz, kiedy statek metanolowy zawinął do Muuga. Eco Maestro napędzany jest ekologicznym metanolem – paliwem odnawialnym, które wytwarza do 65 procent mniej gazów cieplarnianych niż konwencjonalne paliwo żeglugowe. Ekologiczny metanol jest produkowany konwencjonalnie z biomasy lub z wykorzystaniem wychwytu emisji CO2.
— Wiosną X-Press Feeders rozpoczęło regularne połączenie z naszym terminalem kontenerowym w celu przeniesienia swojej floty statków napędzanych metanolem na Morze Bałtyckie. Eco Maestro to pierwszy z 14 zamówionych statków metanolowych. Cieszymy się, że nasi klienci podążają za planem działania dotyczącym zrównoważonego rozwoju i podzielają nasze ambicje dotyczące bardziej ekologicznej branży logistycznej — komentuje Riia Sillave, dyrektor generalna HHLA TK Estonia.
— Eco Maestro to pierwszy tego typu statek w Estonii, ale z pewnością nie ostatni. Rozwój zielonych technologii i zrównoważonych rozwiązań w żegludze będzie wspierać ogólny cel Portu w Tallinie, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej i stworzenie nowych możliwości biznesowych dla sektora logistycznego. Wraz z pojawieniem się Eco Maestro i jego trasą estońscy eksporterzy i importerzy skorzystają nie tylko na przyjazności dla środowiska, ale także na dodatkowej niezawodności podczas transportu towarów do i z Europy — uważa Margus Vihman, CCO Portu w Tallinie.
Eco Maestro pływa pod maltańską banderą i jest własnością singapurskiej firmy X-Press Feeders.