Przewoźnicy morscy nie będą mogli odmawiać przewozu ładunków
Amerykańska Federalna Komisja Morska (FMC) wydała nową wytyczną, która prawnie zabrania liniom żeglugowym odmawiania miejsca na statkach dla zarezerwowanych kontenerów. Ponadto zapewnia załadowcom większą ochronę podczas negocjacji umowy przewozu. Przepis, który zostanie wprowadzony w życie 23 września, ma na celu rozwiązanie problemu, który wielokrotnie pojawiał się w skargach załadowców do FMC dotyczących złego traktowania ich przez przewoźników.

Kiepskie wymówki
Sara Dandan, założycielka firmy konsultingowej FourOneOne, zajmującej się doradztwem w zakresie prawa morskiego, powiedziała portalowi The Loadstar: „Podczas pandemii widzieliśmy wiele przypadków, w których BCO mieli umowy, ale przewoźnicy odmówili im przydzielenia slotu na statku lub przesunęli transport na rynek spot, aby czerpać większe zyski. Oczywiście wiemy, że jaki był główny powód takich decyzji, ale istotne jest też to, że przewoźnicy wymyślili różne kiepskie wymówki.”
Firma FourOneOne została powołana do kwestionowania sporów związanych z ustawą o reformie żeglugi oceanicznej z 2022 r. Ustawa ta zachęciła załadowców do wnoszenia w czasie pandemii roszczeń przeciwko przewoźnikom za rzekome naruszenia warunków umowy. Według szacunków FOO, poszkodowani załadowcy domagali się odszkodowania w wysokości około 70 milionów dolarów. Większość roszczeń koncentrowała się na praktykach związanych z opłatami za zatrzymanie i przestój (D&D), ale wiele z nich zawierało zarzuty dotyczące alokacji kontenerów.
Nowe zasady
Zgodnie z nowymi zasadami, załadowcy będą chronieni przed praktyką, którą przewoźnicy stosowali, aby „lepiej wykorzystać sytuację rynkową” i uzyskać przewagę podczas negocjacji, odmawiając przewożenia kontenerów. Przewoźnicy, co nie jest zaskoczeniem, okazali się wrogo nastawieni do ustawy i skarżą się, że zmiana przepisów ma na celu regulację cen, podkreśla cytowany portal.
Jak poinformowała firma Freightwaves, zajmująca się badaniem rynku łańcucha dostaw, FMC odrzuciła ich postulaty podkreślając, że „po prostu nowe przepisy zapewnią możliwość porównania między stawkami oferowanymi przez przewoźnika w negocjacjach a stawkami, które pobiera reszta rynku „.
Wydaje się, że skargi przewoźników nie były wystarczające, aby zniweczyć cele FMC, które spotkały się z pozytywnym poparciem ze strony wielu zainteresowanych stron z branży handlu detalicznego i załadowców, ocenia The Loadstar. W nowym przepisie FMC uwzględniono również ochronę prawa do składania skarg. Sara Dandan wskazała bowiem na tendencję stosowania przez przewoźników „odwetu poprzez odmowę przewozu ładunku, jeśli udałeś się do CMR z ważną skargą”.