Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przewozy grup ładunków w I kwartale 2024 r.

Grupa towarów z dominującym udziałem węgla kamiennego odnotowała największy spadek pod względem przewiezionej masy. W porównaniu z I kwartałem 2023 r., transport węgla kamiennego spadł o ponad 6 mln ton. W pozostałych grupach towarów ten spadek nie był tak duży – wyniósł łącznie 1,7 mln ton.

fot. Pixabay

W I kwartale 2024 r. pociągi towarowe w Polsce przewiozły blisko 54,2 mln ton ładunków. To najniższy kwartalny wynik od II kwartału 2020 r. Zrealizowana przy tym praca przewozowa osiągnęła poziom 14 mld tonokilometrów (w I kw. 2023 r. − 16,1 mld tonokilometrów).

W I kwartale przewieziono jedynie 16,1 mln ton ładunków z grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny, czyli aż o 27,7% mniej w stosunku do I kwartału 2023 r. Udział tej grupy w przewozie ładunków spadł do 30,5% (z 37,1% w I kwartale 2023 r.). Jest to jej najniższy kwartalny wynik w statystykach UTK od 2016 r.

Drugą grupą pod względem przewiezionej masy były rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa. W I kwartale 2024 r. masa przewiezionych ładunków z tej grupy osiągnęła poziom 13,4 mln ton. W porównaniu do I kwartału 2023 r. był to spadek o 4,6%. Udział towarów z tej grupy w przewozach w I kwartale 2024 r. wyniósł 24,7% (w I kwartale 2023 r. było to 23,2%).

W porównaniu z I kwartałem 2023 r., jak również IV kwartałem 2023 r., wzrost odnotowały jedynie grupy:

  • chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne; produkty z gumy i tworzyw sztucznych; paliwo jądrowe – wzrost o 18,5% (rok do roku) oraz 18,8% (I kwartał 2024 r. do IV kwartału 2023 r.);
  • wyroby z pozostałych surowców niemetalicznych – odpowiednio o 54,3% oraz 8,6%;
  • sprzęt transportowy – odpowiednio o 14,6% oraz 42,1%.

Są to grupy istotne, których udział w masie przewiezionych towarów był większy niż 0,5%.

W I kwartale 2024 r. – po raz pierwszy w historii statystyk UTK – łączny udział dwóch największych grup towarów (węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny oraz rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa) nie przekroczył 45% ogólnej wielkości wykonanej pracy przewozowej (łączny udział tych grup to 44,1%). Historycznie niski udział (20,2%) miała grupa węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny – przed rokiem kształtował się na poziomie 30,9% (spadek o ponad 10 punktów procentowych). Udział grupy rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa wzrósł z 21,7% w I kwartale 2023 r. do 24% w I kwartale 2024 r. (mimo spadku wykonanej pracy przewozowej).

Trzecią największą grupą ładunków jest koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi. W I kwartale 2024 r. jej udział w wykonanej pracy przewozowej kształtował się na poziomie 19,3% (18,4% w I kwartale 2023 r.).

Na rynku kolejowych przewozów towarów widać spowolnienie – taki trend utrzymuje się od zeszłego roku. Wyniki również jasno wskazują na zmiany w zakresie struktury ładunków. W porównaniu z wynikami z 2023 r. widać mniejsze zapotrzebowanie na największą grupę towarów z węglem na czele. Dane o przemyśle wskazują na spadki zarówno w zakresie produkcji (w lutym i marcu 2024 r.), jak i sprzedaży tego surowca, które utrzymują się od początku roku. W niektórych miesiącach było to nawet kilkanaście procent spadku rok do roku. Z drugiej strony wzrasta transport chemikaliów i produktów chemicznych, tworzyw sztucznych, a także wyrobów z surowców niemetalicznych czy środków transportu.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close