Na terminalu Tollerort w Hamburgu otwarto pole testowe logistyki napędzanej wodorem
Spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) otworzyła w porcie w Hamburgu pierwsze pole testowe dla logistyki portowej napędzanej wodorem i powiązaną z nią stację napełniania wodorem. Pole testowe w terminalu kontenerowym Tollerort (CTT) stanowi kolejny kamień milowy w dekarbonizacji logistyki. Wraz ze swoimi firmami partnerskimi w klastrze Clean Port & Logistics (CPL) HHLA testuje obecnie operacyjnie, w jaki sposób można niezawodnie wykorzystać wodór do zasilania pojazdów ciężkich.

— Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy dzisiaj otworzyć pierwsze pole testowe dla logistyki portowej napędzanej wodorem. Umożliwia nam testowanie przyszłych technologii oraz gromadzenie i ocenę cennych danych. W ten sposób kształtujemy zrównoważoną przyszłość logistyki i stale inwestujemy w innowacyjne technologie. Dzielimy się naszymi wnioskami z firmami, które stoją przed podobnymi wyzwaniami, aby wspólnie opracowywać przyjazne dla klimatu rozwiązania transportowe. Nasz cel jest jasny: dekarbonizacja branży logistycznej i osiągnięcie naszego celu klimatycznego, jakim jest produkcja w całej grupie produkcji neutralnej dla klimatu do 2040 r. — powiedziała Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA.
Wraz z otwarciem pola testowego i inauguracją stacji napełniania wodorem dostępna jest niezbędna infrastruktura, aby przyspieszyć przejście na bezemisyjną logistykę pojazdów ciężkich i jeszcze bardziej przyspieszyć dekarbonizację logistyki. Urządzenia takie jak wózki do transportu pustych kontenerów, wózki widłowe, wózki wysokiego składowania, ciągniki terminalowe, a także ciężarówki można teraz efektywnie tankować zielonym wodorem do 350 barów w porcie w Hamburgu. Stacja tankowania będzie ogólnodostępna, dając innym firmom możliwość przetestowania przyjaznych dla klimatu rozwiązań w transporcie. Aby zalogować się do terminala należy zarejestrować się w aplikacji passify. Więcej informacji można znaleźć tutaj.
W Klastrze Clean Port & Logistics HHLA wraz z ponad 40 firmami partnerskimi z całego świata od 2022 roku wypracowuje rozwiązania pozwalające w krótkim czasie doprowadzić do dojrzałości rynkowej pojazdy ciężarowe i urządzenia końcowe zasilane wodorem oraz przygotować środki niezbędne do użycia. Koncepcje obsługi, bezpieczeństwa, konserwacji, tankowania i dostaw opracowane w grupach roboczych są obecnie testowane i optymalizowane w praktyce na polu testowym w CTT. W ciągu ostatnich kilku tygodni na stacji przeprowadzono pierwsze testy z wykorzystaniem sprzętu firm Hyster-Yale, VWG Oldenburg oraz ciężarówki wodorowej firmy CMB.TECH. Współpraca w CPL wspiera firmy w definiowaniu procesów dekarbonizacji i dokonywania znaczących, przyjaznych dla klimatu inwestycji poprzez gromadzenie niezbędnych informacji i praktycznego doświadczenia.