Przewoźnicy są optymistycznie nastawieni do szczytu sezonu
Jesteśmy już prawie w jednej trzeciej drogi przez tradycyjny szczyt sezonu przewozów kontenerowych. Planowane puste rejsy i wykorzystanie zdolności przewozowych na pozostałą część trzeciego kwartału mogą dać nam dobrą perspektywę, że przewoźnicy wykazują zaufanie w sprawie kontynuowania popytu na transport.

Takie jest ogólny wniosek z najnowszej analizy oceny sytuacji na rynku transportu kontenerowego firmy analitycznej Sea-Intelligence. Wskazuje na to m.in. wskaźnik wygaszania zdolności przewozowych.
Prognozy wygaszania mocy
Na trasie Azja – Europa Północna wskaźnik ten w ciągu najbliższych 11 tygodni prawdopodobnie wyniesie 5,9 proc. co oznacza, że jego poziom będzie tylko nieco wyższy niż w 2020 r. i od średniej sprzed pandemii. „W 2024 roku nie ma wzrostu r/r wykorzystanych mocy przewozowych. Jednak w 2023 r. wzrosły one o 13,1 proc. r/r, co było nie tylko wysokim wynikiem w stosunku do historycznych punktów odniesienia, ale także zbyt wysokim w stosunku do poziomu popytu na szlaku handlowym, o czym świadczyły spadające stawki frachtu w 2023 r.” – dodaje Sea-Intelligence.
Na trasie z Azji do zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej przewoźnicy planowali do tej pory wygasić 3,9 proc. całkowitej zdolności przewozowej, co nie różni się zbytnio ani od średniej sprzed pandemii, ani poziomu z 2020 roku. Poziom ten jest jednak znacznie niższy niż w latach pandemii (gdzie ze względu na zatory w portach wymuszone były puste rejsy).
Prognozy
Wzrost zdolności przewozowych w tych samych tygodniach w 2024 r. w porównaniu z 2023 r. ma wynieść 24,6 proc., a w relacji do 2020 r., w którym zaobserwowaliśmy szczytową zdolność wykorzystaną pod względem liczby przewożonych kontenerów – o 10,2 proc.
Biorąc pod uwagę ten silny wzrost zdolności przewozowych i stosunkowo niski poziom pustych rejsów sugeruje to, że przewoźnicy są optymistycznie nastawieni do szczytu sezonu na tym szlaku handlowym, stwierdza cytowana firma analityczna. Zauważmy, że optymizm przewoźników wskazuje, iż nadal utrzymywane będą wysokie poziomy stawek frachtu kontenerowego.