Lufthansa może przejąć ITA Airways
Lufthansa Group otrzymała zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie ITA Airways. Niemiecki przewoźnik kupi mniejszościowy pakietu akcji wynoszący 41 procent w ITA Airways, a następnie będzie mógł nabyć pozostałe akcje za wkład kapitałowy w wysokości 325 milionów euro, co zostało już uzgodnione w maju 2023 r. Inwestycja zostanie sfinalizowana poprzez podwyższenie kapitału.
Oczekuje się, że transakcja zostanie zamknięta w czwartym kwartale 2024 r. Wymaga to zarówno wcześniejszego wdrożenia środków zaradczych wynegocjowanych z Komisją Europejską, jak i zatwierdzenia przez inne organy ochrony konkurencji spoza UE. Opcje nabycia pozostałych akcji w ITA Airways zostały uzgodnione między Lufthansa Group a MEF i mogą zostać zrealizowane najwcześniej od 2025 r.
Po zamknięciu ITA Airways ma stać się piątą linią lotniczą sieciową, która zostanie ściśle zintegrowana z Lufthansa Group, zachowując jednocześnie swoją markę ITA Airways. Jako część systemu multihub, multiairline i multibrand, pomyślnie ustanowionego przez Lufthansa Group, włoska linia lotnicza wykorzysta liczne synergie, na przykład w sprzedaży na całym świecie, programie lojalnościowym Miles & More, a także w zakupie samolotów i paliwa.
Bezpośrednio po zamknięciu sieci tras mają zostać połączone ze sobą poprzez współdzielenie kodów, aby klienci mogli łączyć oferty linii lotniczych. Stworzy to ponad 1000 nowych opcji przesiadkowych, tworząc znacznie więcej opcji do miejsc docelowych w Ameryce Południowej, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. ITA Airways wzmocni również konkurencję we Włoszech, które obecnie charakteryzują się wyższą pozycją tanich linii lotniczych.
Integracja ITA Airways z siecią linii lotniczych Lufthansa Group ma rozpocząć się od zamknięcia transakcji. Zatwierdzenie przez władze umożliwia współpracę między ITA Airways i Lufthansa Group na poziomie komercyjnym i operacyjnym od daty zamknięcia transakcji. Do tego czasu obie firmy będą nadal działać w ramach konkurencji. Po intensywnych negocjacjach z Komisją Europejską strony uzgodniły pakiet koncesji. Obejmuje to zasadniczo przeniesienie slotów na lotnisku Mediolan-Linate na konkurenta w ruchu krótkodystansowym. W „sąsiednim ruchu” między Włochami a istniejącymi rynkami macierzystymi Lufthansa Group konkurent ten przejmie pojedyncze trasy, na których Lufthansa Group Airlines i ITA Airways nadal działają jako konkurenci. Dodatkowe loty dowożące z Rzymu do hubów europejskich konkurentów zapewnią również lepszą konkurencję na trasach długodystansowych z Rzymu do Ameryki Północnej.