Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Jest zgoda na dofinansowanie budowy terminala offshore w Gdańsku z KPO

Komisja Europejska wyraziła zgodę na przeznaczenie 900 mln zł z Krajowego Programu Odbudowy na dofinansowanie budowy terminala instalacyjnego offshore w Gdańsku. Terminal zbuduje Instrana — spółka celowa Baltic Hub i Polskiego Funduszu Rozwoju.

fot. Instrana

Budowa terminala instalacyjnego pozwoli spełnić polski plan osiągnięcia mocy zainstalowanej 11 GW na morskich farmach wiatrowych na Bałtyku do 2040 t. Gdański terminal posłuży do obsługi transportu i montażu komponentów farm wiatrowych o łącznej mocy 5 GW. Całkowita wartość tej inwestycji wynieść 1,178 mld, z czego 900 mln pokryją środki z KPO, a resztę Polski Fundusz Rozwoju.

Komisja Europejska uznała, że udzielenie pomocy publicznej dla tej inwestycji jest zgodne z traktatami unijnymi — Środek jest konieczny i właściwy do osiągnięcia zamierzonego celu, a mianowicie rozwoju projektów wiatrowych na morzu, które przynoszą korzyści ekonomiczne, środowiskowe, społeczne i w zakresie bezpieczeństwa energetycznego. Oczekuje się również, że nowy terminal wniesie znaczący wkład w region pod względem tworzenia miejsc pracy w segmentach bezpośrednio lub pośrednio związanych z przemysłem farm wiatrowych. Ponadto Komisja uznała, że ​​środek jest proporcjonalny, ponieważ jest ograniczony do niezbędnego minimum i będzie miał ograniczony wpływ na konkurencję i handel między państwami członkowskimi — napisano w komunikacie KE.

Strategiczna inwestycja

Terminal T5 powstanie na przedłużeniu istniejącego pirsu, na którym zlokalizowany jest terminal kontenerowy T1 Baltic Hub. Nowy terminal będzie mieć powierzchnię 21 ha i dysponować nabrzeżami cumowniczymi o długości 451 m i 349 m, rampą ro-ro, przestrzenią do wstępnego montażu elementów farm wiatrowych, powierzchniami składowymi i urządzeniami przeładunkowymi.  Głębokość akwenu przy kei wyniesie 17,5 m. Dzięki temu przy terminalu cumować będą statki instalacyjne oraz zaopatrzeniowe o długości do 170 m. 

Prace budowlane mają ruszyć jeszcze latem br. Budowa będzie realizowana w trakcie normalnego funkcjonowania terminala kontenerowego Baltic Hub. Ukończenie zalądowienia obszaru, na którym powstać ma nowy terminal przewidziano na 2025 r. a uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nowego obiektu nastąpić ma w czerwcu 2026 r. Pierwsze turbiny wiatrowe na Bałtyku stanąć mają na przełomie 2026/2027 r. Do 2030 r. prognozuje się, że morska energetyka wiatrowa będzie wytwarzać energię mogącą zasilać 8 mln gospodarstw domowych.

Czytaj też: W drugiej połowie roku na Baltic Hub ruszy budowa terminala instalacyjnego

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close