Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

FMC wstrzymuje rozpoczęcie działalności sojuszu Gemini

Amerykańska Federalna Komisja Morska (FMC) zwróciła się do spółek żeglugi kontenerowej – Maersk i Hapag-Lloyd z prośbą o dostarczenie więcej informacji na temat proponowanej współpracy w nowym sojuszu o nazwie Gemini. Jest to wstępna odpowiedź na złożony 31 maja br. przez nie wniosek o akceptację umowy o współpracy.

fot. Pixabay

Zakłada ona m.in. dzielenie się obu firm miejscem na statkach obsługujących przewozy towarów w kontenerach w handlu międzynarodowym, w tym do/z Stanów Zjednoczonych. Bez zgody FMC – statki nowego sojuszu nie mogłyby tam wpływać.

Przepisy amerykańskie

„Umowy wchodzą w życie 45 dni po ich złożeniu, chyba że Komisja wystosuje wniosek o dodatkowe informacje (RFAI), tak jak ma to miejsce w tym przypadku” – czytamy w oficjalnym komunikacie.  Dodano w nim, że Komisja korzysta z procesu RFAI w celu zidentyfikowania i osiągnięcia jasności w kwestiach, które nie zostały poruszone przez strony dokonujące zgłoszenia lub w których nie podano wystarczających informacji w pierwotnie złożonej umowie. 

„Komisja ustaliła, że przedłożona umowa o współpracy Gemini nie jest wystarczająco szczegółowa, aby umożliwić pełną analizę jej potencjalnego wpływu na konkurencję”. W komunikacie dodano, że informacje poszukiwane w ramach RFAI są wrażliwe z handlowego punktu widzenia i nie są publikowane publicznie. „Ponowne rozpatrzenie umowy nie rozpocznie się dopóty, dopóki Komisja nie otrzyma w pełni zgodnej odpowiedzi na swoje dochodzenie”. 

Procedury FMC rozpocznie od momentu który uzna, że wnioskodawcy udzieli wyczerpujące i  kompletne informacje. Ma na to wspomniane 45 dni, a 15-to dniowy okres publicznego zgłaszania uwag rozpocznie się po opublikowaniu publicznego zawiadomienia o RFAI w Rejestrze Federalnym w przyszłym tygodniu.

Prognozy

Plan zakładał, że umowa Gemini wejdzie w życie w lipcu, a jej operacyjne wdrożenie rozpocznie się w lutym 2025 r. Interwencja FMC przesuwa ten harmonogram. Gemini zaoferuje łączną pojemność przewozu 6 mln TEU, drugą co do wielkości spośród dwu pozostałych sojuszy i nieco więcej niż 5,6 mln TEU samodzielnie działającego MSC.

Partnerstwo Maersk z Hapag-Lloyd jest następstwem zeszłorocznej decyzji duńskiego przewoźnika o zakończeniu sojuszu 2M z MSC w zakresie współdzielenia zdolności przewozowych. We wspólnym oświadczeniu przewoźnicy stwierdzili, że zdają sobie sprawę, że „wiele się zmieniło od czasu podpisania przez obie firmy 10-letniej umowy w 2015 roku”, chociaż niektóre wspólne operacje będą kontynuowane w przyszłym roku w ramach długiego procesu separacji.

James Hookham, dyrektor Global Shippers Forum, powiedział The Loadstar: „Załadowcy w zasadzie nie mają problemu z konsorcjami, sojuszami lub współpracą między liniami żeglugi kontenerowej i dostrzegają korzyści płynące z regularnych rejsów i zoptymalizowanych usług, które świadczą.

Problem jednak istnieje, o czym świadczą wnioski składane przez amerykańskich załadowców do FMC na stosowanie przez dużych przewoźników różnych dopłat, w tym działających w sojuszach armatorskich. Dlatego w USA przywiązuje się szczególna uwagę do usług antykonkurencyjnych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close