Koleje Niemieckie zbudują terminal intermodalny z wsparciem z programu mobilności wojskowej CEF
Koleje Niemieckie (DB) rozpoczęły budowę nowego terminala intermodalnego w miejscowości Augsburg-Gersthofen w Bawarii. Inwestycja jest dofinansowana w ramach programu „Mobilność wojskowa” z funduszu CEF.

Nowy terminal będzie mieć cztery tory ładunkowe o długości 700 m. Jego możliwości przeładunkowe określono na 105 tys. jednostek rocznie. Po zainstalowaniu trzeciej suwnicy przepustowość tego terminalu wzrośnie do 150 tys. jednostek ładunkowych rocznie. DB prognozują, że w 2030 obiekt ten obsłuży ponad 62 tys. kontenerów, naczep i nadwozi wymiennych. Nowy terminal rozpocznie pracę w 2026 r. i zastąpi obecnie działający punkt przeładunkowy w Augsburgu-Oberhausen, którego przepustowość się wyczerpała.
—Zapotrzebowanie na „więcej towarów na szynach” jest stałym elementem polityki ochrony środowiska i infrastruktury od wielu dziesięcioleci. Wraz z rozpoczęciem budowy nowego terminalu przeładunkowego duża część tego wymogu zostanie spełniona i w znaczący sposób przyczyni się do zrównoważonego i wydajnego rozwoju transportu towarowego. Przynosi to korzyści całemu regionowi Augsburga na kilka sposobów. Dzięki nowemu terminalowi można obsłużyć więcej jednostek ładunkowych, co wzmacnia regionalną gospodarkę, tworzy miejsca pracy i przyczynia się do pozytywnego rozwoju gospodarczego dzięki wartości dodanej wynikającej z obsługi towarów. Co nie mniej ważne, inwestycja ta wzmacnia także konkurencyjną pozycję Augsburga i regionu w europejskim transporcie towarowym — skomentowała Ewa Weber, burmistrz miasta Augsburg.
Korzyści dla środowiska
DB przewidują, że otwarcie nowego terminalu w Bawarii pozwoli ograniczyć pracę przewozową samochodów ciężarowych o 2,3 mln km rocznie, co będzie się związało z zmniejszeniem zużycia oleju napędowego o 700 tys.. litrów, a emisji CO2 o 1700 ton rocznie. Jest to równowartość ilości dwutlenku węgla, którą rocznie pochłania 140 tys. drzew.
Budowa terminalu towarowego w Augsburg-Gersthofen kosztować będzie 83 mln euro, z czego 50% sfinansowane zostało z środków unijnych w ramach programu „Mobilność wojskowa” w ramach Funduszy „Łącząc Europę” (CEF), a resztę kosztów pokryła dotacja z budżetu federalnego Niemiec oraz środki własne DB.
Czytaj też: Blisko 1 mld zł dla Polski na mobilność wojskową z CEF