Jest zgoda na dofinansowanie budowy terminala offshore w Gdańsku z KPO
Komisja Europejska wyraziła zgodę na przeznaczenie 900 mln zł z Krajowego Programu Odbudowy na dofinansowanie budowy terminala instalacyjnego offshore w Gdańsku. Terminal zbuduje Instrana — spółka celowa Baltic Hub i Polskiego Funduszu Rozwoju.

Budowa terminala instalacyjnego pozwoli spełnić polski plan osiągnięcia mocy zainstalowanej 11 GW na morskich farmach wiatrowych na Bałtyku do 2040 t. Gdański terminal posłuży do obsługi transportu i montażu komponentów farm wiatrowych o łącznej mocy 5 GW. Całkowita wartość tej inwestycji wynieść 1,178 mld, z czego 900 mln pokryją środki z KPO, a resztę Polski Fundusz Rozwoju.
Komisja Europejska uznała, że udzielenie pomocy publicznej dla tej inwestycji jest zgodne z traktatami unijnymi — Środek jest konieczny i właściwy do osiągnięcia zamierzonego celu, a mianowicie rozwoju projektów wiatrowych na morzu, które przynoszą korzyści ekonomiczne, środowiskowe, społeczne i w zakresie bezpieczeństwa energetycznego. Oczekuje się również, że nowy terminal wniesie znaczący wkład w region pod względem tworzenia miejsc pracy w segmentach bezpośrednio lub pośrednio związanych z przemysłem farm wiatrowych. Ponadto Komisja uznała, że środek jest proporcjonalny, ponieważ jest ograniczony do niezbędnego minimum i będzie miał ograniczony wpływ na konkurencję i handel między państwami członkowskimi — napisano w komunikacie KE.
Strategiczna inwestycja
Terminal T5 powstanie na przedłużeniu istniejącego pirsu, na którym zlokalizowany jest terminal kontenerowy T1 Baltic Hub. Nowy terminal będzie mieć powierzchnię 21 ha i dysponować nabrzeżami cumowniczymi o długości 451 m i 349 m, rampą ro-ro, przestrzenią do wstępnego montażu elementów farm wiatrowych, powierzchniami składowymi i urządzeniami przeładunkowymi. Głębokość akwenu przy kei wyniesie 17,5 m. Dzięki temu przy terminalu cumować będą statki instalacyjne oraz zaopatrzeniowe o długości do 170 m.
Prace budowlane mają ruszyć jeszcze latem br. Budowa będzie realizowana w trakcie normalnego funkcjonowania terminala kontenerowego Baltic Hub. Ukończenie zalądowienia obszaru, na którym powstać ma nowy terminal przewidziano na 2025 r. a uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nowego obiektu nastąpić ma w czerwcu 2026 r. Pierwsze turbiny wiatrowe na Bałtyku stanąć mają na przełomie 2026/2027 r. Do 2030 r. prognozuje się, że morska energetyka wiatrowa będzie wytwarzać energię mogącą zasilać 8 mln gospodarstw domowych.
Czytaj też: W drugiej połowie roku na Baltic Hub ruszy budowa terminala instalacyjnego
































